Vesikeleillä päällystevaurioita voi syntyä nopeasti – paikoin jouduttu laskemaan nopeusrajoituksia
Vesisateet ja nollan molemmin puolin vaihtelevat kelit ovat tuhoisa yhdistelmä päällysteille. Päällysteeseen voi syntyä suuriakin reikiä nopeasti, kuten viime aikoina on tapahtunut eri puolilla Varsinais-Suomea ja Satakuntaa. Valtatiellä 2 Tikkulan kohdalla ja valtatiellä 8 Ihodessa on jouduttu laskemaan tien nopeusrajoitusta 50 km:iin/h päällystevaurioiden vuoksi.
Talvisin paikataan vain pakolliset tien reiät - paikkaaminen ei ole helppoa
Perusongelma päällysteiden reikiintymisessä on nollan molemmin puolin vaihtelevat sääolosuhteet, jotka ovat tyypillisiä Lounais-Suomessa. Päällysteet reikiintyvät helposti silloin, kun tien pinnalla seisoo vettä ja päällysteessä on ennestään verkkomaisia halkeamia. Nämä yhdessä edesauttavat asfaltin palasten irtoamista. Pahin tilanne on, kun samaan aikaan lämpötila vaihtelee nollan molemmin puolin. Märällä pinnalla autojen renkaat iskevät pinnalla olevaa vettä vanhaan, haurastuneeseen tai vaurioituneeseen asfalttiin. Kun lämpötila laskee, asfalttiin päässyt vesi laajenee jäätyessään. Laajentuminen irrottaa kiviä tai kokonaisia paloja haurastuneesta asfaltista.
Talvella paikataan vain sellaiset reiät, jotka ovat liikenneturvallisuuden kannalta pakko paikata, sillä talviaikaan paikkaaminen ei ole helppoa. Liikenteelle vaaralliset kuopat pyritään paikkaamaan mahdollisimman nopeasti. Talvella reikien paikkaus ei kuitenkaan välttämättä onnistu kunnolla ja sateisella kelillä vaurioita ei voi paikata lainkaan. Talviaikaan paikkauksia tehdään pääasiassa kylmäpaikkauksina, sillä kuumaa valuasfalttia ei ole saatavilla. Kylmämassapaikkaukset eivät kuitenkaan pysy kovin hyvin näin märillä keleillä, vaan kastuessaan ja jäätyessään kylmämassapaikat irtoavat nopeasti. Samoja kohtia teissä joudutaankin paikkaamaan yhä uudelleen.
Valuasfalttimassalla saadaan kestävämpiä paikkauksia, mutta sen saatavuus on talviaikaan heikompi. Tässäkin tapauksessa kuumaa valumassaa saadaan vasta parin viikon kuluttua, jolloin valtateiden reiät voidaan paikata kestävämmällä tavalla. Valumassapaikkauksesta huolimatta on silti mahdollista, että samoihin kohtiin tulee reikiä uudelleen. Pahimmissa vauriopaikoissa joudutaan laskemaan väliaikaisesti tien nopeusrajoitusta, kuten nyt on jouduttu tekemään valtatiellä 2 Tikkulan kohdalla ja valtatiellä 8 Ihodessa.
Varovaisuus on nyt maanteillä tarpeen
Äkillinen reikiintyminen aiheuttaa helposti vaaratilanteita. Sateisilla keleillä päällysteen reikiä on vaikea havaita ajoissa. Lisäksi auton vanteet ja renkaat saattavat hajota. Päällystevaurioita voi olla myös petollisesti näkymättömissä veden alla. Veden alla olevia reikiä ei myöskään voida paikata ennen tien kuivumista.
Tienkäyttäjien onkin syytä olla varovaisia liikenteessä ja sovittaa ajonopeus vallitseviin olosuhteisiin. Kannattaa pitää riittävä turvaväli edellä ajavaan autoon ja tarkkailla tienpintaa. Talviaikaan vahinkoakin aiheuttavat päällystevauriot saattavat syntyä yllättävän nopeasti.
Päällystevaurioista pyritään varoittamaan tienkäyttäjiä mahdollisimman nopeasti. Toisinaan vauriot syntyvät niin nopeasti, ettei kaikkia ehditä heti havaitsemaan.
