Työnantaja, nämä asiat muuttuvat vuonna 2025
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi).
Vuosi 2025 tuo työnantajille muutoksia Kelan etuuksiin ja niiden hakemiseen. Myös työnantajien maksuihin tulee muutoksia.
Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelu korvasi Työnantajan asiointipalvelun joulukuun alussa. Suomi.fi-valtuudet säilyvät samana, mutta kannattaa tarkistaa, ovatko määräaikaiset valtuudet voimassa vielä vuodenvaihteen jälkeen.
Lokakuun 2025 alusta alkaen Kelan tukia ei voi enää hakea eSARA-tiedostoina, joten e-SARA-tiedostojen käyttäjien pitää siirtyä hakemaan etuuksia tulorekisterissä. Tätä varten palkkaohjelma kannattaa pian laittaa kuntoon.
Vuosi 2025 tuo muutoksia myös sairaus- ja osasairauspäivärahaan ja kuntoutusrahaan. Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen, jonka mukaan näiden etuuksien laskukaava muuttuu, mikä monessa tapauksessa pienentää myös työnantajille maksettavan etuuden määrää.
Tammikuusta alkaen työterveyshuollon korvausten edellytyksenä oleva työpaikkaselvitys voidaan tehdä myös etänä. Jatkossa myös kaikista etäpalveluina annetuista hoito-ohjeista ja neuvoista pitää ilmoittaa korvaushakemukseen toimintatiedot ja kustannukset.
Muutoksia etuuksien hakemiseen
Uusi Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelu sujuvoittaa asiointia
Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelu otettiin käyttöön joulukuun alussa. Uusi palvelu korvasi Työnantajan asiointipalvelun. Päiväraha- ja korvauspalvelun kehittäminen jatkuu vuonna 2025. Kevään aikana palveluun tulee myös mahdollisuus lähettää liitteitä.
Lue lisää Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelusta
Tutustu Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelun ohjeisiin
Määräaikaiset Suomi.fi-valtuudet täytyy tarkistaa ja tarvittaessa uusia
Työnantajan päiväraha- ja korvauspalveluun käyvät samat Suomi.fi-valtuudet kuin aiempaan asiointipalveluun. Nyt kannattaa kuitenkin tarkistaa, ovatko määräaikaiset valtuudet vielä voimassa vuodenvaihteen jälkeen.
Lue lisää Suomi.fi-valtuuksien uusimisesta
Tulorekisteri korvaa eSARA-tiedostoilla hakemisen
Ilmoitin.fi-palvelun kautta lähetettävien eSARA-tiedostojen käyttö päättyy vanhenevan tekniikan vuoksi 30.9.2025. Työnantajat, jotka hakevat Kelan etuuksia eSARA-tiedostoina, täytyy siirtyä hakemaan niitä tulorekisterissä. Tähän tarvitaan palkkaohjelma, josta voi lähettää palkkatietojen lisäksi myös poissaolotietoja tulorekisteriin. Palkkaohjelma kannattaa hoitaa nyt kuntoon.
Lue lisää etuuksien hakemisesta tulorekisterissä
Osasairauspäivärahaa ja vuosilomakustannuskorvausta voi ensi vuonna hakea tulorekisterissä
Tulorekisterissä voi hakea yhä useampaa Kelan etuutta. Tammikuun alusta alkaen tulorekisterissä voi hakea myös osasairauspäivärahaa ja vuosilomakustannuskorvausta. Näihin etuuksiin liittyvät ilmoitukset voi tehdä tulorekisteriin aikaisintaan 1.1.2025. Vuoden 2024 puolella tulorekisterissä tehdyt näiden etuuksien hakemukset eivät välity Kelaan.
Lue lisää näiden etuuksien hakemisesta tulorekisterissä
Muutoksia etuuksiin
Sairauspäivärahojen ja kuntoutusrahan laskukaava muuttuu
Sairaus- ja osasairauspäivärahan ja kuntoutusrahan laskukaava muuttuu 1.1.2025. Muutos pienentää myös työnantaja-asiakkaille maksettavien päivärahojen määrää silloin, kun työntekijän vuositulot ovat suuremmat kuin 28 241 euroa.
Lue lisää laskukaavan muutoksesta
Sairauspäivärahojen ja kuntoutusrahojen ikäraja nousee
Sairauspäivärahan, osasairauspäivärahan ja kuntoutusrahan alaikärajat nousevat 16 vuodesta 18 vuoteen vuoden 2025 alussa. Muutos koskee myös kuntoutustukea, työkyvyttömyyseläkettä, osakuntoutusrahaa ja nuoren kuntoutusrahaa.
Lue lisää ikärajojen muutoksesta
Lue myös nuorten ammatilliseen kuntoutukseen tulevista muutoksista
Työpaikkaselvityksen voi tehdä myös etänä – jatkossa kaikista etäpalveluina annetuista hoito-ohjeista ja neuvoista ilmoitetaan kustannukset ja toimintatiedot
Tammikuun 2025 alusta alkaen Kela hyväksyy myös etäpalveluna suoritetun työpaikkaselvityksen. Jatkossa myös kaikista etäpalveluina annetuista hoito-ohjeista ja neuvoista pitää korvaushakemuksessa ilmoittaa kustannukset ja toimintatiedot.
Lue lisää työterveyshuollon korvauksiin tulevista muutoksista
Työterveyshuollon korvausten uudet laskennalliset enimmäismäärät on vahvistettu
Kela on vahvistanut työterveyshuollon korvausten laskennalliset enimmäismäärät työnantajille vuodelle 2024 ja yrittäjille vuodelle 2025. Nyt vahvistettuja enimmäismääriä käytetään työnantajan tilikauden 2024 korvaushakemusten ratkaisuissa. Yrittäjien uusia enimmäismääriä käytetään, kun korvataan yrittäjille vuonna 2025 syntyneitä työterveyshuollon kustannuksia.
Työterveyshuollon korvauksia kannattaa hakea alkuvuodesta, koska silloin välttää syksyn käsittelyruuhkan.
Lue lisää yrittäjän itselleen järjestämän työterveyshuollon korvauksen määrästä
Lue lisää työnantajan työntekijöilleen järjestämän työterveyshuollon korvauksen määrästä
Muutoksia työnantajan maksuihin
Sairausvakuutusmaksut nousevat
Työnantajan sairausvakuutusmaksu on 1,87 prosenttia vuonna 2025. Maksu on 0,71 prosenttiyksikköä suurempi kuin vuonna 2024.
Lue lisää vuoden 2025 sairausvakuutusmaksuista (stm.fi)
Työeläkevakuutusmaksuihin korotus
Työnantajan keskimääräinen työeläkevakuutusmaksu vuonna 2025 on 17,38 prosenttia. Vuonna 2020 työeläkevakuutusmaksun tasoa alennettiin koronaepidemian vuoksi poikkeuksellisesti kesken vuotta. Työeläkemaksun alennuksesta syntynyt vaje maksukertymään kompensoidaan korottamalla työnantajan työeläkevakuutusmaksua vuosina 2022─2025. Vuonna 2025 keskimääräinen työnantajan maksu sisältää tilapäisen alennuksen takaisinmaksusta aiheutuvaa korotusta 0,45 prosenttiyksikköä.
Lue lisää vuoden 2025 työeläkevakuutusmaksuista (stm.fi)
Ajankohtaista tietoa työnantajille
Työnantajainfosta ajankohtaista tietoa
Kela julkaisee noin 11 kertaa vuodessa Työnantajainfo-uutiskirjeen. Uutiskirje tarjoaa ajankohtaista tietoa Kelan etuuksista ja palveluista työnantajille ja niiden palveluntuottajille. Uutiskirjeessä on myös ruotsinkielinen osio.
Tilaa Työnantajainfo-uutiskirje
Neuvontaa työnantajille
Kelan asiantuntijat neuvovat työnantajia puhelimitse ja chatissä. Jos asia ei ole kiireellinen, voi neuvoa kysyä myös suojatulla sähköpostilla.
Työnantajalinja
puh. 020 692 241
ma–pe klo 9–15
Työterveyshuollon korvaukset
puh. 020 634 4907
ma klo 12–16 ja ti–pe klo 9–12
Kansainväliset tilanteet
puh. 020 634 0200
ma–pe klo 10–15
Tekninen tuki
puh. 020 634 7787
ma–pe klo 7–17
Joulun ja uudenvuoden aukioloajat
Kelan asiakaspalvelu on joulun ja uudenvuoden aikaan normaalisti auki arkena. Poikkeuksena on uudenvuodenaatto 31.12., jolloin asiakaspalvelu on auki seuraavasti:
Työnantajalinja klo 9–13
Kansainväliset tilanteet klo 10–13
Tekninen tuki klo 7–13
Asiakaspalvelu on suljettu 24.–26.12.2024 ja 1.1.2025 ja 6.1.2025.
Lue lisää asiakaspalvelusta työnantajille
Mukavaa joulua ja onnea vuoteen 2025!
Yhteyshenkilöt
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Förändringar i tjänsterna vid Kervo stads servicepunkt – FPA:s tidsbokningstjänst upphör31.3.2025 08:47:16 EEST | Pressmeddelande
Det sker förändringar i verksamheten vid Kervo stads servicepunkt från och med den 1 april, då FPA:s tidsbokningstjänst upphör. Rådgivning i FPA-ärenden ges vid servicepunkten också i fortsättningen. Mer omfattande FPA-ärenden kan skötas i MittFPA, per telefon och på FPA:s serviceställen i närområdet.
Keravan kaupungin asiointipisteen palveluihin muutoksia – Kelan ajanvarauspalvelu päättyy31.3.2025 08:47:16 EEST | Tiedote
Keravan kaupungin asiointipisteen toiminta muuttuu 1.4. alkaen, kun Kelan ajanvarauspalvelu päättyy. Neuvontaa Kela-asioissa voi saada asiointipisteellä jatkossakin. Laajemmin Kela-asioita voi hoitaa OmaKelassa, puhelimessa ja lähialueen Kelan palvelupisteissä.
Från april kan kunderna välja att ta emot handlingar som anknyter till tolktjänsten endast i MittFPA28.3.2025 13:00:00 EET | Pressmeddelande
Från 1.4.2025 skickas beslut och andra handlingar som gäller FPA:s tolktjänst för personer med funktionsnedsättning endast i elektronisk form i MittFPA till de kunder som har avstått från papperspost.
Huhtikuusta alkaen tulkkauspalvelun asiakirjat saa halutessaan vain OmaKelaan28.3.2025 13:00:00 EET | Tiedote
1.4.2025 alkaen Kelan vammaisten tulkkauspalvelun päätökset ja muut asiakirjat lähetetään vain sähköisesti OmaKelassa niille asiakkaille, jotka ovat luopuneet paperipostista.
Tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning tolkar i fortsättningen också texter på informationsskärmar28.3.2025 11:20:00 EET | Pressmeddelande
FPA preciserar anvisningarna om tolktjänst för personer med funktionsnedsättning utifrån försäkringsdomstolens avgörande. I fortsättningen kan tolktjänsten också användas för tolkning av olika informationsskärmar, om kunden har behov av det på grund av en funktionsnedsättning.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme