Oulun kaupunki edelläkävijänä tekoälyn hyödyntämisessä: OuluBot virtuaaliassistentti käyttää nyt myös generatiivista AI:ta

Jaa

OuluBot on Oulun kaupungin älykäs, keskustelevan tekoälyn virtuaaliassistentti, joka mahdollistaa asiakkaiden ohjauksen ja neuvonnan 24/7. OuluBot syntyi kehityshankkeen tuloksena ja se on palvellut nyt tuotannossa vuodesta 2022 lähtien kasvattaen jatkuvasti suosiotaan. Lokakuussa 2023 Oulu otti ensimmäisten joukossa käyttöön generatiivisen AI:n ominaisuuksia, joilla OuluBot paranee entisestään. OuluBotin taustalla on Boost.ai:n keskustelevan tekoälyn teknologia ja palvelukumppaneina Digital Workforce Services Oyj ja Front AI.

OuluBotissa on tuhansia aikeita ja se palvelee kaupungin asiakkaita hyvin laajasti eri alueilla. Tällä hetkellä OuluBot osaa vastata satoja aihealueita koskeviin tiedusteluihin, sisältäen esimerkiksi Oulun seudun joukkoliikennettä, kadonneita matkakortteja, matkailua, kirjastoja, rakennusvalvontaa ja hyvinvointipalveluita koskevia kysymyksiä. 

OuluBotin parissa työskentelee nykyisin 22 henkilöä, joista pääosa on tekoälymallia kouluttavia AI Trainereitä. Laajoihin kielimalleihin (LLM) perustuvat Boost.ai:n uudet ominaisuudet ovat olleet viime syksystä alkaen Oulun AI Trainereiden käytössä mahdollistaen tekoälyn opettamisen ja OuluBotin vastausten tuottamisen aiempaa huomattavasti nopeammin ja tehokkaammin.

Viimeisimpänä kehitysaskeleena tänä keväänä, OuluBot otti käyttöön myös generatiivista AI:ta hyödyntävä toiminnallisuuden. Generatiivinen AI mahdollistaa sen, että OuluBot voi itsenäisesti vastata asiakkaiden kysymyksiin muun muassa kunnan nettisivuilta löytämänsä tiedon perusteella. Botin tiedonhaku kohdistuu, kunnan sivujen lisäksi, Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen (Pohde) sivustoon ja hakua voidaan helposti laajentaa muiden toimijoiden sivuihin, kun näiden nähdään olevan keskeisessä roolissa kuntalaisten hyvinvoinnin edistämisessä. 

OuluBot on maailmanlaajuisesti yksi ensimmäisiä julkishallinnon palveluita, jossa generatiivinen AI käyttää olemassa olevaa sisältöä itsenäiseen oppimiseen erillisen opettamisen sijaan. Itsenäinen oppiminen mahdollistaa OuluBotin laajentamisen lähes rajatta kaikkiin kaupungin ja muiden valittujen toimijoiden tuottamiin palveluihin. AI Trainereiden pääasialliseksi tehtäväksi jää valvoa Generatiivisen AI:n tuottamien vastausten laatua ja sen hyödyntämän lähdeaineiston oikeellisuutta.  

”Olemme ylpeitä siitä, että voimme olla kuntasektorin digitalisaation eturintamassa ja näyttää esimerkkiä myös generatiivisen tekoälyn hyödyntämisessä. Oulun kaupunki vastaa valtavasta määrästä aihealueita, joista kuntalaisilla, matkailijoilla ja yrittäjillä riittää kysyttävää.  Laajat kielimallit mahdollistavat sen, että voimme entistä nopeammin lisätä uusia aiheita OuluBotin repertuaariin ja vastata entistä paremmin myös yleisiin kysymyksiin, mikä puolestaan parantaa asiakaskokemusta merkittävästi. Tämä kaikki tapahtuu turvallisesti ja hallitusti, kertoo Veli-Matti Keloneva, Oulun kaupungin Kehittämisjohtaja.