Liikennettä vaarantavista päällystevaurioista, joista ei ole vielä varoitettu päällystevauriomerkillä, kannattaa ilmoittaa Tienkäyttäjän linjalle, p. 0200 2100 (24/7). Puhelimeen kannattaa ladata myös 112 Suomi -sovellus. Tienkäyttäjän linja on sovelluksessa valmiina ja tällöin puhelussa on mukana karttapaikannuksen mahdollisuus.
Mitä teen, kun päällysteen reikä vaurioitti autoa?
Tienkäyttäjä voi hakea vahingonkorvausta maantiellä sattuneesta vahingosta, joka on aiheutunut tien puutteellisesta kunnossapidosta. Tienkäyttäjä voi saada korvausta, jos tienhoito on ollut virheellistä tai huolimatonta tai tienhoitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty. Päällystevaurion aiheuttamista vahingoista ei yleensä myönnetä korvauksia, jos päällystevaurioista on etukäteen varoitettu tielläliikkujia varoitusmerkein. Tällöin katsotaan, että tienkäyttäjän on noudatettava liikenteessä erityistä varovaisuutta ja sovitettava ajonopeus sen mukaisesti.
Vahingonkorvaushakemuksen käsittely edellyttää, että vahinkoaika ja -paikka sekä vahingon aiheuttaja on määritetty mahdollisimman tarkasti. Hakemuksesta tulee ilmetä myös tarkka vahinkotapahtuman kuvaus, tapahtumasta aiheutuneet vahingot eriteltyinä sekä euromääräinen korvausvaatimus.
Vahingon sattuessa kannattaa kirjata muistiin tarkka vahinkoaika ja -paikka sekä vahingon aiheuttaja, ottaa valokuvia tapahtumapaikasta, vahingon aiheuttajasta, tiestöstä ja vaurioista sekä soittaa Tienkäyttäjän linjalle p. 0200 2100.
Korvaushakemukset käsitellään keskitetysti Lapin ELY-keskuksessa. Korvaushakemukset ratkaistaan tapauskohtaisesti hakijan hakemuksessa esille tuomien seikkojen sekä urakanvalvojalta ja urakoitsijalta pyydettyjen lausuntojen ja muun hankitun selvityksen perusteella. Korvaushakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä ja hakemusten keskimääräinen käsittelyaika on keskimäärin 3–4 kuukautta. Yksittäistapauksissa käsittelyaika voi kuitenkin vaihdella. Lisätietoja vahingonkorvauksen hakemisesta löytyy ELY-keskusten verkkosivuilta.
Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, maanteiden hoidon projektipäälliköt, yhteydenotot Liikenteen asiakaspalvelun kautta, p. 0295 020 600
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
En knapp minskning av den totala arbetslösheten i Egentliga Finland i mars24.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Arbetslösheten i Egentliga Finland sjönk med bara ett par hundra personer i mars, vilket är mindre än normalt i mars. Största delen av antalet var bundet till att permitteringarna upphörde. Efterfrågan på arbetskraft har varit rätt så svag jämfört med året innan.
Varsinais-Suomen kokonaistyöttömyys putosi maaliskuussa niukasti24.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen työttömyys putosi maaliskuun aikana vaivaisella parilla sadalla hengellä eli keskimäärin vähemmän kuin normaalisti maaliskuussa tapahtuu. Määrästä suurin osa oli sidoksissa lomautusten päättymiseen. Työvoiman kysyntä on jatkunut heikohkona verrattuna viime vuoteen.
Päällystystyöt alkavat Satakunnassa19.4.2024 09:30:07 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kesän 2024 päällystystyöt alkavat myös Satakunnan alueella. Viikolla 17 päällystystöitä tehdään sekä Porin että Huittisten seudulla valtateillä 11 ja 23 sekä kantatiellä 41.
Valtatie 9 saa uutta päällystettä18.4.2024 12:10:12 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kesän 2024 päällystystyöt ovat käynnistyneet. Viikolla 16 töitä on tehty Turun kehätiellä ja päällystystyöt jatkuvat vk:lla 17, jolloin päällystysvuorossa on valtatie 9. Töitä tehdään yhtäaikaisesti kumpaankin ajosuuntaan.
Päällystystyöt käynnistyvät Varsinais-Suomessa11.4.2024 13:07:08 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kesän 2024 päällystystyöt käynnistyvät viikolla 16. Työt alkavat tiistaina 16.4. Turun kehätiellä (Kt 40) välillä Kuninkoja − Ravattula. Töitä tehdään yhtäaikaisesti kumpaankin ajosuuntaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme