Postimuseon vuosi 2024 tuo uudenlaisen museotilan Vapriikkiin

Postimuseon vuoteen 2024 mahtuu paljon uutta. Valtakunnallinen vastuumuseotehtävä yhdessä Tampereen historiallisten museoiden kanssa alkaa. Postimuseo avaa uudenlaisen museotilan, Kohtaamispaikka Kuplan, jossa järjestetään keskusteluja ja näyttelyitä, kuten Hyvä ihminen – miksi holokausti koskee meitäkin? Postimuseolla alkaa lisäksi kaksi hanketta, mediakasvatushanke ja yhteistyö Sitran kanssa. Viestinviejät-näyttely sulkeutuu syksyllä 2024.

Sisätlassa keskellä on ympyränmuotoinen katos, jonka sisällä on istumapaikkoja.
Kohtaamispaikka Kupla. Visualisointi: Mint & More Creative Oy Mint & More Creative Oy Mint & More Creative Oy

Postimuseon valtakunnallinen vastuumuseotehtävä yhdessä Tampereen historiallisten museoiden, erityisesti Suomen pelimuseon ja Mediamuseo Rupriikin, kanssa alkaa 1.1.2024. Tehtävän erityisalana on viestintä, peli, posti ja digitaalinen elämä, joihin liittyen tullaan suunnittelemaan uutta ydinnäyttelyä. Postimuseo keskittyy valtakunnallisen työn lisäämiseen, verkostoitumiseen ja uusiin kumppanuuksiin sekä digitaaliseen kulttuuriperintöön, johon kehitetään digitaalisen viestinnän tallentamiseen tarkoitettu nykydokumentoinnin malli.

Postimuseo avaa uudenlaisen museotilan 2. helmikuuta 2024 osana valtakunnallista vastuumuseotehtävää. Kohtaamispaikka Kupla yhdistää kävijöiden kohtaamisen ja pienimuotoisen näyttelytoiminnan. Kuplan avulla museo vahvistaa suomalaista keskustelukulttuuria, lisää osallisuutta ja kannustaa vuoropuheluun. Kuplan suunnittelussa on huomioitu erityisesti esteettömyys eri muodoissaan, mikä lisää kaikkien mahdollisuutta osallistua.

Kohtaamispaikka Kuplan näyttelyt ovat kantaaottavia ja pohtivat viestinnän, pelin, postin ja digitaalisen elämän ilmiöitä eri näkökulmista. Ensimmäinen näyttely on Hyvä ihminen – miksi holokausti koskee meitäkin? (2.2.–26.5.2024). Se kertoo, miksi suomalaisesta olutravintolasta tuli Berliinissä vuonna 2019 antifasistien kohde. Näyttely avaa, miten holokaustin käsittely Saksassa ja Suomessa on edennyt eri tahtiin. Äärioikeistolaisuus ja juutalaisvastaisuus ovat jatkaneet kasvuaan Saksassa ja tulleet entistä näkyvämmäksi myös Suomessa. Gazan tapahtumat ovat lisänneet vastakkainasettelua entisestään. Näyttelysisällön ovat tuottaneet toimittaja Mari Lukkari ja sarjakuvataiteilija Hannele Richert. Kuplan syksyn 2024 näyttely kertoo postilaisten työstä ja sen muutoksesta sekä Postin sosiaalisen vastuun periaatteista.

Kohtaamispaikka Kuplan keskusteluissa on käytössä Sitrassa kehitetty Erätauko-menetelmä. Kuplassa järjestetään sekä kaikille avoimia että luottamuksellisia, suljettuja keskusteluja. Yhteistyöhankkeessa Sitran kanssa aiheena on digiarki. Hankkeessa kehitetään dialogimalli museoiden demokratiatyöhön. Dialogien avulla pyritään lisäämään ihmisten ymmärrystä digitalisaation ja digitaalisen vallan mekanismeista sekä vahvistamaan yhteiskunnallista luottamusta ja tulevaisuususkoa. Dialogit tarjoavat kansalaisille ja yhteisöille mahdollisuuden käydä rakentavaa keskustelua digitalisaatiosta. Hankkeessa kehitetään myös tapoja käyttää keskusteluja yhteiskunnallisen päätöksenteon tukena sekä museoiden näyttelytoiminnan kehittämiseen. Tarkemmat tiedot keskusteluiden aiheista julkaistaan alkuvuonna 2024.

Oma ääni kuuluviin somessa – medialukutaitoa senioreille -hankkeessa seniorit ja nuoret testaavat ja kehittävät mediakasvatuksen uusia ideoita sekä Erätauko-menetelmää Vapriikissa Tampereella sekä Median museo ja arkisto Merkissä Helsingissä. Hankkeessa luodaan ylisukupolvista oppimista ja kehitetään konsepti museoiden käyttöön.

Postimuseon Viestinviejät-näyttely sulkeutuu 15.9.2024 oltuaan esillä kymmenen vuotta. Postin historian elämykselliset tarinat siirtyvät yhteistyössä hollantilaisen Fabriquen kanssa kehitettävälle verkkoalustalle. Näyttely avautuu syksyllä 2024.

Sisätlassa keskellä on ympyränmuotoinen katos, jonka sisällä on istumapaikkoja.
Kohtaamispaikka Kupla. Visualisointi: Mint & More Creative Oy
Kaksi sarjakuvaosiota vierekkäin, toisessa mies ja toisessa nainen ja heillä puhekuplat.
Yksityiskohta Hyvä ihminen - miksi holokausti koskee meitäkin? -näyttelystä.
Postin työntekijöitä lajittelukeskuksessa hymyilevät kameralle.
Kohtaamispaikka Kuplan syksyn 2024 näyttely kertoo postilaisten työstä ja sen muutoksesta sekä Postin sosiaalisen vastuun periaatteista.