”Oulussa on varmasti Suomen kaupungeista paras virtuaaliassistentti. He ottivat ensimmäisinä koekäyttöön Boost.ai:n teknologian LLM-ominaisuudet viime syksynä ja hyödyntävät niitä nyt jo laajasti. Monilla muilla asiakkailla ollaan vielä generatiivisen AI:n kanssa mietintäasteella, mutta Oulu on jo ehtinyt pitkälle sen hyödyntämisessä, kertoo Jari Annala ”

”Hienoa seurata, kuinka OuluBot laajenee ja kehittyy jatkuvasti. Generatiivisen tekoälyn läpimurron seurauksena ihmiset ovat paljon valmiimpia ja tottuneempia keskustelemaan virtuaaliassistenttien kanssa. Oulu on erinomaisessa asemassa, kun heillä on jo vuosien kokemus keskustelevasta tekoälystä, jatkuvan innovoinnin kulttuuri sekä asiakaslähtöinen toimintatapa, sanoo Jussi Vasama.

OuluBot toimii osoitteessa https://www.ouka.fi/ ja se osaa keskustella myös Oulun murteella.

Lisätietoja
Marja Heikkinen
Key Account Manager
Digital Workforce Services Oyj
marja.heikkinen@digitalworkforce.com

Avainsanat

Tietoja Digital Workforcesta

Digital Workforce Services on maailman johtavia liiketoimintaprosessien automatisointiin tarkoitettujen palveluiden ja teknologiaratkaisujen tarjoajia. Digital Workforce Outsmart -palvelujen ja -teknologia-alustan avulla asiakasorganisaatiot voivat säästää kustannuksia, kiihdyttää digitalisaatiota, kasvattaa liikevaihtoa, parantaa asiakaskokemusta ja kilpailukykyä. Maailmanlaajuisesti yli 250 suurta asiakasta käyttää yhtiön palveluja ja teknologioita liiketoimintansa kehittämiseen automaation avulla. Yhtiö on perustettu vuonna 2015 ja sen palveluksessa on yhteensä yli 200 liiketoiminnan automaation ammattilaista Yhdysvalloissa, Isossa-Britanniassa, Irlannissa sekä Pohjois- ja Keski-Euroopassa. Digital Workforce on listattu Nasdaq First North Growth Market -markkinapaikalla. https://digitalworkforce.com

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Digital Workforce Services Oyj

Robotti tunnistaa monikävijäpotilaat Pirkanmaan hyvinvointialueen päivystyksessä ja ohjaa selvittämään taustasyitä20.3.2025 09:04:12 EET | Tiedote

Pirkanmaan hyvinvointialueen päivystyksessä otettiin helmikuun alussa käyttöön robotiikkaratkaisu, joka tunnistaa monikävijäpotilaat automaattisesti, ja mahdollistaa heidän tehokkaamman ohjaamisensa perusterveydenhuollon hoidon tarpeen arviointiin. Ratkaisulla parannetaan hoidon laatua ja tehostetaan päivystyksen resurssien käyttöä. Päivystyksen kuormituksen hallinta on kriittistä hoidon oikea-aikaisuudelle. Pirkanmaan hyvinvointialue hyödyntää kuormituksen hallinnassa ja potilaiden hoidon tukena mallia, jossa päivystyspotilaiden joukosta tunnistetaan monikävijäpotilaat – eli henkilöt, joilla on enemmän kuin viisi päivystyskäyntiä viimeisen vuoden ajalta. Monikävijäpotilaista lähetetään perusterveydenhuoltoon pyyntö jatkokontaktoinnista mahdollisten taustasyiden selvittämiseksi. Manuaalinen tunnistusprosessi on ollut aikaa vievä ja tarkistukset on tehty muun kiireen lomassa aina, kun hoitajilla on ollut siihen mahdollisuus. Tämä on johtanut siihen, ettei tarkistuksia ole voitu suoritta

Robot Identifies Frequent Visitors in the Emergency Department of Pirkanmaa Wellbeing Services County and Directs Investigations Into Underlying Causes20.3.2025 09:04:12 EET | Press release

Pirkanmaa Wellbeing Services County has introduced a robotic solution to automatically identify frequent visitors in its emergency department (ED). The solution, implemented in early February, enables the efficient referral of these patients to primary care to investigate underlying causes and assess care needs. The automation helps to enhance the quality of care while optimizing resource utilization in the ED. Effective workload management in the emergency department (ED) is essential for timely patient care. To support this, the Pirkanmaa Services County employs a model that identifies frequent visitors —patients with more than five ED visits in the past year. For these patients, a follow-up request is sent to primary care to investigate potential underlying causes and ensure appropriate care coordination. The manual identification process has been time-consuming, with checks conducted amidst other urgent tasks whenever nurses have the time. As a result, screenings have not been cons

