Kokoomuksen Pauli Aalto-Setälä: Emme aio jättää Suomen pelastamista kesken

Kokoomuksen kansanedustaja Pauli Aalto-Setälä peräänkuuluttaa Kokoomuksen vahvaa sitoutumista talouden kuntoon laittamiseen kokoomuksen eduskuntaryhmän ryhmäpuheenvuorossa eduskunnan keskustellessa julkisen talouden suunnitelmasta vuosille 2025–2028.

Pauli Aalto-Setälä. Kuvaaja: Kimmo Falck.

”Julkisen talouden suunnitelma vuosille 2025–2028, antaa realistisen kuvan Suomen talouden tilanteesta. Meillä on yksinkertaisesti liian pieni kansantalous julkisen palvelun lupaukseen verrattuna”, Aalto-Setälä aloittaa.

Aalto-Setälä painottaa, että Orpon hallitus on luonut tämän tilannekuvan pohjalta uskottavan toimintasuunnitelman talouden pelastamiseksi.

”Hallituksen ensimmäisen vuoden aikana sopima sopeutuspaketti yltää yhdeksään miljardiin euroon. Jos tilanne oleellisesti muuttuisi, tehdään tarvittaessa uusia päätöksiä. Emme aio jättää Suomen pelastamista kesken”, Aalto-Setälä jatkaa.

Aalto-Setälä muistuttaa puheessaan, että Suomi nousee vain työn ja yrittämisen kautta.

”Tämä hallitus on valinnut Suomen pelastamiseksi työn linjan. Työtä tekemällä maksetaan ikääntyvän väestömme palvelut, lapsiemme koulutus ja tulevien sukupolvien hyvinvointi ja turvallisuus”, Aalto-Setälä sanoo.

”Tuoreet ennusteet kertovat rohkaisevan viestin hallituksen toimien vaikutuksista. Valtiovarainministeriön mukaan hallituksen uudistukset vahvistavat työllisyyttä jo ensi vuonna. Suomi uudistuu viime hetkellä”, Aalto-Setälä jatkaa.

Aalto-Setälä nostaa lopuksi esille kasvun ja sopeutusten yhteisen merkityksen Suomen menestymiselle ja tulevaisuuden palveluiden turvaamiselle.

”Suomi nousee alhostaan sopeuttamalla julkisia menojaan ja mahdollistamalla yritystemme kasvun. Kasvu syntyy yrityksissä, osaamisesta, investoinneista, innovaatioista, rohkeudesta. 4 miljardin euron investointipaketilla hallitus vauhdittaa kasvua kaikkialla Suomessa”, Aalto-Setälä sanoo.

”Haluamme turvata hyvinvointiyhteiskuntamme tärkeät palvelut paitsi nykyisille myös tuleville sukupolville: lapsille, aikuisille ja vanhuksille. Palvelujen toteutuminen edellyttää ennen kaikkea kestävää taloutta - ja luovuutta ja rohkeutta tehdä asioita uudella tavalla”, Aalto-Setälä sanoo.

”Ryhdytään hommiin, ei suosion vaan suomalaisten tähden”, Aalto-Setälä päättää.

Alla kokonaisuudessa Kokoomuksen kansanedustaja Pauli Aalto-Setälän pitämä kokoomuksen eduskuntaryhmän ryhmäpuheenvuoro eduskunnan keskustellessa julkisen talouden suunnitelmasta vuosille 2025-2028. (Muutokset puhuttaessa mahdollisia)

Arvoisa puhemies, arvoisat kollegat,

Keskellä pahinta eurokriisiä Euroopan keskuspankin pääjohtaja Mario Draghi sanoi keskuspankin olevan valmis kaikkiin tarvittaviin toimiin, whatever it takes, euron pelastamiseksi.

Orpon hallitus on valmis kaikkiin tarpeellisin toimiin, jotta hyvinvointiyhteiskuntamme saadaan pelastettua.

***

Ja jotta voimme näin toimia, on meillä oltava totuudenmukainen käsitys siitä tilanteesta, jossa olemme.

Julkisen talouden suunnitelma vuosille 2025–2028, antaa realistisen kuvan Suomen talouden tilanteesta. Meillä on yksinkertaisesti liian pieni kansantalous julkisen palvelun lupaukseen verrattuna.

Yli vaalikausien jatkunut menojen lisääminen, kallis sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistus, muihin pohjoismaihin verrattuna alhainen työllisyysasteemme, pysähtynyt talouskasvumme ja tekemättömät työmarkkinauudistukset ovat johtaneet julkisen talouden alijäämien paisumiseen ja velkaantumisen kiihtymiseen.

Viime vuonna Suomi velkaantui EU-maista nopeiten.

Arvoisa puhemies,

Suomen talouden pelastusoperaatiossa tarvitsemme realistisen tilannekuvan lisäksi uskottavan toimintasuunnitelman.

Siksi pääministeri Orpon hallitus sopi jo hallitusohjelmassa kuuden miljardin sopeutuspaketista. Sen hetkisen ennusteen mukaan tuo sopeutus olisi riittänyt velkasuhteen vakauttamiseen.

Syksyn ja talven aikana talouden näkymät alkoivat heikentyä entisestään. Hallitus ei jäänyt katsomaan käyrien kaaria katsomosta, vaan ryhtyi lisätoimiin heti ensimmäisessä kehysriihessään. Hallituksen ensimmäisen vuoden aikana sopima sopeutuspaketti yltää yhdeksään miljardiin euroon.

Lyhyellä tähtäimellä ankarista säästöistä ei seuraa mitään hyvää, mutta edessä ovat paremmat ajat. Hallituksen on toimenpiteillään mahdollista pysäyttää julkisen velkasuhteen kasvu, sanoi valtiovarainministeriön kansantalousosaston ylijohtaja Mikko Spolander lauantaina. Jos tilanne oleellisesti muuttuisi, tehdään tarvittaessa uusia päätöksiä.

Emme aio jättää Suomen pelastamista kesken.

Arvoisa puhemies,

Tämä hallitus on valinnut Suomen pelastamiseksi työn linjan. Uskomme, että Suomen talous nousee vain työn ja yrittämisen kautta. Ne ovat hyvinvointiyhteiskuntamme palveluiden rahoittamisen perusta.

Työtä tekemällä maksetaan ikääntyvän väestömme palvelut, lapsiemme koulutus ja tulevien sukupolvien hyvinvointi ja turvallisuus.

Siksi työllisyytemme on nostettava pohjoismaiselle tasolle. Siksi uudistamme työmarkkinoita ja sosiaaliturvaa. Jotta kaikki kynnelle kykenevät pääsisivät töihin. Siksi tavoitteenamme on 100 000 uutta työllistä, joka vahvistaisi julkista taloutta yli kahdella miljardilla eurolla.

Suomi uudistuu viime hetkellä.

Arvoisa puhemies,

Olen johtanut yrityksiä 30 vuotta ja en usko, että kasvu syntyy tämän salin, eikä edes hallituksien päätöksillä: kasvu syntyy yrityksissä, osaamisesta, investoinneista, innovaatioista, rohkeudesta.

Jos jotain voi hyvin hoidetusta yrityksestä oppia se on seuraava tutkimustulos. Menestyvä ja vastuullinen yhteisö keskittyy kolmeen asiaan. Uuden kehittämiseen, jotta osaaminen ja tapa toimia ei taantuisi. Tehokkuuteen, jotta resurssit käytettäisiin fiksusti ja hyvinvointiin, jotta yhteisön jäsenistä pidetään hyvä huolta. Kaikki kolme tavoitetta on yhtä tärkeitä, vain yhteen keskittyminen luhistuttaa, tasapainon säilyttäminen mahdollistaa menestyksen.

Orpon hallitus rakentaa yrityksille ennustettavamman toimintaympäristön ja varsin merkittävän kasvupaketin.

4 miljardin euron investointipaketilla hallitus vauhdittaa kasvua kaikkialla Suomessa.

Ja mikä tärkeintä - hallitus nostaa osaamistasoamme. Suomi käyttää koulutukseen ensi vuonna yli kymmenen miljardia euroa ja vahvistaa esimerkiksi peruskoulujen rahoitusta 200 miljoonalla eurolla ja T&K-toiminnan rahoitusta lisätään miljardilla eurolla kuten olemme tässä salissa yhdessä sopineet.

Arvoisa puhemies,

Pelastusoperaatiossa tarvitaan tilannekuvan ja toimintasuunnitelman lisäksi määrätietoista toimintaa. Tähän tämä hallitus on osoittanut olevansa valmis.

Tie parempaan ei ole helppo. Kehysriihessä tehtiin vaikeita päätöksiä. Päättäjien toimia ja päätösten vaikutuksia on arvioitava kriittisesti mutta on hyvä havaita kaksi asiaa. Uskottavaa vaihtoehtoista mallia emme tässä salissa ole kuulleet. Ja odottamaan ei voi enää jäädä.

Palvelujen toteutuminen edellyttää ennen kaikkea kestävää taloutta - ja luovuutta ja rohkeutta tehdä asioita uudella tavalla.

Onneksi ennusteissa on jo valonpilkahduksia loppuvuodelle.

Ryhdytään hommiin, ei suosion vaan suomalaisten tähden.