Kela valmiina työllisyyspalvelujen uudistukseen
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi).
Työllisyyspalvelut siirtyvät valtiolta kuntien vastuulle 1.1.2025. Muutokseen on varauduttu myös Kelassa. Yhteisenä tavoitteena on turvata sujuva siirtymä asiakkaille, mutta isossa uudistuksessa myös häiriöt ja viivästykset ovat mahdollisia.
Työllisyyspalvelujen TE24-uudistuksen myötä valtion TE-toimistot lakkautetaan vuoden 2024 lopussa. Myös työllisyyden kuntakokeilut päättyvät. TE-toimistojen tilalle Kela saa uusiksi yhteistyökumppaneiksi 45 kuntien muodostamaa työllisyysaluetta, jotka jatkossa vastaavat työvoimapalvelujen järjestämisestä.
Työllisyysalueiden rinnalla KEHA-keskus hallinnoi jatkossakin työnhakijoiden asiointikanavaa Työmarkkinatoria ja keskitettyä asiakastietojärjestelmää.
Uudistus ei muuta Kelan palvelua työttömille asiakkaille. Kelan tehtävänä on turvata asiakkaiden toimeentulo työttömyyden aikana. Kela ohjaa asiakkaita ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi Työmarkkinatorin (tyomarkkinatori.fi) asioinnissa kuten ennenkin. Jos asiakkaalla on kysyttävää esimerkiksi työpaikkojen hakemisesta tai karenssista, häntä ohjataan ottamaan yhteys kotikunnan työllisyyspalveluihin.
Lue lisää: TE-palvelut siirtyvät kuntiin – näin uudistus vaikuttaa asiointiin
Vaikka TE24-uudistus ei vaikuta Kelan palveluihin, sillä on monia vaikutuksia Kelan toimintaan. Kela tekee päätökset työttömyysetuuksista työvoimapoliittisten lausuntojen perusteella. Tähän asti Kela on saanut lausunnot TE-toimistoilta ja työllisyyden kuntakokeiluista. Uudistuksen jälkeen Kela saa lausunnot työllisyysalueilta ja KEHA-keskuksesta. Jos työvoimapoliittiset lausunnot viivästyvät, myös työttömyystukien maksu voi viivästyä.
Työmarkkinatorin asiointipalvelussa käyttökatko vuodenvaihteessa
Työllisyyspalvelujen siirto kuntiin on mittava henkilöstö- ja tietojärjestelmäuudistus. Etukäteen on varoitettu, että asiakkaiden tietojen siirtymisessä valtiolta kunnille tai tietojärjestelmien käyttöönotossa voi ilmetä ongelmia. Alkumetreillä erilaiset häiriöt, käyttökatkokset ja viivästykset palvelussa ovatkin mahdollisia.
KEHA-keskus on ilmoittanut, että Työmarkkinatorin asiointipalvelu on uudistuksen takia pois käytöstä vuodenvaihteessa. Käyttökatko on alkanut 30.12. klo 8, ja sen on määrä päättyä torstaina 2.1. klo 8. Tänä aikana asiakkaat eivät voi ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi. Myös työvoimapoliittisten lausuntojen välittämisessä Kelaan on katkos, eikä Kela saa tänä aikana muutenkaan yhteyttä työllisyyspalveluihin.
Tiedote Työmarkkinatorilla: Työvoimapalveluiden tietojärjestelmissä käyttökatko vuodenvaihteessa
Lue lisää:
Kuntaliiton tiedote 25.11.2024: Historiallisen suuri TE-uudistus tuo työvoimapalvelut kuntiin vuoden vaihteessa - asiakkaille pyritään turvaamaan mahdollisimman sujuvat siirtymävaiheen palvelut (kuntaliitto.fi)
Yhteyshenkilöt
Sarita AlarotuTyöttömyysetuuksien ratkaisukeskuksen päällikköKela
Puh:020 635 6041etunimi.sukunimi@kela.fiPasi PajulaToimeentuloturvaetuuksien osaamiskeskuksen päällikköKela
Puh:020 634 4218etunimi.sukunimi@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Resultat från enkäten om FPA:s lättlästa sidor: Beröm för tydlighet, önskemål om mer illustrationer24.4.2025 10:15:00 EEST | Pressmeddelande
84 personer svarade på enkäten om FPA:s lättlästa sidor på webben. De flesta ansåg att sidornas språk och layout var tydliga. Bland förbättringsförslagen betonades önskemål om fler illustrationer.
Kelan selkosivujen kävijäkyselyn tulokset: Selkeydestä kiitosta, kuvitusta kaivataan lisää24.4.2025 10:15:00 EEST | Tiedote
Kelan selkokielisten verkkosivujen kävijäkyselyyn vastasi 84 henkilöä, joista suurin osa piti sivuston kieltä ja ulkoasua selkeinä. Parannusehdotuksissa korostui toive kuvituksen lisäämisestä.
Kelan palvelupiste Outokummussa muuttaa24.4.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Kelan Outokummun palvelupiste muuttaa osoitteeseen Hovilankatu 2. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa.
Kelan palvelupiste Varkaudessa palvelee jatkossa ajanvarauksella24.4.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Kelan palvelupiste Varkaudessa on avoinna vain ajanvarauksella 1.5.2025 alkaen. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa.
Öppettiderna för FPA:s serviceställe i Torneå ändras23.4.2025 10:00:00 EEST | Pressmeddelande
FPA:s serviceställe i Torneå har ändrade öppettider under perioden 1.5–31.8.2025. Rådgivning ges på bokad tid och kunderna kan sköta ärenden på egen hand på servicestället. Nästan alla FPA-ärenden kan också skötas på nätet eller per telefon.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme