Uusi CIO-raportti osoittaa, että kuudella kymmenestä yrityksestä on vaikeuksia hallita tietoturvariskiä

Joka kymmenennellä yrityksellä ei ole suunnitelmaa tietoturvaloukkauksiin vastaamiseksi.

Barracuda Networks, Inc. on luotettu kumppani ja johtava pilvipohjaisten tietoturvaratkaisujen toimittaja. Yhtiö julkaisi tänään tietohallintoa koskevan CIO-raportin Leading your business through cyber risk, jossa se tarkastelee tärkeimpiä hallinnollisia haasteita, joita yritykset kohtaavat yrittäessään hallita kyberriskejä ja -kestävyyttään. Raportti tarjoaa käytännön työkaluja, kuten tarkistuslistamallin, joka on luotu Barracudan oman IT- sekä tietoturvajohdon kanssa ja joka auttaa yrityksiä navigoimaan kohti parempaa tietoturvaa.

Raportissa hyödynnetään kansainvälisestä Cybernomics 101 -tutkimuksesta saatuja tietoja, ja siinä arvioidaan, miten tietoturvakäytäntöihin, johdon tukeen, kolmansien osapuolten pääsyyn ja toimitusketjuihin liittyvät haasteet voivat heikentää yrityksen kykyä torjua kyberhyökkäyksiä ja vastata niihin.

Tulokset osoittavat muun muassa, että monien organisaatioiden on vaikea toteuttaa koko yrityksen laajuisia turvallisuuskäytäntöjä, kuten todennustoimenpiteitä ja pääsynvalvontaa. Puolet (49 %) tutkituista pienistä ja keskisuurista yrityksistä mainitsi tämän yhdeksi kahdesta tärkeimmästä hallintoon liittyvästä haasteestaan. Lisäksi hieman yli kolmannes (35 %) pienemmistä yrityksistä on huolissaan siitä, että ylin johto ei pidä verkkohyökkäyksiä merkittävänä riskinä, kun taas suuremmat yritykset kamppailevat todennäköisimmin budjetin (38 %) ja ammattitaitoisten ammattilaisten (35 %) puutteen kanssa.

Monet organisaatiot ovat huolissaan toimitusketjun turvallisuuden ja valvonnan puutteesta sekä näkyvyyden puutteesta kolmansiin osapuoliin, joilla on pääsy arkaluonteisiin tai luottamuksellisiin tietoihin. Noin joka kymmenennellä ei ole toimintasuunnitelmaa, mikäli yrityksen tietoturva vaarantuu.

"Monille yrityksille jonkinlainen tietoturvaloukkaus on nykyään lähes väistämätön", sanoo Barracuda Networksin tietohallintojohtaja Siroui Mushegian

"Olennaista on se, miten tapahtumaan valmistaudutaan, miten se kestetään, miten siihen reagoidaan ja miten siitä toivutaan. Tämä on kyberkestävyyttä. Kehittyneillä, perusteellisella puolustuksella varustetuilla tietoturvaratkaisuilla päästään suurimmaksi osaksi tähän tavoitteeseen, mutta menestys riippuu myös tietoturvan hallinnasta - käytännöistä ja ohjelmista, johtajuudesta ja muusta sellaisesta, joka mahdollistaa riskien hallinnan. Kun NIST (National Institute of Standards and Technology) päivitti kyberturvallisuuden viitekehyksensä aiemmin tänä vuonna, se lisäsi turvallisuuden hallinnan strategiseksi painopisteeksi."

Raportti tarjoaa käytännön malleja, joiden avulla organisaatiot voivat hallita kyberriskejä ja kartoittaa, missä vaiheessa niiden matka kohti kyberkestävyyttä on. Kyberkestävyyden tarkistuslista perustuu Yhdysvaltain kansallisen standardointi- ja teknologiainstituutin (NIST) Cybersecurity Framework -esityksen uusimpaan versioon, ja sen voi vapaasti ladata ja tulostaa Barracudan verkkosivuilta.

Cybernomics 101 -tutkimuksen metodologia:

Tutkimuksen tiedot ovat peräisin Cybernomicsin kyselystä, johon osallistui syyskuussa 2023 1917 tietoturva-alan ammattilaista 100–5 000 työntekijän yrityksistä eri toimialoilta Yhdysvalloissa (522), UK:ssa (372), Ranskassa (329), Saksassa (425) ja Australiassa (269). Lopullinen otos vastaajista edusti yrityksiä, joilla on 100–5 000 työntekijää. Kaikki vastaajat osallistuvat organisaationsa tietoturvatoimintoihin tai näiden toimintojen johtamiseen.

Pääkohdat:
Barracudan uudessa raportissa selvitetään, miksi vain 43 prosenttia haastatelluista organisaatioista luottaa kykyynsä käsitellä kyberriskejä, haavoittuvuuksia ja hyökkäyksiä.

Noin puolet kokee vaikeaksi toteuttaa johdonmukaisia, koko yrityksen laajuisia tietoturvakäytäntöjä.

Kolmasosa on huolissaan toimitusketjun turvaamisesta.

Raportissa on NIST 2.0 -ohjeisiin perustuva verkkokestävyyden tarkastuslista.

Tietoja Barracudasta

Me Barracudalla pyrimme tekemään maailmasta turvallisemman paikan. Uskomme, että jokainen yritys on oikeutettu pilvipohjaisiin, yritystason tietoturvaratkaisuihin, jotka on helppo hankkia, ottaa käyttöön ja käyttää. Suojaamme sähköpostin, verkot, datan ja sovellukset innovatiivisilla ratkaisuilla, jotka kasvavat ja mukautuvat asiakkaidemme matkan varrella. Yli 200 000 organisaatiota maailmanlaajuisesti luottaa siihen, että Barracuda suojaa niitä – ja niin, etteivät ne ehkä edes tiedä olevansa vaarassa. Näin organisaatiot voivat keskittyä liiketoimintaansa ja viemään sen seuraavalle tasolle. Lisätietoja osoitteesta barracuda.com.

Haluatko etätyöskennellä paratiisin keskellä? – Turkki helpottaa suomalaisten diginomadien pidempiaikaista oleskelua29.4.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Elävistä kaupungeistaan ja upeista rannikoistaan tunnettu Turkki on yksi maailman suosituimmista matkailukohteista. Nyt viisumin saaminen pidempiaikaiseen oleskeluun ja etätyöskentelyyn lomaparatiisissa on aiempaa helpompaa myös suomalaisille. Suomalaiset diginomadit, jotka haluavat tehdä etätöitä Turkissa pidempään, voivat käynnistää viisuminhakuprosessin helposti Digital Nomad GoTürkiye -alustalla.

Autoglymin uusi kolmivaikutteinen autonpesuaine helpottaa autonpesua ja luo kiiltävän lopputuloksen suojaavalla pinnalla15.4.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Ceramic Wash & Protect on kehitetty Autoglymin uudella shampoopohjaisella, keraamisella (Si02) teknologialla. Helpottaa auton maalipinnan puhdistamista ja pesun jälkeistä kuivaamista lyhentäen autonpesuun kuluvaa aikaa. Pesuaineen äärimmäisen konsentroitu, heikosti vaahtoava koostumus on erittäin riittoisa ja yksi pakkaus riittää jopa 33 pesukertaan.

Virta sai ison tilauksen Saksasta – Plaza-hotelliketjulle Virran sähköautojen latauspalvelu kaikkiin ketjun hotelleihin9.4.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Saksan suurimpiin hotelliketjuihin kuuluva Plaza-hotelliryhmä alkaa tarjota yhteistyössä suomalaisen Virran kanssa matkailijoilleen sähköajoneuvojen latauspalvelua (EV) kaikissa Plazan yli 50 hotellissa Saksassa, Itävallassa ja Hollannissa. Julkinen latausinfrastruktuuri tulee käyttöön vauhdilla laajentuvan Plaza-ryhmän hotelleissa lähikuukausien aikana. Uuden hotellipalvelun avulla hotellivieraat voivat ladata sähköautojaan oleskelunsa aikana, mikä tukee kestävää liikkumista ja tarjoaa lisäarvoa matkustajille.

Anatolian moskeijareitti esittelee arkkitehtoniset, puiset hypostyylimoskeijat, jotka ovat Turkin 21. Unescon maailmanperintökohde8.4.2024 09:36:13 EEST | Tiedote

Anatolian Unescon maailmanperintökohteet ovat täynnä arkkitehtuurin ihmeitä. Anatolia tarjoaa muinaisten sivilisaatioiden synnyinsijana ainutlaatuisia historiallisia ja arkkitehtonisia kokemuksia nykypäivän vierailijoille. Anatolian tarjoamiin aarteisiin kuuluvat muun muassa keskiaikaiset puiset hypostyylimoskeijat, joista tuli viime vuonna Turkin kahdeskymmenesensimmäinen Unescon maailmanperintökohde.