Pohjois-Savon ELY-keskus

Mt 5821 jalankulku- ja pyöräilyväylän rakentaminen välillä Kukkuratie-Lahdenperäntie, Lapinlahti

Jaa

Mt 5821 jalankulku- ja pyöräilyväylän rakentaminen käynnistyy Lapinlahden keskustan läheisyydessä kesäkuussa. Väylän pituus on noin 1400 metriä. Urakan yhteydessä päällystetään myös Mt 5821 päätietä käynnissä olevan urakka-alueen kohdalla.

Hankkeen tavoitteena on kevyen liikenteen turvallisuuden parantaminen ja väyläverkon täydentäminen ympäristön kannalta kestävällä tavalla.

Työt saadaan valmiiksi vuoden 2024 loppuun mennessä. Hankeen kokonaiskustannus on noin 1,2 miljoonaa euroa.

Rakentamistyöt aloitetaan hyötypuun poistolla kesäkuun alkupuolella. Jalankulku- ja pyöräilyväylän rakentaminen jatkuu yhtäjaksoisesti. Se valmistuu marraskuun loppuun 2024 mennessä.

Liikenteelle aiheutuu haittaa maantiellä 5821 alennetuista ajonopeuksista ja työmaaliikenteestä johtuen. Työaikaiset nopeusrajoitukset työmaan alueella ovat pääsääntöisesti 50 km/h. Tarpeen mukaan käytetään myös nopeusrajoitusta 30 km/h.

ELY-keskus toivoo kaikilta tiellä liikkujilta varovaisuutta. Erityisesti jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden on syytä kiinnittää huomiota muuttuviin liikennejärjestelyihin sekä työmaaliikenteeseen.

Työn rakennuttajana toimii ELY-keskus ja urakoitsijana Pielisen Maanrakennus Oy

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Projektipäällikkö
Reijo Hakanen
p. 050 350 9761
ELY-keskus

Työmaapäällikkö
Aki Kallinen
Pielisen Maanrakennus Oy
p. 045-2010455

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Pohjois-Savon ELY-keskus

Pohjois-Savon vesitilannekatsaus 26.6.202526.6.2025 12:16:54 EEST | Tiedote

Kallaveden vedenpinta Itkonniemen asteikolla on N2000+ 82,00. Taso on 33 cm alle ajankohdan pitkäaikaiskeskiarvon ja kevään tulvahuipusta laskua on 36 cm. Virallisten vesiväylien kulkusyvyydet ovat normaalit, sillä Kallaveden väylät on mitoitettu 25 cm tämänhetkistä alemman vedenpinnan mukaan. Viime päivien sateet eivät vielä näy pinnan nousuna, mutta vedenpinta on sentään pysynyt ennallaan kolme vuorokautta. Tilastollisesti tarkastellen vedenpinta on varsin alhainen, sillä tämänpäiväistä alempi pinnankorkeus 26.6. on havaittu viimeksi vuonna 1978, joka on ollut koko säännöstelyhistorian vähävetisin vuosi, mutta koko vuoden havainnot huomioituna minimi lukemat eivät ole vuodelta 1978. Lisäjuoksutuksia ei ole ollut käynnissä ja luonnonkoskien virtaamaa säätäviä rakenteita ei ole. Iisalmen reitillä säännöstellyissä Kiuruvedessä, Porovedessä ja Onkivedessä virtaamat ovat olleet pieniä. Näissä järvissä kaikki lähtevä virtaama menee patoluukkujen kautta, joten pinnan taso ei pääse samalla t

Joroisten Maaveden, Sysmäjärven ja Paron vesistöjen käyttäjien tyytyväisyys vesistöihin ja vedenkorkeuksiin25.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote

Osana Joroisvirran reitin padotus- ja juoksutusselvitystä Pohjois-Savon ELY-keskus teetti helmi-maaliskuussa 2025 kyselytutkimuksen asukkaiden mielipiteistä. Kahden erillisen kyselyn perusteella selvitettiin Maaveden altaan (Maavesi, Salmenjärvi ja Monni) sekä Sysmäjärven ja Paron vesistöjen käyttäjien ja ranta-asukkaiden yleistä tyytyväisyyttä vesistöihin ja niiden vedenkorkeuksiin sekä kartoitettiin mahdollisia haittoja, jotka haittaavat vesistöjen käyttöä. Molemmista kyselyistä oli kaksi erillistä versiota: yleisesti jaettu versio sekä otannalla toteutettu versio, joka lähettiin yhdelle omistajalle noin puolessa rantakiinteistöistä. Vesitalousasiantuntija Aarni-Matti Mäntyselkä kertoo, että yleisesti Maaveden kyselyyn vastanneet olivat hieman tyytyväisempiä vesistöihin, kuin Sysmäjärven ja Paron kyselyihin vastanneet. -Maaveden altaan kyselyyn vastanneista noin kymmenes (12 %) oli erittäin tyytyväisiä ja yli puolet (59 %) melko tyytyväisiä käyttämänsä järven nykyiseen tilaan kokonai

Uusi liikennejärjestelmäsuunnitelma Mikkelin seudulle linjaa kehittämistä vuoteen 2040 asti24.6.2025 09:22:04 EEST | Tiedote

Laajassa vuoropuhelussa valmisteltu Mikkelin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma tarjoaa kokonaisvaltaisen näkymän alueen henkilö- ja tavaraliikenteen kehittämiseen pitkälle tulevaisuuteen. Suunnitelma tähtää liikenteen saavutettavuuden, turvallisuuden, kestävyyden ja tasa-arvoisuuden parantamiseen. Suunnitelma kattaa Mikkelin, Hirvensalmen, Juvan, Kangasniemen, Mäntyharjun ja Puumalan kunnat.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye