Mikentin ja JVL:n fuusio luo vahvan LVI- ja sprinkleriyksikön Keski-Suomeen

Vuodenvaihteessa talotekniikkakonserni QMG yhdistää tytäryhtiönsä Mikentin sprinkleriliiketoiminnan sekä Jyväskylän Veden ja Lämmön (JVL) putkiliiketoiminnan Jyväskylässä. Mikentin Leppävirran yksikön toiminta jatkuu entisellään. Yhdistymisillä ei ole vaikutuksia henkilöstön asemaan yhtiöissä.

Kuva: QMG:n arkisto

– Haluamme tällä yhdistymisellä vahvistaa liiketoimintaamme pitkäjänteisesti Keski-Suomessa. Kun Mikenti ja JVL yhdistävät resurssinsa Jyväskylässä, pystymme tarjoamaan entistä kilpailukykyisempää palvelua sekä putkitöissä että sprinklerijärjestelmissä, kertoo QMG:n Väli-Suomen aluejohtaja ja Mikentin toimitusjohtaja Mikko Sahikallio.

Mikentin ja JVL:n nimeksi fuusion jälkeen tulee Mikenti, ja Mikko Sahikallio jatkaa sen toimitusjohtajana. Jyväskylän LVI- ja sprinkleriyksikön johtajana jatkaa elokuussa taloon tullut Jussi Lehto, ja Pasi Viinikainen vastaa sprinkleriliiketoiminnasta Jussi Lehdon alaisuudessa. Petri Pajunen jatkaa Mikenti Leppävirran yksikön johtajana.

– Mikenti on nimenä tärkeä osa identiteettiämme, sillä se on koko QMG-konsernin alku ja juuri, se M siinä keskellä. Konserni työllistää tänä päivänä valtakunnallisesti 1500 henkilöä, Mikko Sahikallio toteaa.

Yhdistyneessä Mikentissä työskentelee 65 talotekniikka-ammattilaista. JVL on tunnettu osaavana LVI- ja lämmitysjärjestelmien asentajana ja huoltajana. Mikentin sprinklerijärjestelmät huolehtivat turvallisuudesta lukuisissa asuinkerrostaloissa, teollisuusrakennuksissa ja toimitiloissa.

QMG-konserni on Suomen suurimpia talotekniikka-alan yrityksiä. Se toteuttaa talotekniikkaprojekteja ja -huoltopalveluita valtakunnallisesti. Konsernin tavoitteena on olla merkittävin vastuullisten teknisten palveluiden toteuttaja Suomessa. QMG:n palveluvalikoima kattaa kaikki talotekniikan osa-alueet. Konserniin kuuluu eri puolilla maata 46 tytäryhtiötä. Vuonna 2022 QMG:n liikevaihto oli 230,5 miljoonaa euroa. Konsernin palveluksessa on 1500 talotekniikkaurakoinnin ja -huollon ammattilaista.

QMG, ruotsalainen Sandbäckens ja norjalainen Konstel muodostavat pohjoismaisen Nimlas Groupin. Nimlaksen pääomistaja on sijoitusyhtiö KLAR Partners, ja omistajaohjelmaan kuuluu yhtiöistä yli 500 henkilöstöomistajaa.