Smartvattenin vesidata virtaa Granlundin kiinteistöjohtamisen ohjelmistoon

Kiinteistöjen energiatehokkuudesta ja kiinteistöjohtamisesta puhuttaessa vesi usein unohtuu. Suurena kokonaisuutena se on yksi kiinteistöjen energiasyöpöistä. Vesitehokkuusteknologian tienraivaaja Smartvatten ja rakennus- ja kiinteistöalan asiantuntijayhtiö Granlund päättivät nostaa veden ja sen käytön tehostamisen osaksi kiinteistöjohtamisen välineitä.

Smartvattenin vesidata virtaa Granlundin kiinteistöjohtamisen ohjelmistoon

Granlundin kiinteistöjohtamisen ohjelmistoon, Granlund Manageriin, virtaa integraation ansiosta Smartvattenin päävesimittausdata. Tähän saakka suurin ongelma on ollut, että vedenmittausdata ole ollut helposti saatavilla vaan kulutuslukemat ovat olleet piilossa omissa järjestelmissään, ja pahimmillaan ne on kaivettu esiin vesilaskulta, paperilta tai Excelistä.

- Kun kiinteistöjä on kymmeniä tai satoja, on tällainen tietojen hallinta todella työlästä, kuvailee myyntijohtaja Kari Haahtela Smartvattenilta.

- Integraation etuna on datan helpon löydettävyyden lisäksi skaalautuvuus, sillä seuranta ja raportointi voidaan tarjota kiinteistökohtaisesti tai koko portfolion tasolla, Haahtela jatkaa.

Kiristyvät vastuullisuusraportointivaatimukset korostavat integraation hyötyjä. Vuoden 2024 alusta voimaan tullut kestävyysraportointidirektiivi CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) vaatii organisaatioita julkaisemaan kestävyysraportteja toiminnoistaan, joilla on vaikutuksia yhteiskuntaan ja ympäristöön sekä vastaavasti niiden vaikutuksista organisaation toimintaan. Yksi näistä toiminnoista on vedenkulutus. Granlund Managerin ja Smartvattenin integraatio tekee vedenkulutuksen seurannasta ja raportoinnista huomattavasti nopeampaa ja luotettavampaa.

- Tällä integraatiolla voi varmistaa, että kaikki mittarit on aina luettu oikein, mikä ei ollenkaan ole itsestään selvää, jos vastaava homma tehdään manuaalisesti. Integraatio siis takaa, että Granlund Managerissa esitetty vesidata on ajantasaista ja tarkkaa”, kertoo Solutions Sales Manager Mika Virkki Granlundilta.

Tehokkaan energiajohtamisen kannalta on olennaista, että kaikkien kiinteistöjen kaikki kulutuslajit saadaan raportille automaattisesti, luotettavasti ja oikeassa muodossa. Integraation ansiosta tietojen yhdisteleminen on mahdollista uudella tavalla. Lisäksi veden- ja energiankulutuksessa havaitut poikkeamat johtavat todennäköisemmin oikeisiin toimenpiteisiin, kun koko kiinteistöportfolion kaikki kulutustieto löytyy samasta paikasta.

Smartvatten ja Granlund ovat tehneet yhteistyötä jo pitkään. Ensimmäiset ohjelmistojen väliset integraatiot tehtiin noin kuusi vuotta sitten. Nyt päävesimittausdataan liittyvä integraatio on otettu käyttöön yli 700 kiinteistössä.

Mika Virkki
Solutions Sales Manager
Granlund
mika.virkki@granlund.fi

Smartvatten on kasvava vuonna 2013 perustettu Pohjois-Euroopan johtava vesitehokkuusteknologian toimittaja. Kehitämme, valmistamme ja myymme kiinteistöalalle ja vesilaitossektorille tuotteita ja palveluita, jotka kattavat veden koko kiertokulun. Meillä on yli 130 työntekijää kahdeksassa eri maassa, ja olemme yhdessä sidosryhmiemme kanssa sitoutuneita luomaan vesitehokkaan tulevaisuuden, jossa puhdasta vettä arvostetaan ja sen vastuulliseen käyttöön pyritään jatkuvasti ja kaikkialla maailmassa.