Cleantech-yritys Themo kehitti ainutlaatuisen älytermostaattiteknologian, jolla sähkölämmittäjä voi tienata osallistumalla kantaverkon tasapainottamiseen

Suomalais-virolaisen cleantech-yritys Themon älytermostaattiteknologia on läpäissyt Fingridin taajuusohjatun käyttö- ja häiriöreservin vaatimukset Suomessa. Se tarkoittaa, että Suomen kantaverkon taajuutta voidaan jatkossa tasapainottaa nopeasti ja helposti jopa kaikkien suomalaisten sähkölämmitteisten kotitalouksien ja muiden asuin- ja majoitustilojen avulla. Käyttäjillensä Themon älytermostaatit säästävät rahaa optimoimalla sähkön kulutustarpeet sekä pörssihinnan, jonka lisäksi omistajille tullaan maksamaan korvaus termostaattien hyödyntämisestä reservimarkkinassa. Fingridin reservimarkkinan säätökokeen läpäiseminen varmisti yritykselle tuotekehityksen tueksi 1,3 miljoonan euron kasvurahoituksen.

Kuvassa vasemmalta: Themon myyntijohtaja Joonas Rantala, toimitusjohtaja Madis Uuemaa ja talousjohtaja Markus Perkkiö.

Themon ydininnovaatio on tehokas sähkönkäyttöä optimoiva algoritmi, johon yrityksen älytermostaattien toiminta perustuu. Sähkölämmitystä optimoidessaan algoritmi ottaa monien muiden parametrien kuten vuorokaudenajan ja sääennusteen lisäksi huomioon pörssisähkön hintavaihtelut.

Nyt Themo-termostaatteja voi hyödyntää myös Fingridin kantaverkon taajuuden tasapainottamiseen. Fingridin ylläpitämän reservimarkkinan avulla kantaverkkoa säädetään niin, että sähkönkulutus ja -tuotanto pysyvät tasapainossa. Themon teknologia kykenee ohjaamaan nopealla vasteajalla suuren määrän verrattain pienitehoisia, tavallisia kotikäyttöön soveltuvia sähkölämmittimiä.

– Olemme onnistuneesti todentaneet yhden megawatin tehomassan toiminnan Fingridin järjestämissä testiolosuhteissa. Läpäistäkseen Fingridin FCR-D-markkinan vaatimukset reservimarkkinatoimittajan pitää kyetä 7,5 sekunnissa havaitsemaan taajuuspoikkeama sekä tekemään itse tarvittavan säädön. Pitkälle kehitetyn pilviratkaisumme avulla laitteiden aggregointi ja säätäminen on mahdollista jopa sekunneissa, sanoo Themon toimitusjohtaja ja teknologian kehittäjä Madis Uuemaa.

20 000 älytermostaatin aggregoitu teho tasapainottaa kantaverkon taajuutta tehokkaasti

Taajuusohjattu käyttö- ja häiriöreservit ovat taajuudenmuutoksista automaattisesti aktivoituvia pätötehoreservejä. Ne ovat taajuuden vakautusreservejä (Frequency Containment Reserve, FCR), joita käytetään jatkuvaan taajuuden hallintaan. Taajuusohjattu häiriöreservi (FCR-D), jonka säätökokeen Themon älytermostaatit ovat nyt läpäisseet, pyrkii pitämään taajuuden vähintään 49,5 Hz:ssä tai enintään 50,5 Hz:ssä taajuuden poiketessa normaalitaajuusalueelta. Tasapainotilassa kantaverkon taajuus on 50,0 Hz.

Käytännössä se tarkoittaa sitä, että taajuuspoikkeaman havaitsemisen jälkeen algoritmi kytkee automaattisesti päälle kaikki Themon käytössä olevat älytermostaatit pieneksi hetkeksi, esimerkiksi 20 sekunniksi. Päälle kytkeminen ei käytännössä vaikuta asunnon lämmittämiseen tai lämmityskustannuksiin, mutta kun kyseessä on pelkästään Suomen markkinalla 20 000 sähkölämmittimestä, aggregoidulla teholla on kuitenkin merkittävä tasapainottava vaikutus taajuuteen. Lisäksi Fingrid maksaa säätötoimenpiteestä termostaatin omistajalle marginaalihinnoittelun mukaisen palkkion, Uuemaa kertoo.

Themon yritysasiakkaat mukana reservimarkkinassa

Themon kaltaiset älykkäät ja nopeasti säätyvät sähkölaitteet ovat avainasemassa siirryttäessä fossiilisista voimanlähteistä kohti kestävämpiä energiaratkaisuja. Uudet energiaratkaisut, kuten aurinko- ja tuulienergia, ovat kantaverkon kannalta epävakaampia. Kantaverkon taajuuspoikkeamien tasapainotukseen tarvitaan reservejä, joita Fingrid hankkii ylläpitämiltään markkinoilta. Sähköjärjestelmän reserveillä tarkoitetaan voimalaitoksia, kulutuskohteita ja energiavarastoja, jotka muuttavat tehoaan tarpeen mukaan.

