Nuorten yrittäjyys ja talous NYT

Nuorten yrittäjyyskilpailu: Pohjanmaalta, Etelä- ja Keski-Pohjanmaalta kaksitoista harjoitusyritystä Uskalla Yrittää -finaaliin 2024

Nuorten yrittäjyys ja talous NYTin järjestämässä Uskalla Yrittää -tapahtumakokonaisuudessa Vaasan aluetapahtumaan osallistui 21. helmikuuta 2024 yhteensä 88 nuorten perustamaa harjoitusyritystä (NYT-yritystä) ja 196 nuorta. Yritysmaailman asiantuntijoista koostuva tuomaristo valitsi kilpailuun osallistuneiden joukosta 12 yritystä, joiden tie jatkuu finaaliin huhtikuussa Helsingissä. Yläkoulun ja toisen asteen opiskelijat esittelivät yritystensä tuotteita ja palveluita Uskalla Yrittää -tapahtumassa kauppakeskus Rewellissä.

Nuoret yrittäjät, jotka pääsivät jatkoon Vaasan Uskalla Yrittää -aluekilpailusta
Nuorten yrittäjyys ja talous NYT

Vaasassa palkittiin innovatiivisia tuotteita ja monipuolisia palveluita

Pohjanmaan, Etelä- ja Keski-Pohjanmaan alueelta Uskalla Yrittää -kilpailun finaaliin etenivät seuraavat NYT-yritykset:

Paras NYT-yritys – peruskoulu: Spotless NYT
Gymnasiet i Petalax, Malax
Liikeidea: Vi säljer diskmaskinstabletter som är giftfria, parfymfria och miljövänliga. De innehåller inga mikroplaster eller andra kemikalier. Det är en multiprodukt som kan användas perfekt till att rengöra toaletten.
Palkintoperusteet: Paljon potentiaalisia käyttäjiä, puhutteleva ja valmis tuote, käytännöllinen pakkaus. Kiertotalous ja vastuullisuus huomioitu.

Paras NYT-yritys – toinen aste: Aurora NYT
Vamia, Vasa
Liikeidea: En dagbok för reflektion. Den innehåller ifyllnads sidor och berättelser om andras historier.
Palkintoperusteet: Keskittyy nuoriin ja nuoriin aikuisiin sekä asiakaskunnan kasvattamiseen. Valmis tuote, tavoite, visio ja ajatus. Innovatiivinen, uusi konsepti tässä ikäluokassa

Paras liikeidea – peruskoulu: Green awareness NYT
Kristinestads högstadieskola, Kristinestad
Liikeidea: Vi tillverkar pärlarmband med ett budskap. Vi skänker en del av våra inkomster till en förening som stöder ungdomar som mår dåligt.
Palkintoperusteet: Hyvä myyntipuhe. Kysyivät asiakkailta lempiväriä ja osasivat heti tarjota oikeanväristä tuotetta. Jokaisella on yrityksessä oma rooli ja puhuvat rohkeasti teemastaan.

Paras liikeidea – toinen aste: RHRefresh NYT
Jakobstads gymnasium, Jakobstad
Liikeidea: Vi säljer ett varierat utbud drycker och mellanmål ur ett kylskåp i Jakobstads gymnasium. Betalning görs via ett självbetjäningssystem.
Palkintoperusteet: Kysyntä tunnistettu, kannattava ja skaalautuva liiketoiminta. Yritys kuuntelee asiakkaitaan, kannattava idea, joka myy.

Paras tuote – peruskoulu: Block & Blade NYT
Kristinestads högstadieskola, Kristinestad
Liikeidea: Vi tillverkar skärbrädor i olika storlekar. Vi slipar och behandlar dem med olja.
Palkintoperusteet: Asenne kohdallaan, raaka-aineilla hyvä saatavuus, Tuotekehitystä ja viimeistelty sekä kaunis tuote, uusia tuotteita jo mietittynä. Puun sävy parempi kuin ostettu

Paras tuote – toinen aste: New Jean NYT
Jakobstads gymnasium, Jakobstad
Liikeidea: Vårt företag skapar unika accessoarer genom att återvinna och omvandla gamla jeans till stilfulla och hållbara produkter. Vi strävar efter att främja återanvändning genom att kombinera kreativ design med en miljömedveten approach.
Palkintoperusteet: Kierrätys osana tuotekonseptia, trendikäs tuote kierrätettynä, osallistuminen tuotekehitykseen, tyylikkäät tuotteet.

Paras palvelu – toinen aste: Siisti piha NYT
Vaasan lyseon lukio, Vaasa
Liikeidea: Teen pihojen kunnossapitotöitä. Nurmen leikkuu, lumen auraus ja haravointi muun muassa.
Palkintoperusteet: pitkäjänteistä työtä, hyvä asenne, palvelu vastaa kysyntään (ihmiset ikääntyvät ja tarvitsevat apua pihatöissä yms.), reipas, luotettava.

Paras messupiste – peruskoulu: Lid NYT
Närpes högstadieskola, Närpes
Liikeidea: Ett lock åt dryckesburkar såsom NOCCO-, celsius och många andra burkar. Locket gör så man slipper spilla sin dryck, kolsyran hålls kvar och det kan va bra att ha ifall man är rädd att bli t.ex. drogad på utekvällar.
Palkintoperusteet: Siisti, puhdas ja selkeä kokonaisuus, jossa tiimi oli täysillä läsnä messupisteellä. Valmis brändi.

Paras messupiste – toinen aste: Amorcito NYT
Vamia, Vasa
Liikeidea: Vi designar egen vykort och med hjälp av digitala verktyg. Våra vykort säljer enligt säsong och olika stil.
Palkintoperusteet: Viimeistä yksityiskohtaa myöten suunniteltu messupiste. Kokonaisuus, jonka ytimessä käsintehty tuote. Yksinkertaisesti täydellistä.

Paras myyntipuhe: teleEase NYT
Jakobstads gymnasium, Jakobstad
Liikeidea: TeleEase NYT fokuserar på att erbjuda prisvärda och pålitliga servicetjänster för din telefon som håller plånboken glad och din skärm kristallklar.
Palkintoperusteet: Rohkea, itsevarma myyntipuhe kolmella kielellä. Hiottu ja hyvin valmisteltu.

Vastuullisin yritys: Reborn NYT
Vamia, Vasa
Liikeidea: Uudelleenkäyttää ja tuunata vanhoja tavaroita uusiokäyttöön.
Palkintoperusteet: Kierrätys, keräävät poisheitetyt roskat/ käytetyt tuotteet ja fiksaavat ne uuteen käyttöön, vastuullisuus, ja tekevät esitteitä suomi, ruotsi, englanti ja thai

Tuomariston valinta: PetaWax NYT
Högstadiet i Petalax, Petalax
Liikeidea: Ett giftfritt bil vax. Används på gamla bilar och traktorer. Gjort på 3 ingredienser.
Palkintoperusteet: Hieno messupiste, hyvä tuote ja hyvä kokonaisuus kaikenkaikkiaan.

Aluetapahtumaan ja -kilpailuun osallistui nuoria seuraavista oppilaitoksista:

• Högstadiet i Petalax, Maalahti
  • Jakobstads Gymnasium, Pietarsaari
  • Keski-Pohjanmaan ammattiopisto, Kokkola
  • Kokkolan ammattikoulu, Kokkola
  • Korsholms Högstadium, Mustasaari
  • Kristinestads högstadieskola, Kristiinankaupunki
  • Närpes högstadium, Närpiö
  • Sedu, Lapua
  • Sedu, Seinäjoki
  • Tegengrenskolan, Vöyri
  • Vaasan lyseon lukio, Vaasa
  • Vamia, Vaasa
  • Yrkesakademin i Österbotten, Närpiö

Aluetapahtumaan osallistuneisiin NYT-yrityksiin voi tutustua tarkemmin tapahtuman verkkosivulla

Valinnat ratkaisi liike-elämän ammattilaisista koostuva tuomaristo

Vaasan aluekilpailussa tuomaristoon kuuluivat:

• Maija Aarnio, Rannikko-Pohjanmaan Yrittäjät
  • Tuija Pundars, Vaasanseudun Kehitys Oy Vasek
  • Tommi Virkama, Vaasanseudun uusyrityskeskus Startia
  • Angelique Irjala, Business Kristinestad
  • Triinu Varblane, Viexpo
  • Lasse Mäkynen, Vaasan osuuspankki
  • Eeva Jussila, Into Seinäjoki
  • Camilla Lundell, Osuuskauppa KPO, Prisma Kotiranta
  • Ralf Bäckström, Vaasan Aktiasäätiö
  • Anton Salmi, NYT-neuvonantaja / Hammerglass Finland
  • Fredrik Sandelin, Pietarsaaren seudun kehittämisyhtiö Concordia
  • Fredrik Hanstén, Dynamo Närpes
  • Tauno Kekäle, Merinova Technology Centre
  • Jakob Frants, Vaasan sähkö Oy
  • Jenni Parpala, NYT-alumni / Kiffel Oy

Lisäksi Paras myyntipuhe -kilpailukategorian tuomareina toimivat NYT-lähettiläät Sofia Sarin ja Ebba Kivilehto sekä Mikael Hallbäck Pohjanmaan kauppakamarilta.

Kevään finaalista kohti Euroopan mestaruuskisoja

Uskalla Yrittää -kilpailun finaali järjestetään 24.–25.4.2024 Helsingissä. Finaalissa palkitaan nuorten harjoitusyrityksiä useissa eri kategorioissa ja valitaan parhaat NYT-yritykset edustamaan Suomea kesällä 2024 järjestettävässä Euroopan mestaruuskilpailussa ja Gen-E-tapahtumassa

Vuosi yrittäjänä -ohjelma vahvistaa nuorten yrittäjyys-, työelämä- ja taloustaitoja

Uskalla Yrittää on Suomen merkittävin nuorten yrittäjyystapahtuma ja voittoa tavoittelemattoman Nuorten yrittäjyys ja talous NYTin järjestämä kokonaisuus. Vuonna 2024 aluetapahtumiin ympäri Suomen osallistuu yli 1 000 yläkoululaista ja toisen asteen opiskelijaa, jotka ovat perustaneet kuluvan lukuvuoden aikana harjoitusyrityksen Vuosi yrittäjänä -ohjelmassa. Yrittäjyystaitoja kehittävään ohjelmaan osallistuu vuosittain noin 5 000 opiskelijaa yli 400 oppilaitoksessa ja yksikössä ympäri Suomen.

Suomessa Vuosi yrittäjänä -ohjelma on ollut käytössä 1990-luvun puolivälistä saakka. Kymmenet tuhannet nuoret ympäri Suomea ovat osallistuneet ohjelmaan kouluissaan, osana opetusta. Kansainvälisesti nuorten yrittäjämäistä asennetta, työelämätaitoja ja taloudenhallintaa vahvistava ohjelma on käytössä yli 110 maassa. Nuorten yrittäjyys ja talous NYTin kansainvälinen kattojärjestö Junior Achievement (JA) perustettiin USA:ssa Springfieldissä vuonna 1919. Ensimmäiseksi ohjelmaksi kehitettiin Vuosi yrittäjänä, jotta maaseudulta kaupunkiin muuttavat nuoret saisivat tietoa ja taitoja pärjätäkseen aikuisina teollistuvassa maailmassa.

Nuorten yrittäjyys ja talous NYT tarjoaa työelämä-, talous-, ja yrittäjyystaitoja tukevia palveluita ja opintokokonaisuuksia kouluille, oppilaitoksille ja kunnille. Tavoitteemme on, että jokainen lapsi ja nuori lähtökohdista riippumatta saa mahdollisuuden oppia tulevaisuutensa kannalta tärkeitä taitoja. Yhdessä laajan ja kansainvälisen kumppaniyhteisömme kanssa toimimme sillanrakentajana lasten ja nuorten sekä toimivan työelämän välillä.

Muut kielet

Lue lisää julkaisijalta Nuorten yrittäjyys ja talous NYT

Det finska mästerskapet för unga företagare gick till Etu-Töölön lukio: Hunajaheput NYT tog segern i Våga vara företagsam-finalen25.4.2024 12:42:10 EEST | Tiedote

Hunajaheput NYT från Helsingfors utsågs till årets bästa NYT-företag i Våga vara företagsam-finalen, som ordnades i Helsingfors 24–25.4. I finalen i Finlands största entreprenörskapstävling för unga deltog nästan 60 övningsföretag och sammanlagt cirka 200 unga från grundskolor och läroanstalter i andra stadiet från hela Finland. På evenemanget utsågs också årets Miniföretag, som är BuzzNest från Kesämäen koulu i Villmanstrand. Evenemanget ordnades av Ung företagsamhet och ekonomi NYT. Länken till evenemangets foton finns i slutet av pressmeddelandet.

Nuorten yrittäjien Suomen mestaruus Etu-Töölön lukioon: Uskalla Yrittää -finaalin voitti Hunajaheput NYT25.4.2024 12:42:10 EEST | Tiedote

Helsingissä 24.–25.4. järjestetyssä Uskalla Yrittää -finaalissa vuoden parhaaksi NYT-yritykseksi valittiin helsinkiläinen Hunajaheput NYT. Suomen suurimman nuorten yrittäjyyskilpailun finaaliin osallistui lähes 60 harjoitusyritystä ja yhteensä noin 200 nuorta peruskouluista ja 2. asteen oppilaitoksista eri puolilta Suomea. Tapahtumassa palkittiin myös vuoden Pikkuyritys, BuzzNest Kesämäen koulusta Lappeenrannasta. Tapahtuman järjesti Nuorten yrittäjyys ja talous NYT. Linkki tapahtuman valokuvakansioon on tiedotteen lopussa.

Inbjudan: Unga företagare tävlar om finskt mästerskap på Våga vara företagsam-finalen 24–25.4.202411.4.2024 07:45:33 EEST | Tiedote

Välkommen till finalen i Finlands viktigaste entreprenörskapstävling för unga, som ordnas 24–25.4.2024 i Mall of Tripla, Helsingfors. I finalen tävlar totalt 57 övningsföretag som grundats av unga företagare runt om i Finland. På evenemanget ordnas en mässa där unga som går i högklasserna och andra stadiet presenterar produkter och tjänster som de utvecklat. Mässan är öppen för alla som besöker köpcentret.

Kutsu: Nuoret yrittäjät kilpailevat Suomen mestaruudesta Uskalla Yrittää -finaalissa 24.–25.4.202411.4.2024 07:45:33 EEST | Tiedote

Tervetuloa Suomen merkittävimmän nuorten yrittäjyyskilpailun finaalitapahtumaan 24.–25.4.2024 Helsinkiin, Mall of Triplaan. Finaaliin saapuu kilpailemaan yhteensä 57 nuorten harjoitusyritystä eri puolilta Suomea. Yläkouluissa ja 2. asteella opiskelevat nuoret esittelevät tapahtumassa ideoimiaan tuotteita ja palveluita kaikille kauppakeskuksen kävijöille avoimessa messutapahtumassa.

Tävlingen Våga vara företagsam för unga: 11 företag från Nyland fortsätter till finalen6.3.2024 18:22:30 EET | Tiedote

Sammanlagt 70 övningsföretag som unga grundat (NYT-företag) och över 200 unga från Nyland deltog i det regionala Våga vara företagsam-evenemanget i Vanda. Det regionala evenemanget är en del av en riksomfattande evenemangshelhet och ordnades den 6 mars 2024. Bland de deltagande företagen valde juryn, som bestod av experter från företagsvärlden, totalt 11 företag som fortsätter till finalen i Helsingfors i april. Studerande i högklasserna och i andra stadiet presenterade sina företags produkter och tjänster på Våga vara företagsam-evenemanget på köpcentret Myyrmanni.