Vihonviimeisellä yrityksellä äidiksi – Rasaliina Jänön koskettava kokemus lapsettomuudesta

Rasaliina Jänön uutuuskirja Viimeisen munasolun maailmanvalloitus käsittelee koskettavasti tahattoman lapsettomuuden haasteita. Kirja tarjoaa vertaistukea ja ymmärrystä lapsettomuudesta kärsiville ja heidän läheisilleen. Jänö kuvaa suorasanaisen rehellisesti läpikäymiään vaikeita lapsettomuushoitoja, joissa inhimillisyys ja empatia olivat usein hukassa.

Kirjailijan kuva: Julia Alakulju. Kansi: Jonna Nisu.

Viimeisen munasolun maailmanvalloitus on lohdullinen, vertaistuellinen teos kaikille, joita lapsettomuus koskettaa. Suorasanaisella huumorilla höystetty teos auttaa myös muita ihmisiä ymmärtämään, mitä lapsettomuudesta kärsivät käyvät läpi.

“Tuntui kuin kaikki sisukseni olisi kaivettu ulos ja heitetty susille. Sisälläni oli vain tyhjää tilaa, tyhjää lapsetonta tilaa. Tilaa, joka huusi kuulumattomalla äänellään kaipuuta ja täytettä. Seuranaan vain suru, joka jyrsi talttahampaillaan kylkiluitani.”, kuvailee Jänö kirjassaan lapsettomuuden kokemustaan.

Teos pohjautuu Jänön omakohtaiseen kokemukseen lapsettomuushoidoista. Hoitavien tahojen käytännöistä tuntui ajoittain puuttuvan inhimillisyys ja empatia, kun Rasaliina Jänö kulki periksiantamattomasti läpi kuluttavien lapsettomuushoitojen. Vuosia jatkuneet hoidot ja negatiivisten tulosten vastaanottaminen kävivät yhä raskaimmiksi. Missä olisi se yksi oikea munasolu, joka pelastaisi kaiken ja tekisi hänestä äidin?

Kiehtova tarina käsittelee myös nykyhetkessä teini-ikään ehtineen "viimeisen munasolun" ja äidin suhdetta.

Katso kirjan esittelyvideo YouTubessa

Viimeisen munasolun maailmanvalloitus – Silmiä avaava tarina lapsettomuudesta ilmestyy kirjakauppoihin maaliskuussa, viikolla 11.

Rasaliina Jänö on Järvenpäässä asuva, mielikuvituksesta valoa ja voimaa ammentava kirjailija ja kuvataiteilija. Rasaliinan sydäntä lähellä on kirjoittaa tarinoita lapsille, jotka tarvitsevat seikkailua elämäänsä. Hänen aikaisempaa tuotantoaan ovat lasten fantasiaseikkailut Taikakello (Kustannus-Mäkelä, 2022) ja Hehkumaa (Kustannus-Mäkelä, 2023). Pienemmille lukijoille hän on kirjoittanut Lulun ja Pikon kuvakirjaseikkailut (Kustannus-Mäkelä, 2021, 2022).

Viisas Elämä Oy on suomalainen kustantamo, jolla on 30 vuoden kokemus kotimaisen ja ulkomaisen tietokirjallisuuden julkaisemisesta. Julkaisemme huippuasiantuntijoiden kirjoittamia innostavia ja koskettavia teoksia elämän eri osa-alueilta. Viisas Elämä on Suomen johtavin kustantamo hyvinvoinnin ja elämäntaidon kategoriassa. Teoksemme tarjoavat oivalluksia merkitykselliseen elämään.

Kansi: Jonna Nisu
Kuva: Julia Alakulju