SOTE-selvitys: jopa 3 miljardin euron vuosittainen tuottavuushyöty hyvinvointialueille hyperautomaation avulla6.2.2025 08:30:00 EET | Tiedote

Lehdistötiedote SOTE-selvitys: jopa 3 miljardin euron vuosittainen tuottavuushyöty hyvinvointialueille hyperautomaation avulla Hyperautomaatio voi mahdollistaa jopa 3 miljardin euron vuosittaisen tuottavuushyödyn hyvinvointialueilla. Maanlaajuinen arvio on johdettu tuoreen neljällä hyvinvointialueella teetetyn tuottavuusselvityksen tuloksista. HELSINKI 6.2.2025 klo 08:30 – Tuoreessa Digital Workforce Services Oyj:n teettämässä selvityksessä tarkasteltiin hyperautomaation roolia ja hyötyjä sote-palveluiden tuottavuuden parantamisessa ensimmäistä kertaa Suomen hyvinvointialueilla. Selvityksen tuloksista voidaan johtaa arvio, että hyperautomaatio voi mahdollistaa jopa 3 miljardin euron arvoisen vuosittaisen tuottavuuden parannuksen Suomen hyvinvointialueilla. Hyperautomaatiolla tarkoitetaan automaatiotyökalujen ja tekoälyn hyödyntämistä kokonaisten työnkulkujen tai prosessien eri vaiheiden automatisoimiseen. Hyvinvointialueiden rahoitukseen käytetään 26,2 miljardia euroa vuonna 2025 eli l

Social and Healthcare Survey: Up to 3 Billion Euro Annual Productivity Benefit for Wellbeing Services Counties Through Hyperautomation6.2.2025 08:30:00 EET | Press release

Social and Healthcare Survey: Up to 3 Billion Euro Annual Productivity Benefit for Wellbeing Services Counties ThroughHyperautomation Press Release February 6, 2025 at 08:30 am EET Hyperautomation could enable up to 3 billion euros in annual productivity benefits across Finnish wellbeing services counties. The nationwide estimate is derived from the results of a recent productivity survey conducted in four wellbeing services counties. HELSINKI (5.2.2025) – A recent survey commissioned by Digital Workforce Services Plc examined the role and benefits of hyperautomation in improving the productivity of social and healthcare services. The survey was a first-of-its-kind conducted in Finland's wellbeing services counties and its results suggest that hyperautomation could enable an annual productivity improvement worth up to 3 billion euros in Finland's wellbeing services counties. Hyperautomation refers to the utilization of automation tools and artificial intelligence to automate entire wor

Digital Workforce julkaisee agentacademy.ai -palvelun edistääkseen tekoälylukutaitoa ja -osaamisen kehittämistä yrityksissä23.1.2025 10:00:00 EET | Tiedote

Lehdistötiedote – 23.1. 2025 klo 10:00 EET Digital Workforce julkaisee agentacademy.ai -palvelun edistääkseen tekoälylukutaitoa ja -osaamisen kehittämistä yrityksissä Digital Workforce, liiketoiminnan automaatioratkaisujen edelläkävijä, on julkaissut agentacademy.ai -verkkopalvelun, joka vastaa yritysten kasvavaan tarpeeseen kehittää tekoälylukutaitoa ja tekoälyagenttien ymmärrystä organisaatioissaan. Tekoälyagentit ovat herättäneet suurta huomiota liike-elämässä ja Gartner on nimennyt Agentic AI:n vuoden 2025 tärkeimmäksi strategiseksi teknologiatrendiksi. Vaikka tekoälyagenttien potentiaali on valtava, onnistunut käyttöönotto vaatii muutakin kuin innostusta – se edellyttää käytännön taitoja, todennettuja teknologioita ja selkeää ymmärrystä niiden mahdollisuuksista ja rajoituksista. Asiantuntijoilla tulee olemaan keskeinen rooli tekoälyagenttien kehittämisessä ja käytössä, erityisesti lähitulevaisuudessa. Vaikka tekoälyagentit toimivat tavoitteellisesti, ne eivät ole vielä täysin auto

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye