Vihreät lähtee eurovaaleihin puolueen kärkikaartilla – viimeisetkin nimet julki

Vihreät lähtee eurovaaleihin erittäin vahvalla ehdokaslistalla. Ehdolla on jopa neljä istuvaa kansanedustajaa, yksi istuva meppi sekä kaksi puolueen entistä puheenjohtajaa. Vihreiden listalla on myös todennäköisesti vaalien nuorin ehdokas. Vihreät palautti maanantaina vaalipiirilautakunnalle täyden ehdokaslistan.

Vihreiden ehdokkaat

– Näissä eurovaaleissa ratkaistaan Euroopan suunta tälle vuosikymmenelle. Onko EU yhä rauhan, demokratian ja toivon unioni vai saavatko oikeusvaltion vastaiset voimat Euroopan raiteiltaan, toteaa Vihreiden puoluesihteeri Anna Moring

– Eurovaalit ovat myös ilmasto- ja luontovaalit ja niissä ratkaistaan se, teemmekö EU:na kaikki tarvittavat toimet ilmastokriisin ja luontokadon torjumiseksi. Vihreät ehdokkaat taistelevat kaikin voimin sen puolesta että Euroopan Unioni on globaali edelläkävijä vihreässä siirtymässä ja kestävän talouden rakentamisessa. Olen erittäin tyytyväinen monipuoliseen ja vahvaan ehdokaslistaamme, Moring sanoo.

Istuvista europarlamentaarikoista ehdolla on puolueen entinen puheenjohtaja Ville Niinistö. Kansanedustajista europarlamenttiin pyrkii eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne, ryhmän varapuheenjohtajat Inka Hopsu ja Krista Mikkonen sekä kansanedustaja ja Vihreiden entinen puheenjohtaja Maria Ohisalo. Myös entinen kansanedustaja Rosa Meriläinen lähtee tavoittelemaan paikkaa Euroopan parlamentissa.

Muita tunnettuja ehdokkaita ovat olympiauimari Ari-Pekka Liukkonen Jyväskylästä, Suomen koripallomaajoukkueen entinen kapteeni Shawn Huff Helsingistä sekä tietokirjailija Tuire Kaimio Vantaalta. Listalta löytyy myös Suomen todennäköisesti nuorin eurovaaliehdokas, vasta huhtikuussa 18 vuotta täyttänyt Unna Eteläinen Rovaniemeltä.

Vihreiden ehdokkaista naisia on 12 ja miehiä 7. Yksi ehdokkaista on muunsukupuolinen. Ehdokkaiden keski-ikä on noin 40 vuotta. 30-vuotiaita ja nuorempia ehdokkaita listalla on 3.

Kaikki Vihreiden eurovaaliehdokkaat ja heidän esittelynsä löytyvät verkkosivuilta osoitteesta www.vihreat.fi/eurovaalit

Ehdokaslista

Susa Vikeväkorva

Anna MoringPuoluesihteeriVihreät De Gröna

Puh:050 3750832

Krista Mikkonen: ympäristö- ja ilmastotoimien sivuuttaminen käy yhteiskunnalle kalliiksi15.5.2024 14:17:20 EEST | Tiedote

Vihreiden kansanedustaja Krista Mikkonen piti Vihreiden ryhmäpuheen 15. toukokuuta välikysymyskeskustelussa, joka koski hallituksen talouspolitiikkaa. Mikkonen kritisoi Orpon hallituksen valitsemaa talouspolitiikan linjaa, jolla syvennetään eriarvoisuutta. Mikkonen korosti puheessaan, että ilmastokriisin ja luontokadon ratkaiseminen on talouspolitiikan kovaa ydintä, minkä hallitus näyttää unohtaneen.

Niinistö, Ohisalo ja Mikkonen arvostelevat hallituksen valmistelemia vanhojen metsien suojelukriteereitä - Orpon lupaus vanhojen metsien suojelusta valumassa sormien läpi13.5.2024 14:23:20 EEST | Tiedote

Vihreiden entiset ympäristöministerit Ville Niinistö, Maria Ohisalo ja Krista Mikkonen ovat seuranneet tarkkaan hallituksen valmistelua vanhojen metsien suojelun kriteeristöksi. Julkisuuteen on läpi valmistelun tihkunut tietoja, että vanhojen metsien suojelukriteereistä ollaan tekemässä niin tiukat, että suojeltavaa ei juuri löydy. Näyttää siltä, että Orpon lupaus vanhojen metsien suojelusta on valumassa sormien läpi.

Sofia Virta: ”Perheväkivaltaa todistaneet lapset tulisi tunnistaa myös rikoksen uhriksi”10.5.2024 14:57:19 EEST | Tiedote

Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta vaatii perhe- ja lähisuhdeväkivaltaan kokonaisvaltaisempaa lähestymistapaa, jossa lapset, jotka näkevät tai kuulevat väkivaltaa, tulisi lukea myös rikoksen uhriksi. Nykyisen lainsäädännön mukaan perhe- ja lähisuhdeväkivaltatapauksissa lapsen altistumista ei ole kriminalisoitu Suomessa. Virta aikoo tehdä asiasta aloitteen eduskunnassa.

Vihreiden Atte Harjanne: “Orpon-Purran hallitus ei näytä ymmärtävän sen enempää asioiden hintaa kuin arvoakaan lukuun ottamatta sipsejä, öylättiä ja nuuskamakuja”7.5.2024 14:28:48 EEST | Tiedote

Vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanteen mukaan nyt tarvitaan uskottavaa taloudenhoitoa, reilua uudistamista ja haitoille hintalappu. “Maalina pitää olla kukoistava, päästötön talous luonnon asettamissa rajoissa. Arvon hallitus, saa suorittaa”, Harjanne totesi puheessaan eduskunnan täysistunnossa 7. toukokuuta.