Sairaalan sosiaalityöntekijä voi nyt saada tietoa potilaansa etuuksista lain perusteella
Asiakastietolaki muuttuu heinäkuun alussa. Jatkossa terveydenhuollossa työskentelevällä sosiaalihuollon ammattihenkilöllä on oikeus saada potilaansa etuuksista välttämättömät tiedot, joilla turvataan potilaan etu. Tietoja voi pyytää puhelimitse tai suojatulla sähköpostilla.
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) muuttuu 1.7. alkaen. Asiakastietolakiin on lisätty säännökset terveydenhuollossa työskentelevien sosiaalihuollon ammattihenkilöiden oikeudesta saada tietoja potilaiden Kela-etuuksista. Tähän asti lakiin perustuvaa tiedonsaantioikeutta ei ole ollut.
Tiedonsaantioikeus on tärkeä etenkin, kun potilaan psyykkinen tai fyysinen toimintakyky on kokonaan tai väliaikaisesti alentunut. Tiedot ovat välttämättömiä esimerkiksi tilanteessa, jossa potilas ei itse muista saamiaan etuuksia tai vireillä olevia etuushakemuksia tai ei muiden syiden vuoksi kykene itse edistämään asioidensa hoitoa. Tietoja voi saada ainoastaan potilaan neuvontaan ja ohjaukseen.
Mitä tietoja Kela voi luovuttaa?
Kela voi 1.7. alkaen luovuttaa tietoja potilaan etuuksista, jos ne ovat välttämättömiä potilaan neuvonnan ja ohjauksen varmistamiseksi. Tiedot voivat koskea vireillä olevia hakemuksia, asiakkaan saamaa päätöstä tai asiakkaalle maksettuja etuuksia.
Luovutettavat tiedot riippuvat potilaan tilanteesta. Esimerkiksi, jos on tarve turvata potilaan lääkehoito kotiuttamisen yhteydessä, Kela voi luovuttaa tiedot toimeentulotuen päätöksestä. Jos on tarve turvata potilaan asuminen, Kela voi luovuttaa tiedon potilaan vuokranantajasta. Jos potilas on työtön, Kela voi luovuttaa tiedon työttömyystuesta etuuden maksamisen varmistamiseksi.
Miten ammattilainen voi saada tietoja Kelasta?
Terveydenhuollossa työskentelevä sosiaalihuollon ammattihenkilö voi pyytää tietoja
- soittamalla Kelan viranomaislinjalle ma–pe klo 9–15 numeroon 020 692 235.
- lähettämällä suojattua sähköpostia osoitteeseen kumppanit.neuvonta@kela.fi.
Terveydenhuollossa työskentelevä sosiaalihuollon ammattihenkilö ei vielä voi tarkistaa tietoja etuustietopalvelu Kelmusta, sillä asiakastietolain mukaista tietosisältöä ei vielä ole olemassa. Myöskään nykyiset Suomi.fi-valtuudet eivät sovellu terveydenhuollossa työskentelevien ammattihenkilöiden tarpeisiin.
Kelmussa on parhaillaan käynnissä tekninen uudistus ja asiakastietolain mukainen tietosisältö voidaan toteuttaa vasta sen jälkeen. Näillä näkymin terveyssosiaalityöntekijä voisi tarkistaa tietoja Kelmusta vuoden 2026 alusta alkaen.
Lue lisää
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–15. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Förändringar i tjänsterna vid Kervo stads servicepunkt – FPA:s tidsbokningstjänst upphör31.3.2025 08:47:16 EEST | Pressmeddelande
Det sker förändringar i verksamheten vid Kervo stads servicepunkt från och med den 1 april, då FPA:s tidsbokningstjänst upphör. Rådgivning i FPA-ärenden ges vid servicepunkten också i fortsättningen. Mer omfattande FPA-ärenden kan skötas i MittFPA, per telefon och på FPA:s serviceställen i närområdet.
Keravan kaupungin asiointipisteen palveluihin muutoksia – Kelan ajanvarauspalvelu päättyy31.3.2025 08:47:16 EEST | Tiedote
Keravan kaupungin asiointipisteen toiminta muuttuu 1.4. alkaen, kun Kelan ajanvarauspalvelu päättyy. Neuvontaa Kela-asioissa voi saada asiointipisteellä jatkossakin. Laajemmin Kela-asioita voi hoitaa OmaKelassa, puhelimessa ja lähialueen Kelan palvelupisteissä.
Från april kan kunderna välja att ta emot handlingar som anknyter till tolktjänsten endast i MittFPA28.3.2025 13:00:00 EET | Pressmeddelande
Från 1.4.2025 skickas beslut och andra handlingar som gäller FPA:s tolktjänst för personer med funktionsnedsättning endast i elektronisk form i MittFPA till de kunder som har avstått från papperspost.
Huhtikuusta alkaen tulkkauspalvelun asiakirjat saa halutessaan vain OmaKelaan28.3.2025 13:00:00 EET | Tiedote
1.4.2025 alkaen Kelan vammaisten tulkkauspalvelun päätökset ja muut asiakirjat lähetetään vain sähköisesti OmaKelassa niille asiakkaille, jotka ovat luopuneet paperipostista.
Tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning tolkar i fortsättningen också texter på informationsskärmar28.3.2025 11:20:00 EET | Pressmeddelande
FPA preciserar anvisningarna om tolktjänst för personer med funktionsnedsättning utifrån försäkringsdomstolens avgörande. I fortsättningen kan tolktjänsten också användas för tolkning av olika informationsskärmar, om kunden har behov av det på grund av en funktionsnedsättning.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme