Lidl poistaa vegehyllynsä – mikä on vaikutus vegetuotteiden myyntiin?
Lidl pistää vegetuotteita sisältävän hyllynsä uuteen uskoon. Kuudessa myymälässä käynnistetään pilotti, jossa testataan hyllysijoittelun vaikutusta vegetuotteiden myyntiin. Tavoitteena on, että vegetuotteet olisivat paremmin esillä isommille asiakasryhmille ja ne löytäisivät paremmin tiensä uusien asiakasryhmien ostoskoreihin. Pilotti toteutetaan kymmenen viikon ajan kuudessa myymälässä eri puolilla Suomea.
Lidlissä asioivat tunnistavat vihreällä vege-kyltillä varustellun kylmähyllyn, johon on koottu kylmässä säilytettävät vegetuotteet. Nyt Lidl pistää tunnetun vegehyllyn uusiksi. Vegehyllyn tuotteet sijoitetaan muihin hyllyihin muiden tuotteiden joukkoon.
– Vegetuotteita aktiivisesti käyttävät asiakkaamme löytävät kyllä vegehyllystä helposti tuotteensa, mutta monet ovat tottuneet tavallisella kauppareissullaan ohittamaan vegehyllyn, eivätkä näin tule kokeilleeksi esimerkiksi uusia kasvipohjaisia tuotteita. Nyt haluamme kokeilla, tavoittavatko kasvipohjaiset tuotteet näin paremmin myös ne kuluttajat, jotka eivät yleensä hakeudu vegehyllylle. Kun tuttujen lihapullien vierestä löytyy samalla tavalla käytettäviä vegepullia ja falafelia, tulee osalla ehkä testattua välillä näitäkin, pohtii valikoiman vastuullisuuspäällikkö Laura Kvissberg.
Kylmähyllyn vegetuotteiden lisäksi myös kuivatut linssit ja soijatuotteet saavat uuden hyllypaikan: ne sijoitetaan säilykehyllylle palkokasvien yhteyteen. Hyllyyn lisätään tuotteita esiin tuova ilmoitus, josta saa esimerkiksi resepti-inspiraatiota.
–Tällaisia hyllyilmoituksia käytetään myymälöissä harkiten. Palkokasvit ovat monelle kuitenkin vielä harmillisen vieras tuoteryhmä, joten haluamme nostaa niitä erikseen esiin. Esimerkiksi herneet ja pavut ovat aivan mainio tuote: ne ovat proteiinipitoisia, edullisia ja helppoja valmistaa. Moni kuitenkin saattaa vielä vierastaa niitä, jos ei ole arjessaan tottunut niiden käyttöön, Kvissberg kertoo.
Kokeilut liittyvät Lidlin kestävän ruokavalion ohjelmaan, jossa halutaan kannustaa asiakkaita ympäristön ja terveyden kannalta kestävämpiin vaihtoehtoihin. Lidlillä on tavoitteena tuplata kasviproteiinien myynnin osuus 10 prosentista 20 prosenttiin.
Pilotti on käynnissä kymmenen viikkoa. Viikkojen aikana seurataan, mikä vaikutus toimilla on vegetuotteiden myyntiin.
– Erilaisilla hyllysijoitteluilla ja -ratkaisuilla voidaan vaikuttaa yllättävän paljon tuotteiden myyntiin. Vastaavaa on kokeiltu Lidleissä esimerkiksi Hollannissa ja Saksassa, ja tulokset ovat olleet siellä ihan lupaavia. On kiinnostavaa nähdä, miten tällainen toimii Suomen markkinassa. Toivomme tietysti, että tällä erilaisella sijoittelulla myös uudet asiakkaat tarttuvat helpommin vegetuotteisiin! Lidlin ostojohtaja Thomas Heinrichs sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee lähes 5800 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Lidlin paistopiste uudistui: iloinen, pastellinsävyinen jaottelu ei taatusti jää huomaamatta6.9.2024 17:03:08 EEST | Tiedote
Lidl päivittää rakastetun paistopisteensä tuotevalikoimaa ja esillepanoa. Uudistuksilla helpotetaan mieluisten tuotteiden löytämistä ja tuodaan niitä houkuttelevammin esiin. Lidl on Suomen markkinajohtaja paistopistekategoriassa, mikä näkyy jatkuvana panostuksena valikoimaan ja myös asiointikokemukseen.
Lidlin toiminta tuottaa työtä ja tuloa yli 18 000 suomalaiselle4.9.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Lidl teetti selvityksen yhtiön taloudellisista vaikutuksista Suomessa. Selvityksestä käy ilmi, että Lidlin toiminnan työllisyysvaikutus on Suomessa yli 18 000 henkilöä, verovaikutus noin 400 miljoonaa ja vaikutus bruttokansantuotteeseen 1,23 miljardia euroa.
Lidlin tilinpäätös 2023: isot investoinnit asiakkaaseen näkyvät tilikauden luvuissa4.9.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Lidlin liikevaihto oli helmikuussa 2024 päättyneellä tilikaudella 1999 miljoonaa euroa, mikä on 1,5 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Lidl työllistää suoraan lähes 5600 työntekijää ja sen toiminnan ansiosta Suomessa on työtä yli 18 000 henkilöllä. Tiedot käyvät ilmi Lidl Suomen tilinpäätöksestä ja yhtiön teettämästä taloudellisten vaikutusten arvioinnista.
Lidl aloittaa kaikkien aikojen herkkutarjoilut: ilmainen paistopistetuote joka päivä30.8.2024 15:43:27 EEST | Tiedote
Lidl alkaa tarjota asiakkailleen ilmaista ja herkullista etua: syyskuun ajan asiakas ansaitsee ostoksistaan Lidl Plus -etusovellukseen rulettikupongin, josta paljastuu ilmainen paistopistetuote. Parhaimmillaan edun voi siis hyödyntää kuun jokaisena päivänä.
Tuusulan Hyrylän Lidlin avajaispäivä julki – lokakuussa pääsee jo ostoksille30.8.2024 07:45:00 EEST | Tiedote
Tuusulan Hyrylän kaupunginosassa on remontoitu uutta Lidl-myymälää vuoden 2024 alusta asti. Paikkakunnalle on toivottu toista Lidliä jo pitkään ja keskeisellä paikalla sijaitsevan myymälän avajaispäivää on jo paikkakunnalla ehditty arvuutella. Avajaispäiväksi on nyt vahvistunut torstai 3.10.2024. Pysäkkikujalla sijaitsevaan kiinteistöön remontoitavan myymälän rakennus- ja valmistelutyöt ovat edenneet aikataulussa, ja pian myymälässä päästään laittamaan hyllyjä paikalleen. Täytettä hyllyille on luvassa lähempänä avajaispäivää. − Myymäläkalusteet löytävät paikkansa kovaa vauhtia, ja päivä päivältä täällä alkaa näyttää yhä valmiimmalta. Koko tiimi odottaa innoissaan, että pääsemme palvelemaan sekä uusia asiakkaita että vanhoja tuttuja, sanoo myymäläpäällikkö Jasmin Rantanen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme