Miten kuntalaiset kehittäisivät Keusoten digiasiointia? Asukaspaneeli selvittää
Satunnaisotannalla valittu joukko keskiuusimaalaisia kokoontuu Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) asukaspaneeliin pohtimaan digiasioinnin kehittämistä. Tavoitteena on antaa hyvinvointialueen päätöksentekijöille konkreettisia toimenpide-ehdotuksia digipalveluiden kehittämiseksi.
![Keusoten ensimmäisessä asukaspaneelissa marraskuussa 2023 pohdittiin toimenpide-ehdotuksia nuorten mielen hyvinvoinnin tukemiseen. Kevään asukaspaneelissa aiheena on digiasiointi.](/data/images/public/69819221/70122325/4d93ecfa-e661-4f80-90d7-b068cf39a13e-w_720.jpg)
Keusote on viime vuosien aikana kehittänyt digitaalisia asiointimahdollisuuksia, jotta sote-palveluissa asiointi olisi mahdollisimman sujuvaa ja turvallista. Tiukassa taloustilanteessa digitaaliset palvelut ovat myös yksi tapa kehittää toimintaa kustannustehokkaasti, mikä on huomioitu esimerkiksi Keusoten palvelujen verkostosuunnitelmassa.
Miten Keusoten alueen asukkaat kokevat digiasioinnin tällä hetkellä? Mitä tulisi huomioida, kun digipalveluita lisätään ja kehitetään? Muun muassa näitä kysymyksiä kerääntyy pohtimaan noin 50 keskiuusimaalaista, jotka on valittu Keusoten toiseen asukaspaneeliin. Heidän tehtävänsä on perehtyä aiheeseen taustamateriaalien ja asiantuntijoiden avulla sekä pohtia yhdessä kehittämistoimenpiteitä. Kolmen kokoontumisen jälkeen asukkaat luovuttavat Keusoten päättäjille jäsennellyn loppulausuman, jossa on suosituksia päätöksenteon tueksi.
– Asukkaat ovat osallistuneet digiasioinnin kehittämiseen jo aikaisemminkin, mutta puntaroiva asukaspaneeli on kuitenkin siitä erinomainen tapa kuulla asukkaita, että näiden myötä saamme Keusoten päätöksentekijöille hyvin konkreettisia toimenpide-ehdotuksia, kertoo Keusoten johtava asiantuntija Tero Seitsonen.
Puntaroidut toimenpide-ehdotukset käytäntöön
Keusote järjesti ensimmäisen puntaroidun asukaspaneelin marraskuussa. Tuolloin asukkaat pohtivat toimenpide-ehdotuksia nuorten mielen hyvinvoinnin tukemiseen.
– Keusoten päättäjien mielestä oli innostava kuulla asukkaiden näkemyksiä uudella tavalla. Toimenpide-ehdotukset olivat perusteellisesti pohdittuja ja hyvin kuvattuja. Yksi toimenpide-ehdotus liittyi esimerkiksi nuorten tavoittamiseen. Panelistit kokivat tärkeäksi, että nuoret löytävät helposti ajantasaisen tiedon heille suunnatuista palveluista. Tähän liittyen olemme suunnitelleet viestintäkampanjaa nuorten tavoittamiseksi, Seitsonen kertoo.
Puntaroivat asukaspaneelit toteutetaan Keusotessa yhteistyössä Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitran kanssa. Hankkeen aikana järjestetään kaksi asukaspaneelia ja testataan niiden toimivuutta ja hyödyllisyyttä hyvinvointialueella. Mikäli paneelit koetaan hyödyllisiksi, tavoitteena on vakinaistaa asukaspaneeli pysyväksi toimintamalliksi Keusoteen.
Kutsut asukaspaneeliin on lähetetty keskiuusimaalaisille Digi- ja väestötietovirastolta saadun satunnaisotoksen perusteella, jotta asukaspaneelissa kuuluu mahdollisimman kattavasti eri-ikäisten ja eri taustoista tulevien hyvinvointialueen asukkaiden ääni. Huhtikuun asukaspaneeliin osallistujat on valittu jo syksyllä mukaan ilmoittautuneiden joukosta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tero Seitsonen
johtava asiantuntija
Hyvinvointi, terveys ja asiakkuudet
p. 050 497 2554
tero.seitsonen@keusote.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimen ja erikoissairaanhoidon järjestämisestä Hyvinkään, Järvenpään, Nurmijärven, Pornaisten, Tuusulan ja Mäntsälän alueella.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote)
Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymään kohdistuneen petos- ja virkarikoskokonaisuuden esitutkinta valmis27.6.2024 15:44:15 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymään (nykyisin Keski-Uudenmaan hyvinvointialue) kohdistuneen petos- ja virkarikoskokonaisuuden esitutkinta on valmistunut. Itä-Uudenmaan poliisilaitos on tiedottanut esitutkinnan tuloksista 27.6.24. Esitutkinta siirtyy syyteharkintaan.
Kutsu: Innovatiivinen terveysteknologia käyttöön Keusotessa -terveystarkastus viidessä minuutissa26.6.2024 09:26:47 EEST | Kutsu
Hyvä median edustaja! Olet lämpimästi tervetullut testaamaan innovatiivisen terveysteknologian käyttöönottoa Keusotessa. Keusoten alueen asukkaat saavat terveytensä tueksi yhden Suomen innovatiivisemmista terveysteknologiatuotteista – automatisoitu itsemittausasema otetaan käyttöön JUSTissa kesäkuun lopulla. Tule testaamaan, miten itsemittausasema toimii 28.6.24 klo 14 Järvenpään uudelle sosiaali- ja terveysasemalle (JUST), Lääkärikuja 1, Järvenpää.
Innovatiivinen terveysteknologia käyttöön Keusotessa: Terveystarkastus viidessä minuutissa24.6.2024 12:47:44 EEST | Kutsu
Hyvä median edustaja! Olet lämpimästi tervetullut testaamaan innovatiivisen terveysteknologian käyttöönottoa Keusotessa. Keusoten alueen asukkaat saavat terveytensä tueksi yhden Suomen innovatiivisemmista terveysteknologiatuotteista – automatisoitu itsemittauspiste otetaan käyttöön JUSTissa kesäkuun lopulla. Tule testaamaan, miten itsemittauspiste toimii 28.6.24 klo 14 Järvenpään uudelle sosiaali- ja terveysasemalle (JUST), Lääkärikuja 1, Järvenpää.
Keusoten talousarviokehys vuodelle 2025 haasteellinen: Alijäämän kattaminen vaatii miljoonien sopeutustoimia19.6.2024 16:39:55 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) aluehallitus käsitteli ja hyväksyi vuoden 2025 talousarvion kehyksen ja talousarvion laadintaohjeet. Voimassa olevan lainsäädännön mukaan hyvinvointialueen on katettava kertyneet alijäämät vuoden 2026 loppuun mennessä.
Asukkailta suosituksia aluevaltuustolle: Toiveena selkeät digipalvelut yhdeltä luukulta18.6.2024 12:45:15 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) asukkaat toivovat sote-palveluihin helppokäyttöisiä ja luotettavia digipalveluita, jotka olisivat kaikki saatavilla yhdestä paikasta. Tärkeää ovat myös digipalveluiden käyttöön saatava tuki, hyvät ohjeet ja lainattavat laitteet.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme