Nimitys: VTM Juho Koistinen aloitti Laboren ennustepäällikkönä

Laboren uusi ennustepäällikkö VTM Juho Koistinen aloitti työnsä vuoden 2024 alussa. Uusi nimitys vahvistaa tutkimuslaitoksen asemaa talousennustamisen edelläkävijänä. Labore julkaisee kevään ennusteensa torstaina 18. huhtikuuta.

Kuva: Laura Oja.

Helsingin yliopistossa väitöskirjaansa viimeistelevä VTM Juho Koistinen on aloittanut tehtävässään Laboren ennustepäällikkönä tammikuun alusta alkaen. Uusi nimitys vahvistaa tutkimuslaitoksen asemaa talousennustamisen edelläkävijänä.

Juho Koistinen tuo Laboren ennustetoimintaan mukanaan syvällisen osaamisen ennustamisesta ja aiheen nykytutkimuksesta. Hän on aiemmin työskennellyt Helsingin yliopistossa sekä Alankomaiden keskuspankissa.

Laboren johtaja, Mika Maliranta, on erittäin iloinen Juho Koistisen aloittaessa työnsä ennustepäällikkönä:

"Juho Koistisen osaaminen ja taidot ovat tervetullut täydennys Laboreen. Hänellä on vankka tausta datan analysoinnissa ja ennustamisessa, ja uskomme, että hänen panoksensa auttaa meitä tarjoamaan entistä tarkempia ja hyödyllisempiä ennusteita myös monille eri toimialoille."

Juho Koistinen itse on motivoitunut uudesta haasteesta:

"Olen innoissani mahdollisuudesta työskennellä ennusteiden parissa ja kehittää Laboren ennustetoimintaa. Työssä pääsen soveltamaan väitöskirjatutkimuksessani kehittämiäni menetelmiä Suomen talouden kannalta relevantilla tavalla. Ennustemenetelmien kehittämisellä on tärkeä rooli tietoon perustuvan talouspoliittisen päätöksenteon onnistumisessa."

Työn ja talouden tutkimus LABORE julkaisee kevään ennusteensa huhtikuun 18. klo 10.00.

Labore eli Työn ja talouden tutkimus LABORE (ent. Palkansaajien tutkimuslaitos) on vuonna 1971 perustettu itsenäinen tutkimuslaitos, jossa keskitytään yhteiskunnallisesti merkittävään ja tieteen kansainväliset laatukriteerit täyttävään soveltavaan taloustieteelliseen tutkimukseen. Tutkimuksen painopistealueisiin kuuluvat työn taloustiede, julkistaloustiede sekä toimialan taloustiede ja makrotaloustiede. Lisäksi teemme suhdanne-ennusteita ja toimialakatsauksia sekä julkaisemme Talous & Yhteiskunta -lehteä ja podcasteja.

Oikeistodemari, politiikan yksisarvinen24.5.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Suomen tilanne on vakava. Tarvitaan uudenlainen ihmistyyppi, joka yhdistää porvarillisen säästäväisyyden ja vasemmistolaisen höveliyden – mutta mistä löytäisimme moisen politiikan yksisarvisen? Kestääkö Mika Malirannan kantti Matti Apusen arvonlisäveroaiheisessa revolverihaastattelussa, vai lyökö hän pyyhkeen kehään ja vastaa "mene ja tiedä"? Miten ravintoloiden pöytävarauksista saataisiin irti maksimaalinen hyöty? Ja miksi, oi miksi, saksalainen poliitikko haluaa asettaa dönerille hintakaton?

Selvitys: Nuorisoasteen koulutuskokeilu lisäsi valinnanvapautta, josta pojat näyttävät hyötyneet eniten20.5.2024 11:52:30 EEST | Tiedote

Kaksoistutkintojen osuus toisen asteen tutkinnoista on varsin pieni. Ominaisuuksiltaan ja työmarkkinatulemiltaan kaksoistutkinnon suorittaneet asettuvat tarkastelussa ylioppilastutkinnon ja ammatillisen koulutuksen suorittaneiden välimaastoon. Nuorisoasteen koulutuskokeilu lisäsi miesten todennäköisyyttä suorittaa kolmannen asteen tutkinto, mutta kokeilulla ei havaittu vaikutuksia työmarkkinatulemiin.

Suomen elintarviketeollisuus yllättää kilpailukyvyllään, mutta keskitymme kilpailijamaita vähemmän vientiin16.5.2024 08:15:00 EEST | Tiedote

Suomalaisen elintarviketeollisuuden kilpailukyky on Euroopan huipputasoa. Elintarviketeollisuuden kannattavuus on jo hyvällä tasolla ja jalostusaste on kansainvälistä huippua. Korkean arvonlisäyksen tuotteiden vientiä edistämällä alan yritykset voisivat löytää paljon uusia kasvumahdollisuuksia, käy ilmi Laboren ja Etlan tuoreesta selvityksestä.

M&A-podcast: Kotka ja kaakkoisen nousun eväät10.5.2024 00:22:57 EEST | Tiedote

Kotka on teollisuuskaupunki murroksessa. Miten Kymenlaakson talous virkistetään ja houkutellaan uusia investointeja alueelle? Matti Apunen ja Mika Maliranta pohtivat akkuteollisuuden mahdollisuuksia sekä valtioiden välistä kilpajuoksua yritysinvestoinneista valtiontuilla. He tarkastelevat myös aluekehityksen eroja, Venäjän sodan vaikutuksia ja Kymenlaakson edunvalvontaa. Kuinka nykytilanteesta ponnistetaan uuteen kasvuun? M&A&X-jakso on tuotettu yhteistyössä Kotkan kaupungin kanssa.