QMG ostaa energiatehokkuusyhtiö Cerviuksen ja nousee kärkijoukkoon myös suurten kiinteistömassojen huoltopalveluissa

Talotekniikkakonserni QMG:n palveluliiketoiminta kasvaa yrityskaupalla, jolla ostetaan Turussa, Vantaalla ja Oulussa toimiva Cervius-konserni, johon kuuluvat Cervius Oy, Cervius Group Oy sekä GreenValue Oy. Cervius-konserni on lähes 10 miljoonan euron liikevaihdollaan yksi kiinteistöalan energiatehokkuuspalveluiden johtavia tuottajia Suomessa.

Cerviuksen Tapio Ulvinen (vas.) ja Petri Rantapaju sekä QMG:n Pekka Pöykkö kuvattiin Helsingissä 19.12. Taustalla näkyvä Eduskuntatalo kuuluu Cerviuksen yli 700 sopimusasiakkaan joukkoon. Kuva: Niko Jekkonen

Kaupan taustalla on suurimpien kiinteistönomistajien tarve vahvistaa ja johtaa energiatehokkuutta kiinteistöissään. EU:n asettamat rakennusten ilmasto- ja energiatehokkuusvaatimukset ohjaavat talotekniikka-alan kehitystä.

QMG-konsernin liiketoiminnasta talotekniikan palvelut ja korjausrakentaminen muodostavat kaksi kolmannesta. Emoyhtiönsä Nimlas Groupin strategian mukaisesti palveluiden vahvistamista jatketaan tällä yrityskaupalla Cerviuksen kanssa.

– Talotekniikkaliiton mukaan talotekniikkamarkkinan arvo Suomessa on noin 8,5 miljardia euroa. Siitä vajaat 3 miljardia on kunnossapito- ja ylläpitopalveluita. Tätä kolmen miljardin kakkua on jakamassa vain muutama iso valtakunnallinen toimija. Nyt QMG tulee tälläkin sektorilla kolmen suurimman joukkoon ostamalla Cerviuksen, joka on kehittänyt ainutlaatuisen palvelukokonaisuuden suurille kiinteistönomistajille, palveluverkosto QMG Partnersin toimitusjohtaja Pekka Pöykkö kertoo.

Cervius yhdistää energiatehokkuuden ja automaation sekä taloteknisen palvelun

Cervius on perustettu vuonna 2016. Perustaja, johtaja Tapio Ulvinen tunnisti asiakkaiden kasvavat tarpeet rakennusautomaatiojärjestelmien huollossa, ylläpidossa ja päivittäisessä käytössä, jotta energiatehokkuustavoitteet saavutetaan. Ulvinen on kehittänyt konseptia Cerviuksen toimitusjohtaja Petri Rantapajun kanssa. Petrin osaamisen ja kokemuksen kautta Cerviuksen palveluihin lisättiin talotekniset huoltopalvelut.

– Cerviuksen toimintatapana on kuunnella kiinteistönomistajien ja kiinteistöpäälliköiden tarpeita ja toiveita, ja auttaa heitä ylläpitämään olosuhteita niin, että olosuhteille, energiatehokkuudelle ja käyttökustannuksille asetetut tavoitteet täyttyvät. Vaatimukset energiatehokkuuden parantamiseksi kiristyvät ja vastuulliset kiinteistönomistajat vastaavat niihin, Petri Rantapaju toteaa.

– Halusimme luoda ketterän ja asiakaslähtöisen Arvo Plus -palvelumallin, josta asiakkaan on helppo löytää itselleen sopiva tapa parantaa kiinteistön energiatehokkuutta, Rantapaju lisää.

Cerviuksen energiatehokkuuspalveluihin kuuluvat suunnittelu, neuvonta ja konsultointi sekä etävalvomo. Greenvalvomo-konseptilla hallinnoidaan etäyhteydellä kiinteistöjen energiankulutusta ja teknisiä ominaisuuksia.

Cervius-konsernin asiakkaita ovat muun muassa Eduskuntatalo, Oulun kaupunki, SOK ja Bauhaus.

QMG kasvattaa palveluliiketoimintaansa energiatehokkuuteen

– Olemme iloisia, että Cervius liittyy QMG-perheeseen. Vastaavia itsenäisiä näin laajan palvelukokonaisuuden omaavia energiatehokkuustoimijoita ei Suomessa ole, Pekka Pöykkö jatkaa.

– QMG:lle Cervius-kauppa merkitsee kolmea asiaa – vahvempaa tarjoomaa suurille kiinteistönomistajille, merkittävää jalansijaa Turun seudulla sekä johdonmukaista painopisteen siirtoa pari piirua enemmän palveluliiketoimintaan. Osana samaa strategiaa myimme lokakuussa pois LVI-Trion pääurakoitsijavastuisen putkiremonttitoiminnan, Pöykkö lisää.

Cerviuksen Tapio Ulvinen ja Petri Rantapaju sekä QMG:n Pekka Pöykkö
Cerviuksen Petri Rantapaju ja Tapio Ulvinen
Cerviuksen Tapio Ulvinen ja Petri Rantapaju sekä QMG:n Pekka Pöykkö

QMG-konserni on Suomen suurimpia talotekniikka-alan yrityksiä. Se toteuttaa talotekniikkaprojekteja ja -huoltopalveluita valtakunnallisesti. Konsernin tavoitteena on olla merkittävin vastuullisten teknisten palveluiden toteuttaja Suomessa. QMG:n palveluvalikoima kattaa kaikki talotekniikan osa-alueet. Konserniin kuuluu eri puolilla maata 46 tytäryhtiötä. Vuonna 2022 QMG:n liikevaihto oli 230,5 miljoonaa euroa. Konsernin palveluksessa on 1400 talotekniikkaurakoinnin ja -huollon ammattilaista.

QMG, ruotsalainen Sandbäckens ja norjalainen Konstel muodostavat pohjoismaisen Nimlas Groupin. Nimlaksen pääomistaja on sijoitusyhtiö KLAR Partners, ja omistajaohjelmaan kuuluu yhtiöistä yli 500 henkilöstöomistajaa.

Cervius-konserni

Cervius-konsernin muodostavat Cervius Oy, Cervius Group Oy ja GreenValue Oy. Cervius-konserni on kiinteistönomistajan kumppani kiinteistön olosuhteiden ja energiatehokkuuden kehittämisessä, kiinteistön käytön ohjaamisessa ja automaation ylläpidossa sekä energiatehokkuuden konsultoinnissa.

Yksi vahvuuksistamme on monipuolinen ja vahva käytännön osaaminen lämmitys-, jäähdytys-, ilmanvaihto-, automaatio-, sähköistys- ja valaistusjärjestelmiin liittyvissä käytännön töissä.

Keskeisintä toiminta-aluettamme ovat Etelä- ja Varsinais-Suomi sekä Pirkanmaa ja Oulun seutu.

Cerviuksen liikevaihto oli vuonna 2022 lähes 10 miljoonaa euroa, ja sen palveluksessa on 90 rakennusautomaation, taloteknisen huollon ja energiatehokkuuden ammattilaista.