Miten kuntalaiset kehittäisivät Keusoten digiasiointia? Asukaspaneeli selvittää
Satunnaisotannalla valittu joukko keskiuusimaalaisia kokoontuu Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) asukaspaneeliin pohtimaan digiasioinnin kehittämistä. Tavoitteena on antaa hyvinvointialueen päätöksentekijöille konkreettisia toimenpide-ehdotuksia digipalveluiden kehittämiseksi.
Keusote on viime vuosien aikana kehittänyt digitaalisia asiointimahdollisuuksia, jotta sote-palveluissa asiointi olisi mahdollisimman sujuvaa ja turvallista. Tiukassa taloustilanteessa digitaaliset palvelut ovat myös yksi tapa kehittää toimintaa kustannustehokkaasti, mikä on huomioitu esimerkiksi Keusoten palvelujen verkostosuunnitelmassa.
Miten Keusoten alueen asukkaat kokevat digiasioinnin tällä hetkellä? Mitä tulisi huomioida, kun digipalveluita lisätään ja kehitetään? Muun muassa näitä kysymyksiä kerääntyy pohtimaan noin 50 keskiuusimaalaista, jotka on valittu Keusoten toiseen asukaspaneeliin. Heidän tehtävänsä on perehtyä aiheeseen taustamateriaalien ja asiantuntijoiden avulla sekä pohtia yhdessä kehittämistoimenpiteitä. Kolmen kokoontumisen jälkeen asukkaat luovuttavat Keusoten päättäjille jäsennellyn loppulausuman, jossa on suosituksia päätöksenteon tueksi.
– Asukkaat ovat osallistuneet digiasioinnin kehittämiseen jo aikaisemminkin, mutta puntaroiva asukaspaneeli on kuitenkin siitä erinomainen tapa kuulla asukkaita, että näiden myötä saamme Keusoten päätöksentekijöille hyvin konkreettisia toimenpide-ehdotuksia, kertoo Keusoten johtava asiantuntija Tero Seitsonen.
Puntaroidut toimenpide-ehdotukset käytäntöön
Keusote järjesti ensimmäisen puntaroidun asukaspaneelin marraskuussa. Tuolloin asukkaat pohtivat toimenpide-ehdotuksia nuorten mielen hyvinvoinnin tukemiseen.
– Keusoten päättäjien mielestä oli innostava kuulla asukkaiden näkemyksiä uudella tavalla. Toimenpide-ehdotukset olivat perusteellisesti pohdittuja ja hyvin kuvattuja. Yksi toimenpide-ehdotus liittyi esimerkiksi nuorten tavoittamiseen. Panelistit kokivat tärkeäksi, että nuoret löytävät helposti ajantasaisen tiedon heille suunnatuista palveluista. Tähän liittyen olemme suunnitelleet viestintäkampanjaa nuorten tavoittamiseksi, Seitsonen kertoo.
Puntaroivat asukaspaneelit toteutetaan Keusotessa yhteistyössä Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitran kanssa. Hankkeen aikana järjestetään kaksi asukaspaneelia ja testataan niiden toimivuutta ja hyödyllisyyttä hyvinvointialueella. Mikäli paneelit koetaan hyödyllisiksi, tavoitteena on vakinaistaa asukaspaneeli pysyväksi toimintamalliksi Keusoteen.
Kutsut asukaspaneeliin on lähetetty keskiuusimaalaisille Digi- ja väestötietovirastolta saadun satunnaisotoksen perusteella, jotta asukaspaneelissa kuuluu mahdollisimman kattavasti eri-ikäisten ja eri taustoista tulevien hyvinvointialueen asukkaiden ääni. Huhtikuun asukaspaneeliin osallistujat on valittu jo syksyllä mukaan ilmoittautuneiden joukosta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tero Seitsonen
johtava asiantuntija
Hyvinvointi, terveys ja asiakkuudet
p. 050 497 2554
tero.seitsonen@keusote.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimen ja erikoissairaanhoidon järjestämisestä Hyvinkään, Järvenpään, Nurmijärven, Pornaisten, Tuusulan ja Mäntsälän alueella.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote)
Aluehallituksen päätöksiä 23.4.: Mielenterveys- ja päihdehuollon asumispalveluiden käyttövara yhdenmukaistetaan25.4.2024 08:58:50 EEST | Tiedote
Osana aluevaltuuston päättämää tuottavuus-ja taloudellisuusohjelman päätösten täytäntöönpanoa, aluehallitus päätti alentaa mielenterveys-ja päihdehuollon asumispalveluissa olevan käyttövaran lakisääteiseksi vähimmäiskäyttövaraksi 182 euroa kuukaudessa 1.6.2024 alkaen.
Innostava mahdollisuus vaikuttaa – Keskiuusimaalaiset ideoivat parempaa digiasiointia24.4.2024 09:15:27 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) puntaroivassa asukaspaneelissa reilu 40 keskiuusimaalaista ideoi Keusoten digiasioinnin kehittämistä hyvässä hengessä. Paneeliin osallistuneet kertoivat oppineensa uutta ja saaneensa innostavan mahdollisuuden vaikuttaa. Hyvinvointialueen päätöksentekijät saavat panelisteilta suosituksia digiasioinnin kehittämiseksi.
Keusoten uudessa palvelukatalogissa tiedot lähes 100 palvelusta22.4.2024 10:51:04 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) on julkaissut Keusoten palvelukatalogin, jossa on palvelukuvaukset hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista.
THL:n selvitys: Keusoten ikääntyneiden palveluissa onnistuttu hallitsemaan työn kuormittavuutta19.4.2024 10:44:51 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) ikääntyneiden palveluissa työskentely on hyvällä mallilla. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) selvitti henkilöstön kuormitusta ikääntyneiden palveluissa, ja tulosten perusteella Keusoten yksiköissä on hyvä tilanne.
Hyvinvointialuejohtajan valinta: Henkilöarviointeihin etenee kolme hakijaa18.4.2024 16:22:30 EEST | Tiedote
Keusoten hyvinvointialuejohtajan haku etenee ja valintaryhmä päätti lähettää kolme (3) hakijaa henkilöarviointeihin haastattelukierroksen jälkeen. Valinta tehtiin yksimielisesti ja jatkoon valitut ovat aakkosjärjestyksessä Kristiina Kariniemi-Örmälä, Raija Kontio ja Petteri Lankinen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme