Maria Nordins meditativa sagobok Taikamatka – Den magiska resan har utkommit på svenska

I Maria Nordins barnbok Den magiska resan (Viisas Elämä, 2023) kombineras fantasins kraft och meditationens fördelar på ett nytt sätt genom sagor. Boken, som nu ges ut på svenska, är också speciell på grund av berättelsernas interaktiva karaktär, som gör det möjligt att ta upp ett brett spektrum av känslor och vardagliga utmaningar.

Foto: Olga Poppius. Bokomslag: Jaana Racero. Illustration: Anna Ratilainen.

I dagens hektiska värld är det viktigare än någonsin att kunna lugna ner sig, och därför är det bra att lära sig redan i tidig ålder. Maria Nordin, som själv lever med sin familj under hektiska år, vet vad hon talar om och tror på meditationskunskaper som en viktig resurs.

"De många hälsofördelarna med meditation börjar bli kända för föräldrar till barn och ungdomar som är intresserade av välbefinnande", säger Maria. "Det var därför jag ville skriva Den magiska resan, eftersom dess meditativa berättelser kan hjälpa till att reglera känslor, hantera rädslor och lindra stress på andra sätt."

Meditativa berättelser är särskilt lämpliga för barn som har svårt med koncentrationen, självförtroendet eller sociala situationer. De erbjuder också barnen en trygg och spännande värld där allt är möjligt. "Det som är speciellt med min bok är att huvudpersonen är barnet självt, tillsammans med läsaren eller någon annan vuxen som är viktig för barnet", fortsätter Maria. "Min erfarenhet är att barn verkligen tycker om att lyssna på en berättelse där de själva får vara en del av berättelsen."

De interaktiva berättelserna i Den magiska resan kan också användas för att stödja välbefinnande i allmänhet, eftersom texterna är lämpliga som godnattsagor eller som imaginära resor för gruppavslappning. Boken innehåller sex meditativa berättelser som vägleder vuxna och barn tillsammans mot en positiv inställning till livet genom upplevelser av glädje, förundran, trygghet och samhörighet. Berättelserna handlar om ämnen som är bekanta för barn, som att fira en födelsedag, ta en simtur, åka pulka och leka. De skapar behagliga bilder av kroppen, sociala relationer, mat och ätande, samt övar på att stärka känslan av tacksamhet.

Den magiska resan gavs ut i bokhandeln i oktober 2023.

Författaren Maria Nordin är fyrabarnsmamma, arkitekt och skapare av mindfulnessmetoden Free to Heal® för att stärka välbefinnandet. Hennes bok Eroon oireista gavs ut 2020 (Viisas Elämä).

Viisas Elämä Oy är ett finskt förlag med 30 års erfarenhet av att ge ut inhemska och internationella böcker. Vi ger ut facklitteratur i Finland och utomlands. Vi publicerar böcker av toppexperter inspirerande och berörande verk om olika aspekter av livet, skrivna av experter. Viisas Elämä är Finlands ledande förläggare inom kategorin välbefinnande och livsstil. Våra verk erbjuder insikter för ett meningsfullt liv.

Foto: Olga Poppius.
Bokomslag: Jaana Racero. Illustration: Anna Ratilainen.

Andra språk

Följ Viisas Elämä Oy

Senaste pressmeddelandena från Viisas Elämä Oy

Viisas Elämä -kustantamon syksyn 2024 uutuuskirjat on julkaistu15.5.2024 08:47:00 EEST | Tiedote

Syksyn uutuuksissa tutustutaan muun muassa Manuela Boscon taiteeseen ja luontosuhteeseen Noora Mustajoen kirjoittamassa teoksessa Manuela Bosco: Yhteys luontoomme, etsitään Ratkaisuja koulutyön haasteisiin psykiatrian erikoislääkäri Ben Furmanin johdolla, järjestellään tunteita ja tavaroita ammattijärjestäjä Laura Holmströmin kanssa kirjassa Järjestä elämäsi ja perehdytään moninkertaisen maailmanmestari Hanna Skyttän ajatusmaailmaan kirjassa Maailmanmestarin mindset. Käännösuutuuksissa Oprah Winfrey sekä aivo- ja traumatutkija Bruce D. Perry tarjoavat uudenlaisen väylän traumoista selviämiseen ja oman käyttäytymisen ymmärtämiseen bestseller-kirjassa Mitä sinulle tapahtui?

Vallankumouksellista tietoa vaihdevuosista – Naisen aivot muuttuvat keski-iässä yhä vahvemmiksi20.3.2024 08:55:00 EET | Tiedote

Tiede osoittaa, että vaihdevuodet voivat olla naisen aivoille hyvinvointia edistävä vaihe. Kalifornian yliopiston neuropsykiatri Louann Brizendine kertoo uudessa teoksessaan Vaihdevuosien vallankumous – Aivojen hyvinvointi keski-iässä vaihdevuosien tuovan voimaa, iloa ja selkeyttä naisen elämään. Kirja tarjoaa tieteeseen pohjautuvia keinoja huolehtia aivojen hyvinvoinnista koko loppuelämän ajan.

Keski-ikä on otollinen aika kasvulle – omien vahvuuksien löytäminen luo iloa ja tasapainoa18.3.2024 08:55:00 EET | Tiedote

Marjo Rantanen kertoo uutuusteoksessaan Ansaitset parempaa – Näin löydät ilon, tasapainon ja sisäiset aarteesi (Viisas Elämä, 2024), miten voimme päästä eroon stressaavista tekijöistä elämässämme ja täydentää voimavarojamme entisestään iästä riippumatta. Teoksen lähtökohta on oppia tunnistamaan omia vahvuuksia, luontaisia taipumuksia ja kehittämiskohteita.