Vuokralainsäädäntöä päivitetään – yli 80 prosenttia suomalaisista kannattaa häätöjen helpottamista

Suomen Vuokranantajien Kantar Publicilla teettämän kyselyn perusteella 81 % kaikista suomalaisista kannattaa lakia tai sopimusta rikkovan vuokralaisen häätämisen helpottamista ja nopeuttamista, kun vain 7 % vastustaa sitä.

Oikeusministeriö on asettanut tällä viikolla 22.11. työryhmän huoneenvuokralainsäädännön päivittämiseksi. Vaikka vuokralainsäädäntö pääosin toimii Suomessa hyvin, ovat keinot häiriötilanteisiin puuttumiseksi Suomen Vuokranantajien mukaan auttamattomasti vanhentuneita.

Suomen Vuokranantajien lakiasiainjohtaja Tarik Ahsanullahin mukaan asumisrauhaa rikkovat ongelmat ovat lisääntyneet viime vuosina. Lisäksi esimerkiksi häätöprosessi voi kestää nykyisellään jopa vuoden ja aiheuttaa kymmeneen tuhanteen euroon nousevat kustannukset vuokranantajalle.

”Oikeusministeriön työn aikana pitää miettiä laajasti eri keinoin, miten suomalaisten asumisrauha varmistetaan. Ministeriössä onkin hyvin tunnistettu päivitystä kaipaavia teemoja, ja monet päivitystarpeet ovat teknisiä ja helppo toteuttaa”, yksityisiä vuokranantajia työryhmässä edustava Ahsanullah toteaa.

Kansalaiskyselyn perusteella myös valtaosa itse vuokralla asuvista (76 %) kannattaa häätöjen helpottamista.

”On hyvä muistaa, että vuokranantajan oikeuksien vahvistaminen ongelmatilanteissa parantaa merkittävästi myös vuokralaisten asemaa. Valtaosa kaikista vuokralaisista noudattaa lakia ja vuokrasopimusta mallikkaasti, mutta osa joutuu kärsimään pitkään esimerkiksi häiriköivistä naapureista”, Ahsanullah muistuttaa.

"Yksi konkreettinen keino on tarkastella sitä, miten varoitukset saadaan todistetusti perille. Tällä hetkellä kirjallisen varoituksen välttely on liian helppoa ja sen toimitetuksi saaminen voi viedä huonossa tapauksessa kuukausia", Ahsanullah kertoo.

Häädön hakeminen sohvalle on hölmöläisten hommaa

Häätöjen nopeuttamisen lisäksi Suomen Vuokranantajat esittää vuokranantajille oikeutta tyhjentää huoneisto itse silloin, kun vuokralainen ei enää käytä huoneistoa asumiseen. Järjestön juristien tietoon tulee jatkuvasti tapauksia, joissa vuokralaiseen ei saada mitään yhteyttä. Pahimmillaan vuokralainen on poistunut kokonaan maasta. Avaimia ei ole palautettu, ja kun vuokranantaja käy tarkistamassa huoneiston, on sinne jätetty esimerkiksi vain vaatekassi ja rikkinäinen sohva.

”Nykyisin vallalla olevan oikeudellisen käsityksen mukaan huoneisto on tällöinkin edelleen vuokralaisen hallinnassa ja siten kotirauhan piirissä. Vuokranantajalla ei ole siten mitään muuta varmasti laillista keinoa toimia asiassa kuin hakea häätöä ensin käräjäoikeudesta ja viedä sen jälkeen häätötuomio ulosottoviranomaisen täytäntöönpantavaksi”, Ahsanullah valaisee.

”Näitä tilanteita varten vuokranantajalle pitäisi ehdottomasti säätää oikeus tyhjentää huoneisto itse. Julkisen vallan kuormittaminen tällaisilla tilanteilla on veronmaksajien rahan polttamista taivaan tuuliin”, Ahsanullah linjaa.

Pääsääntöisesti Suomen vuokramarkkinat ja -lainsäädäntö on kuitenkin edelleen toimivaa.

”Suomessa sopimusvapautta korostava vuokralainsäädäntö toimii erittäin hyvin niin pitkään kun osapuolet toimivat sopimusten mukaisesti. Tosiasialliset keinot sopimusrikkomuksiin puuttumiseksi ovat kuitenkin puutteellisia. Nyt onkin korkea aika tarkastella viimeksi lähes 30 vuotta sitten päivitetyn lainsäädännön ajantasaisuutta. Olemme erittäin tyytyväisiä, että hallitusohjelmakirjausta lähdetään toteuttamaan nopeasti työryhmätyöskentelyn myötä”, Ahsanullah toteaa.

Kyselyyn vastasi 1 006 suomalaista 22.–29.9., ja se toteutettiin verkkokyselynä. Tutkimukseen osallistunut joukko edustaa maamme 18 vuotta täyttänyttä väestöä (pl. Ahvenanmaan maakunnassa asuvat).

Liitteet

Suomessa on noin 350 000 asuntoa, joita vuokraavat yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 30 000 vuokranantajaa.