Suomen 4H-liittoSuomen 4H-liittoSuomen 4H-liitto

Accountor kompensoi CO2-päästöjä Taimiteon metsätoiminnassa ja auttaa nuoria työllistymään Pohjois-Pohjanmaalla

Talous- ja palkkahallinnon palvelu- ja ohjelmistoyritys Accountor on mukana nuorisojärjestö 4H:n Taimiteko-toiminnassa. Taimiteossa nuoret saavat kesätöitä taimien istutustöissä. Accountorilaisten oma 4,25 hehtaarin Accountorin Kasvunmetsä nousee kesäkuussa Pehkeensuolle, Utajärvelle hiilinieluksi.

Accoutorln oma 4,25 hehtaarin Kasvunmetsä nousee kesäkuussa Utajärven Pehkeensuolle.

Taimiteko tarkoittaa yritykselle konkreettisia tekoja hiilidioksidipäästöjen kompensoimiseksi. Se on myös yhteiskuntavastuullinen työllistämisteko, sillä se tarjoaa kesätöitä erityisesti nuorille.

”Vastuullisuus on liiketoimintamme ytimessä. Tämä tarkoittaa ensisijaisesti luottamuksellisuutta ja tietojen vastuullista käsittelyä. Vastuullisuus tarkoittaa meille myös konkreettisia tekoja. Tänä kesänä se tarkoittaa ympäristöön ja nuoriin panostamista. Siksi Accountor osallistuu 4H-järjestön Taimitekoon”, kertoo Accountorin markkinointi- ja viestintäjohtaja Katarina Ylikorkala.

Accountorille istutetaan yhteensä 8 500 kuusen- ja männyntaimea Pohjois-Pohjanmaalla sijaitsevan Utajärven kunnan alueelle, vanhalle Pehkeensuon turvesuolle. Accountorlaisten oman metsän nimeksi tulee Accountorin Kasvunmetsä.

4H-järjestön Taimiteko-toiminnassa kasvatetaan Suomeen hiilinieluja istuttamalla kuusen- ja männyntaimia alueille, jotka eivät ole aktiivisen metsä- ja maatalouden tai turvetuotannon piirissä. Puun taimia istuttavat alle 18-vuotiaat, pääasiassa peruskoulun päättävät nuoret, jotka saavat samalla tärkeää työkokemusta.

”Nuoret eivät ole aiheuttaneet ilmastonmuutosta, mutta nuoret voivat olla tekemässä konkreettisia asioita ilmastonmuutoksen hidastamiseksi. Taimiteossa nämä asiat ovat samassa paketissa. Olemme iloisia, että voimme tarjota nuorille kesätöitä Taimiteon kautta tänä vuonna jo 12 kunnan alueella ympäri Suomea. Taimien istutustöihin työllistyy satoja paikallisia nuoria ja on hienoa, että Accountor on mukana tukemassa nuorten työllistämistä”, Taimiteko-toiminnasta vastaavan Suomen 4H-liiton toimitusjohtaja Tomi Alakoski kertoo.

Kesällä 2021 Suomessa tehdään Taimitekoja 15:ssä eri kohteessa ja nuoret istuttavat yhteensä reilut 190 000 puun taimea, mistä syntyy yli 95 hehtaaria uutta metsää.

Accountor on talous- ja henkilöstöhallinnon ohjelmistoratkaisuihin sekä ulkoistuspalveluihin erikoistunut konserni, jonka palveluksessa on noin 2200 ammattilaista 7 maassa. Yhtiön toiminta-ajatuksena on auttaa asiakkaitaan hyödyntämään modernin teknologian ja digitalisoinnin tarjoamia mahdollisuuksia jokapäiväisessä tekemisessään. Yhtiön pääkonttori on Espoossa. Suomen lisäksi yhtiö toimii Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Hollannissa, Venäjällä ja Ukrainassa. Accountor-konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli 221 M€. www.accountor.com

Valtakunnallisen nuorisojärjestö 4H:n Taimiteko-toiminnassa työllistetään nuoria sekä lisätään Suomen metsien hiilinieluja istuttamalla kuusen- ja männyntaimia alueille, jotka eivät ole olleet enää vuosikymmeniin aktiivisen metsä- tai maatalouden piirissä tai ovat poistuneet turvetuotannosta. Tavoitteena on istuttaa 10 000 hehtaaria uutta metsää vuoteen 2030 mennessä, mikä tarkoittaa noin 20 miljoonaa puuta. www.taimiteko.fi

Accountor, markkinointi- ja viestintäjohtaja Katarina Ylikorkala, katarina.ylikorkala@accountor.fi, 050 387 0635

Suomen 4H-liitto, toimitusjohtaja Tomi Alakoski, tomi.alakoski@4h.fi, 040 501 5307

Suomen 4H-liitto, viestintäpäällikkö Mari Pöyhtäri, mari.poyhtari@4h.fi, 044 783 0307

Taimiteko on työllistämisteko, sillä sen kautta varsinkin alle 18-vuotiaat nuoret saavat kesätöitä.​ Taimiteossa nuoret istuttavat uutta hiilinielua Suomeen.

Reilu Teossa maanviljelijät tekevät ympäristötekoja ja nuoret työllistyvät paikallisesti31.5.2021 08:28:29 EEST | Tiedote

Reilu Teko -lannoitesäkkikeräys alkaa jälleen. Koronapandemian vuoksi nuorten kesätyöllistäminen on tärkeämpää kuin koskaan. Paikallisten keräyspisteiden hoitaminen ja maanviljelijöiden kierrättämien säkkien vastaanottaminen onkin nuorille hyvä ja helppo tapa työllistyä. Suomen 4H-liitto, Finlands svenska 4H ja paikalliset 4H-yhdistykset järjestävät perinteisen Reilu Teko -säkkikeräyksen kesällä 2021 yhdessä päärahoittajansa Yara Suomen kanssa. Säkkikeräykseen osallistuvat myös Hankkija, Lantmännen Agro, Peltosiemen, Tilasiemen, A-Rehu ja Lassila & Tikanoja. Reilu Teko -säkkikeräystä ovat tukemassa myös Maaseudun Tulevaisuus ja Landsbygdens Folk.

Nordea ja 4H-järjestö työllistävät nuoria 4H-yrittäjiä Taimiteossa20.5.2021 09:10:04 EEST | Tiedote

Nordea ja 4H palkkaavat nuoria 4H-yrittäjiä istuttamaan viisi hehtaaria uutta metsää Virroille Taimiteko-yhteistyössä. Yhteistyön tavoitteena on tukea yrittäjyydestä kiinnostuneita nuoria ja käydä samalla heidän kanssaan vuoropuhelua siitä, minkälaisilla teoilla voidaan vaikuttaa tulevaisuuden ympäristökysymyksiin. Jalmari Koskinen, 16, odottaa oppivansa istuttajana taitoja 4H-yrityksensä pyörittämistä varten.

4H lupaa työllistää 250 nuorta Kadonneen kesätyön metsästys -kampanjassa17.5.2021 10:28:15 EEST | Tiedote

Koronapandemia varjostaa nuorten työllistymistä myös vuonna 2021, minkä vuoksi 4H-järjestö on käynnistänyt Kadonneen kesätyön metsästys -kampanjan nuorten kesätyöllistymisen tukemiseksi. 4H tarjoaa kesätyömahdollisuuksia 15–17-vuotiaille nuorille, joilla ei toistaiseksi ole vielä kesätyöpaikkaa. 4H lupaa työllistää 200 nuorta 4H-yrittäjinä ja 50 nuorta 4H-työpalvelun kautta työsuhteeseen.