– Mielestämme on hienoa ja myös yhteiskunnallisesti tärkeää, että voimme hyödyntää jo olemassa olevaa sähkölämmittimistä koostuvaa mittavaa reserviä kantaverkon tasapainottamiseen. Aikaisemmin tasapainottaminen on tehty pääasiassa fossiilisten voimalaitosten avulla. Themon kehittämä teknologia on merkittävä osa tulevaisuuden älykkäämpää sähköverkkoa, sanoo Themon myyntijohtaja Joonas Rantala.

Hyväksyttyyn säätökokeeseen osallistui Themon yritysasiakkaita, kuten Sato, Y-säätiö, Asuntosäätiö, suurimpien suomalaisten kaupunkien omistamia vuokrataloyhtiöitä, Holiday Clubin resortit sekä joitakin muita vuokra-asuntoja ja muunlaisia majoitus- tai hoivapalveluja tarjoavia yrityksiä. Tulevaisuudessa myös Themon kuluttaja-asiakkaat voivat osallistua reservimarkkinaan.

Themo hallinnoi nykyisen asiakaskantansa puitteissa noin 10 megawattia. Vuoden 2026 loppuun mennessä tavoitteena on ohjata 60 megawatin tehoa.

1,3 miljoonan euron kasvurahoitus tuotekehitykseen

Fingridin reservimarkkinan säätökokeen läpäiseminen varmisti Themolle myös 1,3 miljoonan euron kasvurahoituksen tuotekehitykseen. Rahoituksen avulla Themo vahvistaa asemaansa markkinassa ja kykenee panostamaan yhä enemmän älykkäisiin energiaratkaisuihin. Yrityksen pitkän aikavälin tavoitteena on turvata päästötön ja edullinen sähkö kaikille käyttäjille. Älytermostaateilla asiakkaat voivat säästää sähköä jopa 50 prosenttia verrattuna manuaalisiin termostaatteihin. Isolle vuokra-asuntotoimijalle tai hotellille rahallinen säästö voi olla kymmeniä tuhansia euroja.

Rahoituskierroksen pääsijoittaja on virolainen Sunly, joka on uusiutuviin energiamuotoihin ja moderniin teknologiaan sijoittava toimija. Sunly on jo aiemmin ollut mukana Themon rahoituskierroksilla. Toiseksi suurin sijoittaja on suomalainen Indie Investments, jonka omistaa Heikki Nakari. Mukana on myös muita suomalaisia enkelisijoittajia, esimerkiksi Henry Nilert ja Ali Omar.

Lisätietoja:
Madis Uuemaa
madis@themo.io

Joonas Rantala
Myyntijohtaja
joonas.rantala@themo.fi
+358 40 827 1962

Tietoa Themosta

Themo on vuonna 2014 perustettu suomalais-virolainen cleantech-yritys. Themo koostuu emoyhtiö Smart Load Solutions OÜ:stä ja sen kokonaan omistamasta suomalaisesta tytäryhtiöstä Themo Nordic Oy:stä. Themon kehittämä teknologia on merkittävä osa tulevaisuuden älykkäämpää sähköverkkoa. Yhtiön pitkän aikavälin missiona on mahdollistaa puhdas ja edullinen sähkö kaikille käyttäjille. www.themo.io

Autoglymin uusi kolmivaikutteinen autonpesuaine helpottaa autonpesua ja luo kiiltävän lopputuloksen suojaavalla pinnalla15.4.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Ceramic Wash & Protect on kehitetty Autoglymin uudella shampoopohjaisella, keraamisella (Si02) teknologialla. Helpottaa auton maalipinnan puhdistamista ja pesun jälkeistä kuivaamista lyhentäen autonpesuun kuluvaa aikaa. Pesuaineen äärimmäisen konsentroitu, heikosti vaahtoava koostumus on erittäin riittoisa ja yksi pakkaus riittää jopa 33 pesukertaan.

Virta sai ison tilauksen Saksasta – Plaza-hotelliketjulle Virran sähköautojen latauspalvelu kaikkiin ketjun hotelleihin9.4.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Saksan suurimpiin hotelliketjuihin kuuluva Plaza-hotelliryhmä alkaa tarjota yhteistyössä suomalaisen Virran kanssa matkailijoilleen sähköajoneuvojen latauspalvelua (EV) kaikissa Plazan yli 50 hotellissa Saksassa, Itävallassa ja Hollannissa. Julkinen latausinfrastruktuuri tulee käyttöön vauhdilla laajentuvan Plaza-ryhmän hotelleissa lähikuukausien aikana. Uuden hotellipalvelun avulla hotellivieraat voivat ladata sähköautojaan oleskelunsa aikana, mikä tukee kestävää liikkumista ja tarjoaa lisäarvoa matkustajille.

Anatolian moskeijareitti esittelee arkkitehtoniset, puiset hypostyylimoskeijat, jotka ovat Turkin 21. Unescon maailmanperintökohde8.4.2024 09:36:13 EEST | Tiedote

Anatolian Unescon maailmanperintökohteet ovat täynnä arkkitehtuurin ihmeitä. Anatolia tarjoaa muinaisten sivilisaatioiden synnyinsijana ainutlaatuisia historiallisia ja arkkitehtonisia kokemuksia nykypäivän vierailijoille. Anatolian tarjoamiin aarteisiin kuuluvat muun muassa keskiaikaiset puiset hypostyylimoskeijat, joista tuli viime vuonna Turkin kahdeskymmenesensimmäinen Unescon maailmanperintökohde.