Koulumatkatukea kannattaa hakea OmaKelassa ennen koulun alkua – verkossa hakeminen nopeuttaa tuen saamista
Koulumatkatukea täytyy hakea jokaiselle lukuvuodelle erikseen. Tuki kannattaa hakea ennen koulun alkua, jotta koulumatkatuetun lipun voi saada hyvissä ajoin käyttöönsä. Tuen voi hakea helposti OmaKelassa.
Toisen asteen oppilaitoksessa opiskelevat voivat saada Kelasta koulumatkatukea. Toisen asteen oppilaitoksia ovat esimerkiksi lukiot ja ammattikoulut. Koulumatkatukea voi saada, jos yhdensuuntainen koulumatka on pitkä ja matkapäiviä on kuukaudessa vähintään 10.
Opiskelija voi selvittää koulumatkatuen laskurilla, voiko hän saada koulumatkatukea ja kuinka paljon.
Koulumatkatuki täytyy hakea jokaiselle lukuvuodelle erikseen. Hakemus kannattaa lähettää jo ennen koulun alkua, jotta opiskelija ehtii hankkia Kelan tukeman matkalipun käyttöönsä hyvissä ajoin.
Jos koulumatkaan tulee lukuvuoden aikana muutoksia, niistä täytyy ilmoittaa OmaKelassa.
Koulumatkatuki on monelle nuorelle ensimmäinen Kelasta itse haettava tuki
Koulumatkatukea voi hakea kätevästi OmaKelassa. Jotta opiskelija voi hakea tuen itsenäisesti OmaKelassa, hän tarvitsee omat verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. Tunnukset täytyy hankkia omasta pankista ja varmenne oman operaattorin kautta. Näitä tunnuksia opiskelija tarvitsee jatkossakin, kun hän hakee esimerkiksi opintotukea OmaKelassa.
Jos opiskelija kulkee koulumatkansa julkisella liikenteellä, hän voi saada osto-oikeuden koulumatkatuettuun lippuun heti hakemuksen lähettämisen jälkeen. Tällöin opiskelija voi heti ostaa koulumatkatuetun lipun esimerkiksi lipunmyyjän verkkokaupasta.
Jos käytettävissä ei ole julkista liikennettä tai koulukuljetusta, koulumatkatuen voi saada myös oman auton käyttöön. Tällöin tuen saa vasta, kun Kela on käsitellyt hakemuksen.
Tiedon osto-oikeudesta, hakemuksen tilasta ja koulumatkatuen määrästä näkee OmaKelasta. Kun Kela on käsitellyt hakemuksen, opiskelija saa myös erillisen päätöksen OmaKelaan. Päätös tulee myös postitse, ellei opiskelija ole luopunut paperipostista. Opiskelija voi luopua paperipostista OmaKelassa samalla, kun hän tekee koulumatkatuen hakemuksen.
Hakemista voi harjoitella yhdessä huoltajan kanssa
Jos alaikäinen opiskelija ei voi hakea tukea itse OmaKelassa, huoltaja voi hakea tuen opiskelijan puolesta ja samalla opastaa nuorta OmaKelan käytössä. Jos huoltaja hakee tuen opiskelijan puolesta, mahdollinen osto-oikeus myönnetään kuitenkin opiskelijalle itselleen.
Tuen voi edelleen hakea myös koulumatkatuen hakemuslomakkeella (KM 1). Jos tuen hakee hakemuslomakkeella, opiskelija saa oikeuden koulumatkatuetun lipun ostoon vasta, kun Kela on käsitellyt hakemuksen.
Lisätietoja asiakkaalle
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Irene HiljanensuunnittelijaKela
Puh:+358 50 329 0271etunimi.sukunimi@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–15. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Förändringar i tjänsterna vid Kervo stads servicepunkt – FPA:s tidsbokningstjänst upphör31.3.2025 08:47:16 EEST | Pressmeddelande
Det sker förändringar i verksamheten vid Kervo stads servicepunkt från och med den 1 april, då FPA:s tidsbokningstjänst upphör. Rådgivning i FPA-ärenden ges vid servicepunkten också i fortsättningen. Mer omfattande FPA-ärenden kan skötas i MittFPA, per telefon och på FPA:s serviceställen i närområdet.
Keravan kaupungin asiointipisteen palveluihin muutoksia – Kelan ajanvarauspalvelu päättyy31.3.2025 08:47:16 EEST | Tiedote
Keravan kaupungin asiointipisteen toiminta muuttuu 1.4. alkaen, kun Kelan ajanvarauspalvelu päättyy. Neuvontaa Kela-asioissa voi saada asiointipisteellä jatkossakin. Laajemmin Kela-asioita voi hoitaa OmaKelassa, puhelimessa ja lähialueen Kelan palvelupisteissä.
Från april kan kunderna välja att ta emot handlingar som anknyter till tolktjänsten endast i MittFPA28.3.2025 13:00:00 EET | Pressmeddelande
Från 1.4.2025 skickas beslut och andra handlingar som gäller FPA:s tolktjänst för personer med funktionsnedsättning endast i elektronisk form i MittFPA till de kunder som har avstått från papperspost.
Huhtikuusta alkaen tulkkauspalvelun asiakirjat saa halutessaan vain OmaKelaan28.3.2025 13:00:00 EET | Tiedote
1.4.2025 alkaen Kelan vammaisten tulkkauspalvelun päätökset ja muut asiakirjat lähetetään vain sähköisesti OmaKelassa niille asiakkaille, jotka ovat luopuneet paperipostista.
Tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning tolkar i fortsättningen också texter på informationsskärmar28.3.2025 11:20:00 EET | Pressmeddelande
FPA preciserar anvisningarna om tolktjänst för personer med funktionsnedsättning utifrån försäkringsdomstolens avgörande. I fortsättningen kan tolktjänsten också användas för tolkning av olika informationsskärmar, om kunden har behov av det på grund av en funktionsnedsättning.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme