Sairaalan sosiaalityöntekijä voi nyt saada tietoa potilaansa etuuksista lain perusteella
Asiakastietolaki muuttuu heinäkuun alussa. Jatkossa terveydenhuollossa työskentelevällä sosiaalihuollon ammattihenkilöllä on oikeus saada potilaansa etuuksista välttämättömät tiedot, joilla turvataan potilaan etu. Tietoja voi pyytää puhelimitse tai suojatulla sähköpostilla.
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) muuttuu 1.7. alkaen. Asiakastietolakiin on lisätty säännökset terveydenhuollossa työskentelevien sosiaalihuollon ammattihenkilöiden oikeudesta saada tietoja potilaiden Kela-etuuksista. Tähän asti lakiin perustuvaa tiedonsaantioikeutta ei ole ollut.
Tiedonsaantioikeus on tärkeä etenkin, kun potilaan psyykkinen tai fyysinen toimintakyky on kokonaan tai väliaikaisesti alentunut. Tiedot ovat välttämättömiä esimerkiksi tilanteessa, jossa potilas ei itse muista saamiaan etuuksia tai vireillä olevia etuushakemuksia tai ei muiden syiden vuoksi kykene itse edistämään asioidensa hoitoa. Tietoja voi saada ainoastaan potilaan neuvontaan ja ohjaukseen.
Mitä tietoja Kela voi luovuttaa?
Kela voi 1.7. alkaen luovuttaa tietoja potilaan etuuksista, jos ne ovat välttämättömiä potilaan neuvonnan ja ohjauksen varmistamiseksi. Tiedot voivat koskea vireillä olevia hakemuksia, asiakkaan saamaa päätöstä tai asiakkaalle maksettuja etuuksia.
Luovutettavat tiedot riippuvat potilaan tilanteesta. Esimerkiksi, jos on tarve turvata potilaan lääkehoito kotiuttamisen yhteydessä, Kela voi luovuttaa tiedot toimeentulotuen päätöksestä. Jos on tarve turvata potilaan asuminen, Kela voi luovuttaa tiedon potilaan vuokranantajasta. Jos potilas on työtön, Kela voi luovuttaa tiedon työttömyystuesta etuuden maksamisen varmistamiseksi.
Miten ammattilainen voi saada tietoja Kelasta?
Terveydenhuollossa työskentelevä sosiaalihuollon ammattihenkilö voi pyytää tietoja
- soittamalla Kelan viranomaislinjalle ma–pe klo 9–15 numeroon 020 692 235.
- lähettämällä suojattua sähköpostia osoitteeseen kumppanit.neuvonta@kela.fi.
Terveydenhuollossa työskentelevä sosiaalihuollon ammattihenkilö ei vielä voi tarkistaa tietoja etuustietopalvelu Kelmusta, sillä asiakastietolain mukaista tietosisältöä ei vielä ole olemassa. Myöskään nykyiset Suomi.fi-valtuudet eivät sovellu terveydenhuollossa työskentelevien ammattihenkilöiden tarpeisiin.
Kelmussa on parhaillaan käynnissä tekninen uudistus ja asiakastietolain mukainen tietosisältö voidaan toteuttaa vasta sen jälkeen. Näillä näkymin terveyssosiaalityöntekijä voisi tarkistaa tietoja Kelmusta vuoden 2026 alusta alkaen.
Lue lisää
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–15. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Resultat från enkäten om FPA:s lättlästa sidor: Beröm för tydlighet, önskemål om mer illustrationer24.4.2025 10:15:00 EEST | Pressmeddelande
84 personer svarade på enkäten om FPA:s lättlästa sidor på webben. De flesta ansåg att sidornas språk och layout var tydliga. Bland förbättringsförslagen betonades önskemål om fler illustrationer.
Kelan selkosivujen kävijäkyselyn tulokset: Selkeydestä kiitosta, kuvitusta kaivataan lisää24.4.2025 10:15:00 EEST | Tiedote
Kelan selkokielisten verkkosivujen kävijäkyselyyn vastasi 84 henkilöä, joista suurin osa piti sivuston kieltä ja ulkoasua selkeinä. Parannusehdotuksissa korostui toive kuvituksen lisäämisestä.
Kelan palvelupiste Outokummussa muuttaa24.4.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Kelan Outokummun palvelupiste muuttaa osoitteeseen Hovilankatu 2. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa.
Kelan palvelupiste Varkaudessa palvelee jatkossa ajanvarauksella24.4.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Kelan palvelupiste Varkaudessa on avoinna vain ajanvarauksella 1.5.2025 alkaen. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa.
Öppettiderna för FPA:s serviceställe i Torneå ändras23.4.2025 10:00:00 EEST | Pressmeddelande
FPA:s serviceställe i Torneå har ändrade öppettider under perioden 1.5–31.8.2025. Rådgivning ges på bokad tid och kunderna kan sköta ärenden på egen hand på servicestället. Nästan alla FPA-ärenden kan också skötas på nätet eller per telefon.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme