Alkon helmikuun myyntitiedote – litramyynti laski kaksi prosenttia
Alkon helmikuun litramyynti laski edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna pari prosenttia.
Alkon litramyynti laski helmikuussa kaksi prosenttia verrattuna vuoden 2023 helmikuuhun. Myynti litroissa oli 5,2 miljoonaa litraa, kun se vuotta aiemmin oli 5,3 miljoonaa litraa.
Viinien myyntilitrat laskivat 1,7 prosenttia, väkevien 4,1 prosenttia ja alkoholittomien 5,7 prosenttia. Panimotuotteiden myynti nousi 3 prosenttia. Punaviineissä litramyynti laski 2,2 prosenttia ja kuohuviineissä 4,1 prosenttia. Valkoviinien myynti pysyi lähes ennallaan (laskua 0,8 prosenttia) ja roseeviinien myynti nousi 3,7 prosenttia. Tarkemmat myyntitilastot löytyvät Alkon verkkosivuilta.
Oluen yhdistäminen ruokaan trendaa
1.1.2024 toteutetun alkoholijuomaveromuutoksen seurauksena oluen veroa alennettiin noin 4,9 prosentilla ja muiden alkoholijuomien verotusta nostettiin. Veronkorotukset näkyivät helmikuussa tuoteryhmien välisessä litramyyntikehityksessä.
”Oluiden myynti kasvoi helmikuussa lähes kuusi prosenttia. Asiakkaat toivovat Alkolta monipuolista ja runsasta valikoimaa myös oluissa. Valikoimassamme onkin tuhat olutta ja toistasataa erityyppistä olutta yli kolmestakymmenestä maasta”, kertoo panimotuotteista vastaava tuotepäällikkö Timo Vallo.
”Asiakkaat arvostavat Alkon myyjien asiantuntemusta ja palvelua. Lisäksi hinta on monelle asiakkaalle tärkeä valintaperuste, ja oluita onkin meidän valikoimassa jokaiselle kukkarolle. Asiakas saattaa jopa yllättyä hyvinkin vertailukelpoisista hinnoistamme. Hinnathan meillä ovat samat kaikissa myymälöissämme ja verkkokaupassa.”
”Oluen yhdistäminen ruokaan on trendinä jatkuvassa kasvussa. Pääsiäinen lähestyy ja tällöin erityisesti belgialaiset luostari- ja trappistioluet ovat suosittuja. Pashalle kaveriksi suosittelen kokeilemaan aromikasta IPA-olutta, jonka trooppisen hedelmäinen humalointi nostaa ja raikastaa pashan maun ihan uusiin ulottuvuuksiin.”
Pääsiäisenä oluiden myynti nousee parisenkymmentä prosenttia normaaliviikkoon verrattuna.
Alkon myyntitilastoista
Alko julkaisee kausittain lukuisia eri myyntitilastoja kuten Alkon myynti tuoteryhmittäin, maakunnittain, hintaryhmittäin, alkuperämaittain ja makutyypeittäin. Tilastot julkaistaan alko.fi-myyntitilastot sivulla. Tilastot eivät ole täysin verrannollisia keskenään edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan, koska myyntipäivät (kuten myyntipäivien lukumäärät, pyhäpäivien ajankohta, viikonpäivät) vaihtelevat kuukausittain. Julkaistuissa tilastoissa ei tätä myyntipäivien vaihtelua ole otettu huomioon.
Muutos myyntitilastojen raportointiin
Alko päivitti syksyllä Vihreä valinta -konseptiaan vastaamaan nykyistä paremmin ympäristöväittämien käytön tiukentuvaa ohjeistusta (aiheesta verkossa aiemmin).
Hiilineutraali-symbolista luovuttiin, alkuviini- ja vegaaninen-symbolit siirtyvät muiden hintalappusymbolien joukkoon. Muutokset astuivat voimaan syyskuussa 2023. Myyntitilastoja on päivitetty vastaamaan muuttunutta tilannetta. Vihreät & Eettiset -myyntitilastoissa ei jatkossa raportoida hiilineutraaleja juomia, eikä alkuviinejä tai vegaanisia juomia.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Linkit
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 373 myymälää, yli 130 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2022 Alkon liikevaihto oli 1,2 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 52 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Alkon maaliskuun myyntitiedote – myynti nousi neljä prosenttia10.4.2024 07:58:00 EEST | Tiedote
Alkon maaliskuun litramyynti nousi edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna neljä prosenttia. Argentiinalaiset viinit nousussa. Asiakkaat ovat tyytyväisiä Alkon valikoimaan ja palvelun osalta arvosanat ovat erinomaiset.
Alkon tilinpäätös tammi-joulukuu 2023: Vakaa tulos. Kaupan alan parasta palvelua.10.4.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Alkon liikevaihto laski noin kaksi prosenttia ja myyntivolyymi neljä prosenttia. Osinkoa ehdotetaan maksettavan valtiolle edellisen vuoden 2022 tapaan 40 miljoonaa euroa. Henkilöstön palvelu- ja tuoteosaamista vahvistettiin entisestään. Asiakkaat arvostivatkin Alkon palvelun kaupan alan parhaaksi. Ikärajavalvonnan onnistuminen oli kaikkien aikojen korkeimmalla tasolla.
Oulun Haukiputaan Alko muuttaa samassa kiinteistössä21.3.2024 07:25:00 EET | Tiedote
Haukiputaan Alko muuttaa huhtikuun alussa toiseen liiketilaan samassa kiinteistössä. Nykyinen myymälä on auki 6. huhtikuuta saakka ja uusi myymälä avataan 9. huhtikuuta.
Pääsiäispöydässä roseet haastavat punaviiniklassikoita – Alkossa yksi vuoden vilkkain sesonki20.3.2024 07:03:00 EET | Tiedote
Kiirastorstaina asiakasmäärät kolminkertaistuvat ja litramyynti kasvaa erityisesti punaviineissä, kuohuviineissä ja roseeviineissä. Punaviini on lampaan klassinen kumppani, mutta myös roseet niin kuplilla kuin ilman trendaavat.
Alkon tammikuun myyntitiedote – litramyynti laski 4,2 prosenttia14.2.2024 07:15:00 EET | Tiedote
Alkon tammikuun litramyynti laski edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 4,2 prosenttia. Chileläisillä viineillä vahva vuoden aloitus.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme