Liikenne- ja viestintävaliokunnan sd-edustajat: Talousarvion käsittelystä tuli hallituspuolueiden arvoton näytelmä
Talousarvion käsittely liikenne- ja viestintävaliokunnassa muuttui Kokoomuksen johdolla eilen hallituspuolueiden arvottomaksi näytelmäksi. Tuntia ennen viimeiseksi tarkoitettua käsittelyä tuli Kokoomuksen valiokuntajäseneltä valiokunnan lausuntoon laaja tekstimuutosesitys, joka hallituspuolueiden voimin äänestettiin pohjaesitykseen.

– Muutosten tarkoitus on pyyhkiä virkatyönä valmistellusta lausuntopohjasta pois kaikki valiokunnan asiantuntijakuulemisissa esiin tullut huoli ja kritiikki sekä tuoda lausuntoon korulauseita hallituksen saavutuksista. Toiminta kaivaa pohjaa kuulemisilta ja halventaa eduskunnan työtä, jos määräenemmistöllä nuijitaan jo lausuntovaiheessa hallituspuolueiden mielen mukaan. Liikenne- ja viestintävaliokunnalla on kuitenkin ollut perinteisesti rakentava henki, jossa on pyritty tasapuolisesti käsittelemään asioita. Nyt valitettavasti tämä runnomistaktiikka on levinnyt muista valiokunnista myös valiokuntaamme, sanoo kansanedustaja Seppo Eskelinen.
Valtion vuoden 2025 talousarvioesitys ei tarjoa liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan osalta ratkaisuja liikennepolitiikan isoihin kysymyksiin eli korjausvelan korkeaan kustannustasoon, vaikuttaviksi arvioitujen kehittämishankkeiden rahoitukseen eikä päästövähennysten saavuttamiseen tai joukkoliikenteen kehittämiseen.
Kansanedustaja Pinja Perholehdon mukaan hallitukselta puuttuu visio joukkoliikenteen tulevaisuudesta, kun se kapeakatseisesti suorastaan haittaa joukkoliikenteen kehitystä.
– Kun väestö ikääntyy ja palveluverkot harventuvat, mutta kaikkien pitäisi pystyä yhä kulkemaan, tulisi uusia ratkaisuja hakea joukkoliikenteen piloteilla. Mitään uutta ei kuitenkaan kehitetä, koska hallitus ei ymmärrä investoida uuteen. Kustannusten nousua ei myöskään ole huomioitu joukkoliikenteen rahoituksessa, mikä johtaa liikenneyhteyksien supistumiseen. Junakuuluvuuden parantamiseen jo myönnetty määrärahakin leikattiin pois, vaikka se olisi voitu käyttää yhä työmatkojen sujuvoittamiseen. Hallituksen on korkea aika ymmärtää, että mitä useampi vaihtaa joukkoliikenteeseen tai esimerkiksi työmatkapyöräilyyn, sitä helpompaa päästövähennystavoitteidenkin saavuttaminen on. Helpompien toimien laiminlyöminen lisää painetta tehdä sellaisia päästövähennystoimia, jotka osuvat enemmän heihin, joille henkilöauto on ainoa vaihtoehto päivittäisessä liikkumisessa, hän muistuttaa.
Huolimatta panostuksista teiden asfaltointiin korjausvelan arvioidaan nousevan nykyisestä yli neljästä miljardista jo viiteen miljardiin hallituskauden loppuun mennessä. Väylävirasto arvioi korjausvelan pysyväksi rahoitustarpeeksi 600 miljoonaa vuodessa lisää. Hallitus käyttää lähes kaiken korjausvelan taittamiseen varaamansa lisärahoituksen ensi vuoden loppuun mennessä, joten loppukauden korjauksiin etsitään rahaa kehittämisrahoituksen puolelta, jossa uusien liikennehankkeiden rahoitus leikataan pysyvästi noin puoleen aiemmasta.
– Leikkaukset eivät kuitenkaan koske hallitusta itseään, vaan se on ilmoittanut toteuttavansa oman investointikokonaisuutensa valtionyhtiöistä imettävällä kertarahoituksella. On selvää, ettei liikennehankkeiden rahoittaminen valtion tuottavaa omaisuutta myymällä ole todellakaan kestävä ratkaisu tulevaisuutta silmällä pitäen. Mielestämme hallituksen olisi palattava aiempaan rahoitusmalliin ja pohdittava keinoja karanneen kustannustason ratkaisemiseksi, kansanedustaja Marko Asell toteaa.
– Ministeri Ranne on julistanut hallituksen käynnistävän nyt useita liikenneinfrahankkeita, mutta hän jättää kertomatta, että kehittämishankkeiden sitomattoman rahoituksen puolitus supistaa merkittävästi seuraavien hallitusten liikkumavaraa. Leikkaus estää uusien liikennehankkeiden toteuttamisen yhdessä sovitun Liikenne 12 -suunnitelman mukaisesti ja lykkää näin kansalaisten ja elinkeinoelämän odottamia investointeja yhä kauemmas tulevaisuuteen, mikä kasvattaa puolestaan investointivelkaa. Samalla korjausvelan hoidossa on unohtunut mm. alempi tieverkko ja siltojemme rapistuva kunto, kansanedustaja Anna-Kristiina Mikkonen kertoo.
Liikenne- ja viestintävaliokunnan sd-ryhmä jätti valtion vuoden 2025 talousarvioesitystä koskevaan lausuntoon valtionvarainvaliokunnalle eriävän mielipiteen tänään 24.10.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Seppo EskelinenKansanedustaja
Puh:050 514 3350seppo.eskelinen@eduskunta.fiAnna-Kristiina MikkonenKansanedustaja
Puh:050 477 4681anna-kristiina.mikkonen@eduskunta.fiMarko AsellKansanedustaja
Puh:050 512 1968marko.asell@eduskunta.fiPinja PerholehtoKansanedustaja
Puh:040 059 6521pinja.perholehto@eduskunta.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SDP EDUSKUNTA
SDP:n Paula Werning: Vankiloiden yliasutus uhkaa turvallisuutta, hallituksen toimittava välittömästi1.4.2025 15:59:44 EEST | Tiedote
Ylen jutussaan esiin nostama Suomen vankiloiden tilanne kertoo karua kieltään vankilajärjestelmän resurssipulasta ja sen vaikutuksista turvallisuuteen. SDP:n kansanedustaja Paula Werningin mukaan tilanne on niin vakava, että se vaikuttaa jo vankiloiden turvallisuuteen.
Puolustusvaliokunnan Mika Kari: eduskuntakuulemiset Ottawan sopimuksesta irtautumisesta aloitettava1.4.2025 15:12:48 EEST | Tiedote
Puolustushallinto ja ulkoministeriö ovat selvittäneet jalkaväkimiinat kieltävästä Ottawan sopimuksesta irtautumista. Arvio on, että sopimuksesta tulisi irtautua, jotta Suomi voi varata itselleen mahdollisuuden rakentaa jalkaväkimiinoihin perustuvaa suorituskykyä puolustuksensa vahvistamiseksi. SDP:n kansanedustaja, puolustusvaliokunnassa vuodesta 2011 asti toiminut Mika Kari pitää selvityksen arviota irtautumisesta muuttuneessa turvallisuustilanteessa perusteltuna ja katsoo olevan tärkeää, että eduskunta aloittaa kuulemiset asiassa ja että eduskunnassa huolellisesti kuullaan Puolustusvoimia ja muita asiantuntijoita.
Eduskunnan Saaristomeriryhmä: Ravinnekierron parantaminen on myös turvallisuuspolitiikkaa31.3.2025 12:30:00 EEST | Tiedote
Eduskunnan Saaristomeri-ryhmä ehdottaa ravinnekiertoa vauhdittavia päätöksiä hallituksen puoliväliriiheen. Ravinnekierrolla on merkittäviä hyötyjä niin maatalouden kannattavuudelle, ympäristökestävyydelle kuin satovarmuudelle.
SDP:n Aki Lindén: Ylilaskutus on vakava riski kaupallisessa terveydenhuollossa31.3.2025 10:05:09 EEST | Tiedote
YLE:n MOT-ohjelma kertoo Terveystalo-yrityksessä ilmenneistä ylilaskutuksista. Työterveyshuollon asiakasyrityksiä on laskutettu todellista toteutumaa vaativammista tai pidemmistä hoitokäynneistä. Mistä tämä kertoo ja miksi ylilaskutus on riski kaupallisessa terveydenhuollossa?
SDP:n Miapetra Kumpula-Natri osallistuu Think7-huippukokoukseen Kanadassa31.3.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Kansanedustaja Miapetra Kumpula-Natri (sd.) osallistuu Think7 -huippukokoukseen Kanadassa 1.–2. huhtikuuta 2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme