Kesän 2024 päällystystyöt alkavat (Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala ja Etelä-Savo)

Tänä kesänä Itä-Suomessa tehdään runsaasti päällystystöitä. Ensimmäinen kohde käynnistyy Varkaudessa jo vapun jälkeisellä viikolla. Ajantasainen lista päällystettävistä kohteista löytyy Väyläviraston sivuilta.

Kesän 2024 päällystystyöt Pohjois-Savon ELY-keskuksen liikennevastuualueella alkavat maanantaina 6.5.2024 Varkaudessa Vt 5 Tahkoranta - Varkaus työkohteella. Työt aloitetaan alustan kylmäjyrsinnällä jo edellisenä iltana sunnuntaina 5.5.

Päällystystyötä tehdään yötyönä. Ne kestävät noin kolme viikkoa. Kohteen eteläpäässä Kaislaharjun ja Kuvansin eritasoliittymien välillä liikenne joudutaan ohjaamaan osin kiertotielle maanteiden 4557 ja 4558 kautta. Myös ramppien päällystöiden aikana liikenne ohjataan lyhytaikaisesti kiertotielle.

Seuraavan viikon maanantaina 13.5. aloitetaan Vt 5 Matkus - Puijo välillä pohjoisen suuntaan menevän ajoradan varsinaisen ajokaistan päällystystyöt. Päällystystyöt tehdään yötyönä, kesto on noin viikko. Seuraavalla viikolla päällystetään yötyönä Vt 5 Petonen - Puijo välin etelään menevän ajoradan ohituskaista. Viikolla 22 aloitetaan Vt 9 Riistavesi - Tuusniemi välin päällystystyöt, joiden on suunniteltu valmistuvan viikolla 24.

Etelä-Savossa päällystystyöt aloitetaan maanantaina 13.5. Savonlinnassa Vt 14 Kyrönsalmi - Nojanmaa työkohteella. Seuraavalla viikolla työt jatkuvat yötyönä Vt 14 Nojanmaa - Herttuala välillä. Valtatie 14 välillä Herttuala - Kulennoinen päällystetään päivätyönä. Yhteensä noin 19 km pituisen osuuden päällystystöiden on suunniteltu valmistuvan viikon 23 loppuun mennessä.

Pohjois-Karjalassa päällystystyöt alkavat kesäkuun lopulla näillä näkymin työkohteella Kt 71 Kontiovaara - Puhos. Jo sitä ennen kuivatus- ja alustatöitä tehdään useilla myöhemmin kesän mittaan alkavilla päällystystyökohteilla.

Yötyökohteilla päällystystöitä tehdään pääsääntöisesti kello 18.00–06.00 välisenä aikana.

Muutakin tehdään kuin päällystetään

Etenkin seutu- ja yhdysteille tehdään päällystyksen lisäksi paljon kuivatuksen parantamistöitä. Näiden töiden vuoksi tiealueelta joudutaan poistamaan puustoa. Puustonpoistotyöt ovat alkaneet jo huhtikuussa. Niitä jatketaan paikoin pitkälle kesään.

Kuivatuksen parantamistöitä tehdään useilla työkohteilla viikosta 19 alkaen.

Alustatöitä sisältävillä kohteilla tehdään kuivatuksen parantamistöiden eli sivuojien kaivun, tarvittavien tierumpujen uusimisten ja puhdistusten lisäksi maakivien poistoa, tierakenteen kantavuuden parantamistyötä ja liikenteenjakajasaarekkeiden sekä tiekaiteiden uusimista.

Alustatyöt on suunniteltu siten, että sekoitusjyrsintä ja kantavan kerroksen lisääminen tehdään lähellä päällystystöiden alkamista, jolloin haitta murskepinnoista tienkäyttäjille olisi mahdollisimman lyhytaikainen.

Alkavana kesänä päällystystöitä Pohjois-Savon ELY-keskuksen liikenne-vastuualueella tekevät Asfalttikallio Oy ja Peab Industri Oy.

Kesän aikana päällystystöitä tehdään paljon ja niistä voi aiheutua haittaa tienkäyttäjille. ELY-keskus toivoo tienkäyttäjiltä malttia sekä liikennejärjestelyjen noudattamista. Pidetään huoli työ- ja liikenneturvallisuudesta, sillä uudesta päällysteestä on pidempiaikainen hyöty kuin töistä aiheutuvasta hetkellisestä haitasta.

ELY-keskus tiedottaa päällystystöiden etenemisestä lisää alueittain kesän mittaan.

Päällystystyöt Itä-Suomessa (vayla.fi) Sivut sisältävät suunnitellun yleisaikataulun myöhemmin alkaville kohteille. Muutokset aikatauluun ovat mahdollisia.

Vuoden 2024 päällystyskohteet (arcgis.com) Karttasovellus, josta kohteet on helppo paikallistaa.

ELY-keskus
Projektipäällikkö Matti Antikainen
p. 0295 026 701, matti.antikainen(at)ely-keskus.fi

Päällystys- ja tiemerkintätyöt Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun tiestöllä 202416.5.2024 11:44:42 EEST | Tiedote