Populismi voi nostaa rakennemuutoksessa päätään myös ilman taloudellisia häviäjiä

Tuore Labore-tutkimus osoittaa, että vaikka rakennemuutosten häviäjille kompensoitaisiin täysin taloudelliset menetykset tulonsiirtojen avulla, voi poliittinen populismi silti nostaa päätään. Tutkimuksessa osoitetaan, että vaikka 1970-luvun Suomessa pellonvarauspolitiikan ns. peltopaketit hyödyttivät tilallisten lapsia taloudellisesti pitkällä aikavälillä, niin se johti myös SMP:n vaalivoittoon.

Kuva: Onni E. Koponen, 1972 Pohjois-Karjala, Ilomantsi, Pielisen museo.

Tuoreessa Laboren Tensions of Structural Change: Evidence from Finland’s Field Reservation Policy (Labore Working Paper 341)  tutkimuksessa tarkastellaan pellonvarauspolitiikan eli ns. peltopakettien taloudellisia vaikutuksia viljelijöihin ja heidän lapsiinsa, sekä sen poliittisia seurauksia. Vuonna 1969 voimaan astunut laki tarjosi maatiloille mahdollisuuden luopua viljelystä ja kotieläimistä korvausta vastaan. Politiikalla pyrittiin taltuttamaan Suomen maatalouden ylituotanto-ongelmia.

Vaikka peltopaketit eivät vaikuttaneet viljelijöiden omaan tulotasoon, heidän lapsensa kouluttautuivat pidemmälle ja ansaitsivat aikuisina verrokkiryhmän lapsia enemmän. He työskentelivät todennäköisemmin toimisto- ja johtotehtävissä. Yllättäen ne lapset, joilla oli heikommat kognitiiviset kyvyt, hyötyivät peltopaketeista eniten.

Siitä huolimatta, että politiikalla oli myönteisiä taloudellisia vaikutuksia, se kohtasi poliittista vastustusta. Peltopaketit olivat yksi merkittävä syy Suomen Maaseudun Puolueen kannatusnousulle vuoden 1970 eduskuntavaaleissa.

Tutkimusta varten skannattiin yli 290 000 maatalouslaskentalomaketta Kansallisarkistosta ja kehitettiin konelukualgoritmi, joka digitoi skannatut lomakkeet yksilötason aineistoksi. Maatalouslaskenta-aineisto yhdistettiin Tilastokeskuksen rekisteriaineistoihin, joiden avulla pystyttiin tutkimaan peltopakettien pitkän aikavälin vaikutuksia yksilötasolla. Tutkimusasetelmassa hyödynnettiin tilakoon rajaa, jonka mukaan vain yli kahden peltohehtaarin tilat saattoivat tehdä pellonvaraussopimuksen, sekä alueellista vaihtelua politiikan houkuttelevuudessa.

Tutkimus tarjoaa uutta tietoa siitä, miten rakennepolitiikalla voidaan nopeuttaa rakennemuutosta, ja toisaalta miten tällainen politiikka voi johtaa poliittisen populismin nousuun.

Tutkimuksen tekijä, Aapo Stenhammar, toteaa: "Tutkimus on ajankohtainen myös tämän päivän poliittisille päättäjille. Puhutaan siitä, kuinka esimerkiksi vihreä siirtymä tai kauppapolitiikka luo voittajia ja häviäjiä eri toimialoille. Toisaalta näille häviäjille voidaan kompensoida heidän taloudelliset menetyksensä tulonsiirtojen avulla. Tutkimukseni kuitenkin osoittaa, että poliittinen populismi voi nostaa päätään, vaikka suorat taloudelliset menetykset olisivatkin täysin kompensoituja.”

Tutkimus:

Stenhammar, Aapo: Maatalouden rakennemuutoksen taloudellisten ja poliittisten vaikutusten välinen ristiriita. Labore Working Paper 341. 14.2.2024.

Labore eli Työn ja talouden tutkimus LABORE (ent. Palkansaajien tutkimuslaitos) on vuonna 1971 perustettu itsenäinen tutkimuslaitos, jossa keskitytään yhteiskunnallisesti merkittävään ja tieteen kansainväliset laatukriteerit täyttävään soveltavaan taloustieteelliseen tutkimukseen. Tutkimuksen painopistealueisiin kuuluvat työn taloustiede, julkistaloustiede sekä toimialan taloustiede ja makrotaloustiede. Lisäksi teemme suhdanne-ennusteita ja toimialakatsauksia sekä julkaisemme Talous & Yhteiskunta -lehteä ja podcasteja.

Vahvuuksiamme ovat tutkijoiden korkea tieteellinen osaaminen sekä tiivis yhteistyö kotimaisten ja ulkomaisten yliopistojen ja tutkimuslaitosten kanssa. Tutkijoillamme on tärkeä asiantuntijarooli eri yhteyksissä ja he osallistuvat aktiivisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun.

Palkkatasa-arvo toteutuu parhaiten palvelualojen naisomisteisissa yrityksissä19.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Uusi tutkimus valottaa yritysten omistajan sukupuolen yhteyttä naisten ja miesten väliseen palkkaeroon eri toimialoilla ja eri kokoisissa yrityksissä. Tutkimuksen mukaan naisten palkka on keskimäärin 11–12 prosenttia alhaisempi kuin miesten, mutta naisomisteisissa yrityksissä ero on pienempi. Teollisuuden alan yrityksissä sukupuolten välinen palkkaero on samankaltainen sekä nais- että miesenemmistön omistamissa yrityksissä. Palvelualoilla taas palkkaero on vähäisempi naisomisteisissa yrityksissä. Yksityisen palvelualan kasvun ja naisyrittäjyyden lisääntymisen myötä yleisen palkkatasa-arvon voitaisiin olettaa parantuvan. Tutkimus on hyväksytty julkaistaksi arvostetussa Journal of Population Economics -lehdessä.

Talousennuste vuosille 2024–2026: Vauhtiin päästään – riskejä edessä18.4.2024 00:01:00 EEST | Tiedote

Suomen talouden taantuma on jäämässä taakse. Talouskasvu on hidasta kuluvana vuonna, mutta arvoimme sen kiihtyvän tulevina vuosina. Yksityinen kulutus ja vienti vauhdittuvat vuosina 2025–2026. Julkinen talous on edelleen ongelmissa, ja velkasuhteen tasapainottaminen vaatii lisätoimia. Suotuisa talouskehitys edellyttää, että sopeutustoimet ovat monipuolisia. Riskit talouskasvulle liittyvät vaikeasti ennakoitavaan työmarkkinatilanteeseen ja kansainväliseen talouteen.

M&A-podcast: Kaikkien aika on kaikkien rahaa17.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Rakennusalan tuottavuus on laahannut paikoillaan 40 vuotta. Teknologia kehittyy, mutta talonvalmistus on yhtä tahmeaa kuin 1980-luvulla. Rakentaminen tarvitsee kumouksen, jossa työmaa ei ole lennosta ratkaistavien ongelmien ketju, vaan hyvin säädelty tehdas. Jos rakentaminen vakioidaan paremmin, kustannuksissa voidaan säästää jopa kymmeniä prosentteja ja läpimenoajat nopeutuvat tuntuvasti. Siksi MAX-podcastin uusi jakso kysyy: Onko raksa valmis uuteen aikaan? Ja kenen etu on takertua vanhaan? Jakso on toteutettu yhteistyössä Firan kanssa ja se on taltioitu live-yleisön edessä 11.4. Helsingin Bio Rexissä.

Makeisvero ohjasi kulutusta terveellisemmäksi vain virvoitusjuomien osalta8.4.2024 08:05:39 EEST | Tiedote

Makeisvero ja siitä seuranneet korkeammat hinnat eivät vähentäneet makeisten ja jäätelön kulutusta, vahvistaa Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen VATT:n, Verotutkimuksen huippuyksikkö FIT:n ja Laboren uusi tutkimusraportti. Sen sijaan virvoitusjuomissa sokerillisten juomien korotettu vero ohjasi kulutusta voimakkaati sokerittomiin juomiin. Kulutusveroilla näyttää olevan terveysvaikutuksia vain, jos vero on tarkkaan kohdistettu ja läheinen sekä terveellisempi korvaava tuote löytyy.