Sähköhuoltopalveluita tarjoava Assonant liittyy QMG-konserniin Helsingissä

Talotekniikkakonserni QMG kasvattaa pääkaupunkiseudun sähköhuoltojen, -korjausten ja -palveluiden tarjoomaansa ostamalla Assonant Oy:n. Yrityskaupan myötä QMG:n valtakunnallinen palveluliiketoiminta kasvaa 125 miljoonaan euroon.

QMG Partnersin Vantaan-toimipaikalla on mittavat varastotilat palveluyhtiöiden käyttöön. Kuvassa vasemmalta Tapani Lempinen (JT-Sähkötekniikka), Petri Lahtinen (Assonant) ja Pekka Pöykkö (QMG Partners). Kuva: Niko Jekkonen

Assonant Oy on toiminut 30 vuotta sähköhuoltojen, -korjausten ja -palveluiden sektorilla. Sen pääkohteita ovat alusta lähtien olleet suurten vuokrataloyhtiöiden ja kiinteistönomistajien kerrostalot. Assonant työllistää 12 sähköalan ammattilaista, ja sen liikevaihto oli 31.7.2023 päättyneellä tilikaudella hieman yli 3 miljoonaa euroa.

Yrityksen perustaja Petri Lahtinen jatkaa toimitusjohtajana myös kaupan jälkeen ja liittyy QMG:n emoyhtiön Nimlas Groupin osakkaaksi.

Ahkera paluumuuttaja opiskeli sähköteknikoksi ja ryhtyi yrittäjäksi 19-vuotiaana

Petri Lahtinen asui lapsena 10 vuotta Ruotsissa, ja muutti takaisin Suomeen 15-vuotiaana. Hän aloitti vuonna 1992 sähköteknikon opinnot Helsingin teknillisessä oppilaitoksessa ja perusti ensimmäisen yrityksensä jo opiskeluaikana. Ruotsin-tuliaisena Petrillä on edelleen sujuva ruotsin kielen taito.

– Isäni ehdotti, että alkaisin tehdä asuntoremonttitöitä, ja siitä syttyi kipinä yrittäjyyteen. Pian työllistin jo muutaman kaverinkin. Muutaman vuoden ajan teimme asuntoremontteja. Valmistumisen ja pätevyyksien saamisen jälkeen keskityin kokonaan sähköasennuksiin ja -huoltoihin, ja sillä tiellä ollaan. Asiakkaamme ovat alusta lähtien olleet vuokrataloyhtiöitä ja muita suuria kiinteistönomistajia, Petri Lahtinen kertoo.

– Uskon ketteryyden ja osaamisen yhdistelmään. Asentajamme ovat hyvin osaavia, joten annan heille mahdollisimman paljon itsenäistä vastuuta, ja asiakkaamme luottavat heihin. Suora vastuunotto, ammattimaisuus ja ”bra jobbat” -asenne on ollut kilpailuetumme markkinoilla. Siksi myös QMG:n toimintamalli istuu meille. Odotan kiinnostuneena, millaisia synergiaetuja pystymme tarjoamaan asiakkaille esimerkiksi automaatiossa tai paloturvatekniikassa osana konsernia, Petri jatkaa.

QMG kasvattaa markkinaosuuttaan sähkössä pääkaupunkiseudulla

Kohta kahdeksan vuotta QMG:ssa toiminut Tapani Lempinen toivottaa Assonantin lämpimästi tervetulleeksi, ja Petri Lahtinen tuleekin QMG:n sisällä raportoimaan hänelle. QMG:n valtakunnallisesta palveluliiketoiminnasta vastaa Pekka Pöykkö.

Tapani Lempisen pääkaupunkiseudulla johtamat yhtiöt JT-Sähkötekniikka, JRA-Sähkö ja SW-Sähkö ovat sähköurakoinnin ja -palveluiden osaajia, joilla kullakin on omat vahvuusalueensa muun muassa latausasemien, teollisuuden tai vaikkapa ravintoloiden sähköistyksissä. Assonant tuo kokonaisuuteen vahvan palvelupainotuksen.

– Katsomme kevään aikana, miten lähdemme tarjoamaan asiakkaillemme monipuolisempaa urakoinnin ja palveluiden yhdistelmää. Näen tässä paljon mahdollisuuksia, sillä Petrin yrittäjäasenne on niin samanlainen kuin meillä, että ymmärrämme toisiamme mainiosti, Tapani Lempinen sanoo.

– Näen mahdollisuuksia järkevään kasvuun siinäkin mielessä, että henkilöstön saatavuudessa on nyt hieman helpompi tilanne kuin pari vuotta sitten, Lempinen toteaa.

Sähköurakointia QMG:n yhtiöistä tarjoavat pääkaupunkiseudulla Quattroservices ja Mikenti Talotekniikka.

Kohta kahdeksan vuotta QMG:ssa toiminut Tapani Lempinen (vas.) toivottaa Assonantin Petri Lahtisen lämpimästi tervetulleeksi
Assonantin perustaja Petri Lahtinen

Assonant Oy lyhyesti

Assonant on sähköhuoltojen, -korjausten ja -palveluiden erikoisosaaja pääkaupunkiseudulla. Sen pääkohteita ovat suurten vuokrataloyhtiöiden ja kiinteistönomistajien kerrostalot. Vuonna 1991 perustettu Assonant työllistää 12 sähköalan ammattilaista, ja sen liikevaihto oli 31.7.2023 päättyneellä tilikaudella 3,06 miljoonaa euroa. Assonantin toimipaikka sijaitsee Helsingin Oulunkylässä.

QMG lyhyesti

QMG-konserni on Suomen suurimpia talotekniikka-alan yrityksiä. Se toteuttaa talotekniikkaprojekteja ja -huoltopalveluita valtakunnallisesti. QMG:n palveluvalikoima kattaa kaikki talotekniikan osa-alueet. Konserniin kuuluu 47 tytäryhtiötä eri puolilla maata. Vuonna 2023 QMG:n liikevaihto oli noin 270 miljoonaa euroa (pro forma). Konsernin palveluksessa on yli 1500 talotekniikkaurakoinnin ja -huollon ammattilaista.

QMG, ruotsalainen Sandbäckens ja norjalainen Konstel muodostavat pohjoismaisen Nimlas Group -talotekniikkakonsernin. Nimlaksen pääomistaja on sijoitusyhtiö KLAR Partners, ja omistajaohjelmaan kuuluu yhtiöistä yli 500 henkilöstöomistajaa.

Päätiedot Nimlas Groupista

Nimlas Group on johtava pohjoismainen talotekniikkaurakointi- ja -palvelukonserni, joka työllistää runsaat 3 800 ammattilaista yli 120 toimipaikassa Ruotsissa, Suomessa ja Norjassa.

Nimlas-konserni tarjoaa talotekniikkaurakointia ja -palveluita laajasti. Valikoima kattaa muun muassa LVI-, sähkö-, automaatio-, jäähdytys-, kylmätekniikka-, paloturva- sekä suunnittelu- ja turvatekniikkaratkaisut. Nimlas on asettanut tavoitteekseen olla markkinoiden vastuullisin talotekniikkakonserni, joka muodostaa parhaan ympäristön alan yrityksille ja ammattilaisille. Konsernin liikevaihto oli vuonna 2023 noin 8 miljardia Ruotsin kruunua (pro forma).