Palvelujen verkostosuunnitelman kuulemiskierroksen tulokset aluehallituksen käsittelyssä
Aluehallitus kuuli tiistain kokouksessaan 21.11.23 iltakouluaiheena palvelujen verkostosuunnitelmasta tehdyn kuulemiskierroksen tuloksia. Kuulemiskierros tuotti runsaasti ehdotuksia ja palautteita, joiden käsittelyyn virkamiesvalmistelussa tullaan panostamaan.
Kuulemiskierros järjestettiin kuntalaisille, kunnille ja muille sidosryhmille 25.10.–14.11.23. Kunnille ja sidosryhmille jätetty lausuntopyyntö tuotti yhteensä 22 lausuntoa. Kuntalaisten kuuleminen toteutettiin sähköisellä ja paperisella kyselyllä, johon saatiin 501 kuntalaisvastausta. Vastauksia kyselyyn tuli eniten hyvinkääläisiltä, toiseksi eniten tuusulalaisilta ja kolmanneksi nurmijärveläisiltä. Kyselyn vastanneista suurin osa (57,6 %) oli 60 vuotta täyttäneitä tai sitä vanhempia.
Digipalveluiden kehittäminen ja lähipalveluiden säilyminen tärkeää
Kuntalaiskyselyyn vastanneiden mielestä suunnitelmassa positiivisia asioita olivat digi-, etä- ja sähköisten palvelujen kehittäminen, liikkuvien ja kotiin tuotavien palveluiden lisääminen, hoitoon pääsyn varmistaminen ja lähipalveluiden säilyttäminen. Omalääkäri ja -hoitajajärjestelmä koettiin toimivaksi.
Se, miten suunnitelma toteutuu, aiheutti vastanneissa huolta. Huolenaiheiksi nousivat muun muassa hoitoon pääsy ja yhteydensaaminen terveyspalveluihin, terveysasemien lakkauttamiset, pitkät matkat palveluihin, ikäihmisten palveluiden huomioiminen ja resurssien, kuten talouden riittävyys. Suurimmat toiveet toimeenpanossa kohdentuivatkin näihin huolenaiheisiin.
Kuntien ja sidosryhmien lausunnot ja kyselyn tulokset huomioidaan jatkovalmistelussa ennen lopullisia päätöksiä. Palvelujen verkostosuunnitelman tekstiin tullaan tekemään laajoja lisäyksiä ja selvennyksiä vielä ennen päätöksenteon käynnistymistä.
Keusote tiedottikin aiemmin viime viikolla, että palvelujen verkostosuunnitelman päätöksentekoa siirretään, jotta kuulemisesta saatuja palautteiden ja lausuntojen merkitystä suunnitelmaan ehditään arvioimaan riittävästi.
- Aluehallitus halusi ottaa vielä aikalisän ennen palveluverkostosuunnitelman käsittelyä, jotta ehdimme huolellisesti käydä läpi palautteiden sisällöt ja ehdotukset. Saimme todella valtavan määrän kehittämisessä hyödynnettävää tietoa ja yleistä palautetta sote-palveluista, josta lämmin kiitos kaikille kyselyyn vastanneille ja lausuntojen lähettäjille, toteaa Helinä Perttu, aluehallituksen puheenjohtaja.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Helinä Perttualuehallituksen puheenjohtajaKeski-Uudenmaan hyvinvointialue
Puh:040 315 2490Linkit
Tietoja julkaisijasta
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimen ja erikoissairaanhoidon järjestämisestä Hyvinkään, Järvenpään, Nurmijärven, Pornaisten, Tuusulan ja Mäntsälän alueella.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote)
Keusote laajentaa lähineuvontapisteitä Hyvinkäälle ja Mäntsälään2.5.2024 15:41:51 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle avautuu kaksi uutta lähineuvontapistettä. Toukokuun alussa avautuvat uudet pisteet Hyvinkään perhekeskukseen Renttolle ja Mäntsälän terveysasemalle. Pisteiltä tarjotaan kasvotusten tapahtuvaa ajanvarauksetonta ohjausta ja neuvontaa sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyvissä asioissa lukuun ottamatta ajanvarausta.
Aluehallituksen päätöksiä 23.4.: Mielenterveys- ja päihdehuollon asumispalveluiden käyttövara yhdenmukaistetaan25.4.2024 08:58:50 EEST | Tiedote
Osana aluevaltuuston päättämää tuottavuus-ja taloudellisuusohjelman päätösten täytäntöönpanoa, aluehallitus päätti alentaa mielenterveys-ja päihdehuollon asumispalveluissa olevan käyttövaran lakisääteiseksi vähimmäiskäyttövaraksi 182 euroa kuukaudessa 1.6.2024 alkaen.
Innostava mahdollisuus vaikuttaa – Keskiuusimaalaiset ideoivat parempaa digiasiointia24.4.2024 09:15:27 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) puntaroivassa asukaspaneelissa reilu 40 keskiuusimaalaista ideoi Keusoten digiasioinnin kehittämistä hyvässä hengessä. Paneeliin osallistuneet kertoivat oppineensa uutta ja saaneensa innostavan mahdollisuuden vaikuttaa. Hyvinvointialueen päätöksentekijät saavat panelisteilta suosituksia digiasioinnin kehittämiseksi.
Keusoten uudessa palvelukatalogissa tiedot lähes 100 palvelusta22.4.2024 10:51:04 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) on julkaissut Keusoten palvelukatalogin, jossa on palvelukuvaukset hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista.
THL:n selvitys: Keusoten ikääntyneiden palveluissa onnistuttu hallitsemaan työn kuormittavuutta19.4.2024 10:44:51 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) ikääntyneiden palveluissa työskentely on hyvällä mallilla. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) selvitti henkilöstön kuormitusta ikääntyneiden palveluissa, ja tulosten perusteella Keusoten yksiköissä on hyvä tilanne.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme