Huomioidaanko matkailuelinkeinojen tarpeet matkaketjuissa ja päätöksissä?

Joukkoliikenteen matkaketjuissa ja palvelutasossa on tärkeää tunnistaa myös matkailuelinkeinon tarpeet, sanoo Pro Rautatie ry. Yhdistys nosti matkailuteeman esille uusimassa raidewebinaarissaan.

Rinkat selässä selin kameraan seisakkeella odottavia matkustajia, taustalla saapuva juna.
Tänä vuonna junayhteys Repoveden kansallispuiston läheisyyteen pysähtyi Hillosensalmen seisakkeella huhtikuusta lokakuuhun. Kouvolan kaupunki.

Matkailukohteet haluavat kehittää vastuullisuuttaan ja pienentää hiilijalanjälkeään parantaen samalla kohteiden saavutettavuutta. Matkaketjujen toimivuus ja tiedonsaannin helppous ovat avainasemassa myös Suomesta kiinnostuneille kansainvälisille matkustajille. Raideliikenteen edistämisyhdistys Pro Rautatie ry järjesti 10.11. raideliikennewebinaarin, jossa pureuduttiin vastuulliseen matkailuun junaliikennettä hyödyntäen. ”Juna-asemat ovat loogisia hubeja ja solmukohtia, joihin on tärkeää järjestää raideyhteyden jatkoksi helppoja tapoja lähimatkailla eteenpäin”, kiteytti kestävän matkailun projektipäällikkö Matti Pollari Visit Tampereelta.

Avauspuheenvuorossaan Pro Rautatie ry:n hallituksen puheenjohtaja Tuula Petäkoski-Hult toi esiin junan elämyksellisyyden, joka voi tuoda monille muistoja vuosien tai vuosikymmentenkin takaa. Suomessa on tärkeää tunnistaa myös matkailuelinkeinon tarpeet matkaketjujen muodostamisessa, ja siinä on Suomella kirittävää moneen maahan verrattuna, toteaa Petäkoski-Hult.

Bike & Rail -asemat pyörämatkailun hubeina

Matkailukäyttöön kohdennetun ja helposti monistettavan Bike & Rail -kesäkokeilun taustaideana oli junan ja asemalle varattavan kaupunkipyörän yhdistäminen vähähiiliseen ja elämykselliseen matkailuun Mänttä-Vilppulassa ja Serlachius-museoilla. Kokeilua esitellyt Matti Pollari kertoi, että palvelukokeilun tavoitteena oli selvittää, miten kaupunkipyörät taipuvat matkailupyöriksi ja Tampereen junayhteyksiin linkittyväksi osaksi matkaketjua. ”Valtaosa pyöränvuokrauksista oli matkailukäyttöä ja puolet vuokrauksista vähintään 4 tunnin kestoisia”, Pollari kertoo.

Haaparanta-Tornio-ratahanke Suomelle ”tuhannen taalan paikka”

Suomen Lapin ja laajemmin arktisen Euroopan kansainvälisen matkailun näkökulmia avasi Lapin Matkailuelinkeinon Liiton toiminnanjohtaja Nina Forsell. Lapin matkailussa näkyy kesän merkityksen vahvistuminen perinteisen talvisesongin lisäksi, erityisesti kiertomatkailussa. Matkailulle on tärkeää, että matkaketjut on helppo löytää ja ne toimivat. Haaparanta-Tornio-sähkörata tuo hienon mahdollisuuden koko Lapin matkailulle. Onkin tuhannen taalan paikka järjestää junaliikennettä rajan yli, ja mahdollistaa matkaketjut junalla Suomeen Keski-Euroopasta saakka, Forsell painotti.

Juna osa kansallispuiston kestävän matkailun periaatteita

Kouvolan Hillosensalmen seisakkeelle palasi junayhteys Helsingistä vuosien tauon jälkeen kesällä 2022. Kokeilu jatkui myös tänä vuonna kauden pidentyen samalla huhtikuun lopusta lokakuun loppupuolelle. Junaseisake palvelee erityisen hyvin Repoveden kansallispuistoa, kertoi matkailupäällikkö Raija Sierman Kouvolan kaupungilta. Liityntämatkat Hillosensalmen seisakkeen ja kansallispuiston Lapinsalmen retkeilyreitin aloituspisteen välillä järjestettiin bussi- ja vesiyhteyksin. Junayhteys on mahdollistanut noin kuuden tunnin vierailut kansallispuistossa.

Suomeen houkutteleva liikennemarkkina myös raiteille

VR tahtoo kasvattaa raideliikennemarkkinaa, joka houkuttelee myös kilpailijoita ja lisää matkamääriä ja tonneja raiteille, kertoi VR:n uuden liikenteen johtaja Juho Hannukainen. VR:n kaukoliikenteen tämän hetken matkamäärien kasvu tulee pääasiassa viikonloppujen ja vapaa-ajan matkailun kasvusta. Uusi aikataulukausi 10. joulukuuta alkaen tuo uusia ja palauttaa aiempia junavuoroja, mutta muuttaa myös monia Oulussa tai Kuopiossa junanvaihdon sisältäneitä yhteyksiä suoriksi, vaihdottomiksi junavuoroiksi esimerkiksi Helsingin ja Rovaniemen välillä. Suomessa on paljon matkailukohteita, joihin pääsee junalla ”suoraan ovelle” jo nyt ja lyhyen bussiliitynnän päässä useita lisää, Hannukainen kertoi.

Mistä kaikesta pyöräilymatkailussa onkaan kyse?

Pyörämatkailija viipyy alueella pidempään, vierailee useammassa kohteessa ja kuluttaa keskimäärin enemmän kuin tavallinen matkailija, kertoi koordinaattori Heli Laukkanen Pyöräilymatkailukeskuksesta. Pyörämatkailijat toivovat perinteisten pisteestä pisteeseen -reittien lisäksi yhä useammin myös ympyräreittejä. Alueelta olisi hyvä löytyä kansainvälisten matkustajien näkökulmasta 6–7 päiväksi ajettavaa. ”Viime aikoina on keskitytty paljon sähköautojen latausinfraan, mutta mikä tilanne hotelleissa on arvokkaiden pyörien turvallisen pyöräpysäköinnin kanssa?” Laukkanen kysyy.

Tervetuloa tukemaan yhdistyksen toimintaa

Webinaarin päätti Pro Rautatie ry:n hallituksen varapuheenjohtaja Petteri Portaankorva, joka totesi monissa puheenvuoroissa esiin nousseiden asiakaslähtöisten matkaketjujen vaativan panostamista kaikilta osapuolilta. Portaankorva toivotti kuulijat organisaatioidensa kautta tervetulleiksi mukaan Pro Rautatie ry:n jäseneksi tukemaan suomalaisen raideliikenteen edistämistä.

Pro Rautatie ry on liikennepoliittinen yhdistys, jonka tarkoituksena on edistää ja kehittää raideliikennetoiminnan yleisiä edellytyksiä Suomessa. Jäseniä ovat kunnat, maakuntaliitot, yritykset, yhdistykset ja yksityiset henkilöt. Ota seurantaan Twitter-tilimme @ProRautatie.