Suomen 4H-liittoSuomen 4H-liittoSuomen 4H-liitto

Accountor kompensoi CO2-päästöjä Taimiteon metsätoiminnassa ja auttaa nuoria työllistymään Pohjois-Pohjanmaalla

Talous- ja palkkahallinnon palvelu- ja ohjelmistoyritys Accountor on mukana nuorisojärjestö 4H:n Taimiteko-toiminnassa. Taimiteossa nuoret saavat kesätöitä taimien istutustöissä. Accountorilaisten oma 4,25 hehtaarin Accountorin Kasvunmetsä nousee kesäkuussa Pehkeensuolle, Utajärvelle hiilinieluksi.

Accoutorln oma 4,25 hehtaarin Kasvunmetsä nousee kesäkuussa Utajärven Pehkeensuolle.

Taimiteko tarkoittaa yritykselle konkreettisia tekoja hiilidioksidipäästöjen kompensoimiseksi. Se on myös yhteiskuntavastuullinen työllistämisteko, sillä se tarjoaa kesätöitä erityisesti nuorille.

”Vastuullisuus on liiketoimintamme ytimessä. Tämä tarkoittaa ensisijaisesti luottamuksellisuutta ja tietojen vastuullista käsittelyä. Vastuullisuus tarkoittaa meille myös konkreettisia tekoja. Tänä kesänä se tarkoittaa ympäristöön ja nuoriin panostamista. Siksi Accountor osallistuu 4H-järjestön Taimitekoon”, kertoo Accountorin markkinointi- ja viestintäjohtaja Katarina Ylikorkala.

Accountorille istutetaan yhteensä 8 500 kuusen- ja männyntaimea Pohjois-Pohjanmaalla sijaitsevan Utajärven kunnan alueelle, vanhalle Pehkeensuon turvesuolle. Accountorlaisten oman metsän nimeksi tulee Accountorin Kasvunmetsä.

4H-järjestön Taimiteko-toiminnassa kasvatetaan Suomeen hiilinieluja istuttamalla kuusen- ja männyntaimia alueille, jotka eivät ole aktiivisen metsä- ja maatalouden tai turvetuotannon piirissä. Puun taimia istuttavat alle 18-vuotiaat, pääasiassa peruskoulun päättävät nuoret, jotka saavat samalla tärkeää työkokemusta.

”Nuoret eivät ole aiheuttaneet ilmastonmuutosta, mutta nuoret voivat olla tekemässä konkreettisia asioita ilmastonmuutoksen hidastamiseksi. Taimiteossa nämä asiat ovat samassa paketissa. Olemme iloisia, että voimme tarjota nuorille kesätöitä Taimiteon kautta tänä vuonna jo 12 kunnan alueella ympäri Suomea. Taimien istutustöihin työllistyy satoja paikallisia nuoria ja on hienoa, että Accountor on mukana tukemassa nuorten työllistämistä”, Taimiteko-toiminnasta vastaavan Suomen 4H-liiton toimitusjohtaja Tomi Alakoski kertoo.

Kesällä 2021 Suomessa tehdään Taimitekoja 15:ssä eri kohteessa ja nuoret istuttavat yhteensä reilut 190 000 puun taimea, mistä syntyy yli 95 hehtaaria uutta metsää.

Accountor on talous- ja henkilöstöhallinnon ohjelmistoratkaisuihin sekä ulkoistuspalveluihin erikoistunut konserni, jonka palveluksessa on noin 2200 ammattilaista 7 maassa. Yhtiön toiminta-ajatuksena on auttaa asiakkaitaan hyödyntämään modernin teknologian ja digitalisoinnin tarjoamia mahdollisuuksia jokapäiväisessä tekemisessään. Yhtiön pääkonttori on Espoossa. Suomen lisäksi yhtiö toimii Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Hollannissa, Venäjällä ja Ukrainassa. Accountor-konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli 221 M€. www.accountor.com

Valtakunnallisen nuorisojärjestö 4H:n Taimiteko-toiminnassa työllistetään nuoria sekä lisätään Suomen metsien hiilinieluja istuttamalla kuusen- ja männyntaimia alueille, jotka eivät ole olleet enää vuosikymmeniin aktiivisen metsä- tai maatalouden piirissä tai ovat poistuneet turvetuotannosta. Tavoitteena on istuttaa 10 000 hehtaaria uutta metsää vuoteen 2030 mennessä, mikä tarkoittaa noin 20 miljoonaa puuta. www.taimiteko.fi

Accountor, markkinointi- ja viestintäjohtaja Katarina Ylikorkala, katarina.ylikorkala@accountor.fi, 050 387 0635

Suomen 4H-liitto, toimitusjohtaja Tomi Alakoski, tomi.alakoski@4h.fi, 040 501 5307

Suomen 4H-liitto, viestintäpäällikkö Mari Pöyhtäri, mari.poyhtari@4h.fi, 044 783 0307

Taimiteko on työllistämisteko, sillä sen kautta varsinkin alle 18-vuotiaat nuoret saavat kesätöitä.​ Taimiteossa nuoret istuttavat uutta hiilinielua Suomeen.

Nuoret istuttavat kesäkuussa yli 190 000 puun taimea – Taimitekoja tekemässä yli 50 organisaatiota22.4.2021 10:22:19 EEST | Tiedote

Nuorisojärjestö 4H:n Taimiteko-toiminnassa istutetaan eri organisaatioiden lahjoittamia puun taimia jo kolmatta kesää. Ensimmäistä kertaa taimia maahan saavat myös Taimikaupan kautta lahjoituksia tehneet yksityishenkilöt. Kesäkuussa 2021 nuoret istuttavat Suomeen yli 95 hehtaaria uutta metsää. Taimiteko työllistää satoja alle 18-vuotiaita nuoria kesätöihin.

4H ja K-ryhmä auttavat tuhansia yhdeksäsluokkalaisia työllistymään – viime vuonna mukana olleista 45 % löysi kesätöitä30.3.2021 08:40:08 EEST | Tiedote

Ensimmäinen askel kohti työelämää otetaan usein kesätöissä. K-ryhmä ja 4H tukevat yhteistyössä yhdeksäsluokkalaisten työelämätaitoja ja kesätyöllistymistä Ysit töihin -toiminnan kautta. Yhteisyön piirissä on 16 000 peruskoulun päättävää nuorta vuonna 2021, mikä on kolmasosa koko ikäluokasta. Kaupan alalla on merkittävä rooli työkokemusten tarjoajina nuorille.

Uusi hanke edistää nuorten osallisuutta Kansallisen metsästrategian toteutuksessa12.2.2021 09:00:11 EET | Tiedote

Suomen 4H-liitto ja Suomen Partiolaiset ovat käynnistäneet hankkeen, jolla kehitetään uusia tapoja tuoda nuorten ääni kuuluviin Kansallisen metsästrategian toteutuksessa. Maa- ja metsätalousministeriön rahoittama hanke on osa Kansallisen metsästrategian toimeenpanoa, ja yksi sen keskeinen osa on nuorten metsäneuvostotapahtuman järjestäminen. Avoin haku metsäneuvostoon on jo auennut ja jatkuu 14.3.2021 saakka.