Vantaalainen taloyhtiö ajautui kriisiin, kun remonttilainaa ei myönnetty – ratkaisun toi KVR-urakan kiinteä hintalappu

Kuvassa henkilö, jolla on kypärä päässä ja huomioliivi yllä,  tarkistaa kylpyhuoneen suihkuseinään saranakohtaa.
Remonttipartio on yli 160 putkiremontin kokemuksellaan yksi Suomen kokeneimpia putkiremonttiyhtiötä. Kuvassa Remonttipartion Juuso Heikkinen. Niko Jekkonen

Vakuusarvot eivät riittäneet, hallitus pelkäsi jopa konkurssia

Piritta Ruutikainen on asunut Lehmipolku 1:ssä vuodesta 2016 ja toiminut vuosia hallituksen puheenjohtajana. Vuonna 2020 yhtiön hallitus ryhtyi kartoittamaan korjaustarpeita, kunnes yhdessä NM Isännöinnin isännöitsijä Nina Maukkosen kanssa todettiin, että v. 1977 rakennetussa kiinteistössä saneerauskohteita oli niin paljon, että tarvittiin projektinjohtaja.

Vuoden 2022 lopulla hankesuunnitelma oli valmis. Kustannusarvio oli 3,4 miljoonaa ja sisälsi linjasaneerauksen, julkisivun, vesikaton, hissin ja yhteisten tilojen remontin. Sen jälkeen alkoivat ongelmat: lainatarjouksia 100 000 euron toteutussuunnittelua varten ei saatu lainkaan. Pankkien kanta oli, että kiinteistön vakuusarvo ei riitä hankesuunnitelman korjausten toteuttamiseen.

“Iski pala kurkkuun. Tässäkö meni omaisuuteni? Ajaudummeko konkurssiin, ja jäävätkö velat minun ja muiden osakkaiden maksettaviksi?” Ruutikainen muistelee tuntojaan.

Myös isännöitsijä Maukkonen oli tyrmistynyt:

“Olen ollut alalla 33 vuotta, eikä koskaan ollut tullut tällaista tilannetta vastaan, että pääkaupunkiseudulla taloyhtiö ei saa rahoitusta. Sehän tarkoittaa katastrofia.”

Hinta-arviot eivät vakuuttaneet, tarvittiin urakan todellinen hintalappu

Hallitus oli pattitilanteessa. Konsulttitoimisto Eerika Consulting Oy:n projektipäällikkö Kari Kemppainen ehdotti, että toteutetaan ensin pelkkä putkiremontti ja valitaan toteutustavaksi ns. KVR-urakka eli kokonaisvastuurakentamisen malli.

Syksyn 2023 neuvottelujen perusteella urakoitsijaksi valittiin Remonttipartio, joka on yli 160 putkiremontin kokemuksellaan yksi Suomen kokeneimpia putkiremonttiyhtiötä. Urakkasopimuksen hinnaksi tuli 1,52 miljoonaa. Suunnittelu aloitettiin marraskuussa, ja valmista tulee kesään mennessä. Remonttipartion myyntijohtaja Jaakko Hartikainen kertoo, että KVR-mallissa urakoitsija ottaa vastuun sekä remontin suunnittelusta että toteutuksesta ja antaa kokonaisuudelle kiinteän hinnan.

“Hankesuunnitelmassa hinnat ovat arvioita, todellinen hintalappu oli nyt tärkein. KVR-urakka oli ainoa mahdollisuus saada toteutusurakan kustannukset selville”, isännöitsijä Maukkonen toteaa.

Myös Kari Kemppainen todisti ensimmäistä kertaa yli 20-vuotisella putkiremonttiurallaan tilannetta, jossa taloyhtiö ei saanut lainaa.

“Tässä tilanteessa KVR-urakka oli minusta hyvä vaihtoehto. Oli järkevää kysyä urakoitsijalta, miten remontti saadaan toteutettua mahdollisimman edullisesti”, Kemppainen kertoo.

Ei paisuttamalla vaan priorisoimalla

Remonttipartion Hartikainen kyseenalaistaa toimintamallin, jossa eri korjaushankkeet toteutetaan samassa urakassa:

“Jokaisella korjaushankkeella on omat erikoisosaajansa, eikä hankkeita niputtamalla saada etua. Se ei ole hyvää taloudenpitoa, koska kustannukset paisuvat.”

Lehmipolun urakassa priorisoidaan työt, jotka aiheuttaisivat asumisen haitan. Osat, jotka rikkoutuessaan eivät aiheuta vesivahinkoa, voitiin jättää urakan ulkopuolelle. Urakkaan sisältyy uudet käyttövesi- ja viemäriputket, asuntojen märkätilojen sekä saunaosaston remontointi ja sähköliittymien sekä teleyhteyksien uusiminen.

Raskas ja pitkä prosessi hioi Ruutikaisesta ja Maukkosesta tiiviin parivaljakon, ja tapahtumien muistelu saa vedet kihoamaan silmiin:

“Olen helpottunut hallituksen puolesta. Ei tarvinnut opetella, miten yhtiön hallittu alasajo ja konkurssi tehdään. Hallituksen, suunnittelutoimiston ja urakoitsijan kanssa oli hyvä yhteystyö”, Maukkonen kertoo.

Ruutikainen kiittelee myös hallituskumppaneitaan:

“En olisi ikinä uskonut, että joudun pelkäämään menettäväni omaisuuteni. Onneksi meillä oli järkevä hallitus, joka ymmärsi, että oli tehtävä ratkaisuja, koska on meidän vastuullamme pitää yhtiö pystyssä.”

Kuvassa Remonttipartion myyntijohtaja Jaakko Hartikainen kypärä päässä ja huomioliivi yllä. Hän on remontoitavassa kylpyhuoneessa ja katsoo sen auki olevia kattorakenteita valolla.
Kuvassa Remonttipartion myyntijohtaja Jaakko Hartikainen.
Kuvassa henkilö, jolla on kypärä päässä ja huomioliivi yllä ja katse kohti taloyhtiössä kulkeviaa uutta vesiputkistoa.
Kuvassa Remonttipartion Juuso Heikkinen
Kuvassa remontissa oleva kylpyhuone ja siellä työhenkilö, jolla on Remonttipartion työvaatteet ja kypärä. Hän kiinnittää kylpyhuoneen katon koolauksen lautoja. Kädessä on akkuporakone. Etualalla roikkuu katosta sähköjohtoja
Kuvassa Remonttipartion Madis Mölder
Kuvassa Remonttipartion valkoinen kypärä, joka roikkuu kylpyhuoneen pyyhekoukussa.
Remonttipartio on erikoistunut taloyhtiöiden putkiremontteihin.

Remonttipartio lyhyesti

Remonttipartio on 1993 perustettu taloyhtiöiden putkiremontteihin pääkaupunkiseudulla erikoistunut korjausrakennusyritys. Vuonna 2022 meistä tuli yrityskaupan myötä osa nykyistä Remount-konsernia. Remonttipartio työllistää noin 130 korjausrakentamisen ammattilaista, ja liikevaihtomme vuonna 2023 oli 42,7 miljoonaa euroa.