Suomen 4H-liittoSuomen 4H-liittoSuomen 4H-liitto

Accountor kompensoi CO2-päästöjä Taimiteon metsätoiminnassa ja auttaa nuoria työllistymään Pohjois-Pohjanmaalla

Talous- ja palkkahallinnon palvelu- ja ohjelmistoyritys Accountor on mukana nuorisojärjestö 4H:n Taimiteko-toiminnassa. Taimiteossa nuoret saavat kesätöitä taimien istutustöissä. Accountorilaisten oma 4,25 hehtaarin Accountorin Kasvunmetsä nousee kesäkuussa Pehkeensuolle, Utajärvelle hiilinieluksi.
Accoutorln oma 4,25 hehtaarin Kasvunmetsä nousee kesäkuussa Utajärven Pehkeensuolle.

Taimiteko tarkoittaa yritykselle konkreettisia tekoja hiilidioksidipäästöjen kompensoimiseksi. Se on myös yhteiskuntavastuullinen työllistämisteko, sillä se tarjoaa kesätöitä erityisesti nuorille.

”Vastuullisuus on liiketoimintamme ytimessä. Tämä tarkoittaa ensisijaisesti luottamuksellisuutta ja tietojen vastuullista käsittelyä. Vastuullisuus tarkoittaa meille myös konkreettisia tekoja. Tänä kesänä se tarkoittaa ympäristöön ja nuoriin panostamista. Siksi Accountor osallistuu 4H-järjestön Taimitekoon”, kertoo Accountorin markkinointi- ja viestintäjohtaja Katarina Ylikorkala.

Accountorille istutetaan yhteensä 8 500 kuusen- ja männyntaimea Pohjois-Pohjanmaalla sijaitsevan Utajärven kunnan alueelle, vanhalle Pehkeensuon turvesuolle. Accountorlaisten oman metsän nimeksi tulee Accountorin Kasvunmetsä.

4H-järjestön Taimiteko-toiminnassa kasvatetaan Suomeen hiilinieluja istuttamalla kuusen- ja männyntaimia alueille, jotka eivät ole aktiivisen metsä- ja maatalouden tai turvetuotannon piirissä. Puun taimia istuttavat alle 18-vuotiaat, pääasiassa peruskoulun päättävät nuoret, jotka saavat samalla tärkeää työkokemusta.

”Nuoret eivät ole aiheuttaneet ilmastonmuutosta, mutta nuoret voivat olla tekemässä konkreettisia asioita ilmastonmuutoksen hidastamiseksi. Taimiteossa nämä asiat ovat samassa paketissa. Olemme iloisia, että voimme tarjota nuorille kesätöitä Taimiteon kautta tänä vuonna jo 12 kunnan alueella ympäri Suomea. Taimien istutustöihin työllistyy satoja paikallisia nuoria ja on hienoa, että Accountor on mukana tukemassa nuorten työllistämistä”, Taimiteko-toiminnasta vastaavan Suomen 4H-liiton toimitusjohtaja Tomi Alakoski kertoo.

Kesällä 2021 Suomessa tehdään Taimitekoja 15:ssä eri kohteessa ja nuoret istuttavat yhteensä reilut 190 000 puun taimea, mistä syntyy yli 95 hehtaaria uutta metsää.

Accountor on talous- ja henkilöstöhallinnon ohjelmistoratkaisuihin sekä ulkoistuspalveluihin erikoistunut konserni, jonka palveluksessa on noin 2200 ammattilaista 7 maassa. Yhtiön toiminta-ajatuksena on auttaa asiakkaitaan hyödyntämään modernin teknologian ja digitalisoinnin tarjoamia mahdollisuuksia jokapäiväisessä tekemisessään. Yhtiön pääkonttori on Espoossa. Suomen lisäksi yhtiö toimii Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Hollannissa, Venäjällä ja Ukrainassa. Accountor-konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli 221 M€. www.accountor.com

Valtakunnallisen nuorisojärjestö 4H:n Taimiteko-toiminnassa työllistetään nuoria sekä lisätään Suomen metsien hiilinieluja istuttamalla kuusen- ja männyntaimia alueille, jotka eivät ole olleet enää vuosikymmeniin aktiivisen metsä- tai maatalouden piirissä tai ovat poistuneet turvetuotannosta. Tavoitteena on istuttaa 10 000 hehtaaria uutta metsää vuoteen 2030 mennessä, mikä tarkoittaa noin 20 miljoonaa puuta. www.taimiteko.fi

Accountor, markkinointi- ja viestintäjohtaja Katarina Ylikorkala, katarina.ylikorkala@accountor.fi, 050 387 0635

Suomen 4H-liitto, toimitusjohtaja Tomi Alakoski, tomi.alakoski@4h.fi, 040 501 5307

Suomen 4H-liitto, viestintäpäällikkö Mari Pöyhtäri, mari.poyhtari@4h.fi, 044 783 0307

Taimiteko on työllistämisteko, sillä sen kautta varsinkin alle 18-vuotiaat nuoret saavat kesätöitä.​ Taimiteossa nuoret istuttavat uutta hiilinielua Suomeen.

Annamme lapsille ja nuorille mahdollisuuden löytää omat vahvuutensa tekemällä oppien. Luomme harrastuksen kautta turvallisen ja vastuullisen polun aktiiviseen ja kestävään elämäntapaan, työelämään ja yrittäjyyteen. Toimimme sen puolesta, ettei yksikään lapsi tai nuori jäisi syrjään yhteiskunnasta.

4H-järjestö muodostuu Suomen 4H-liitosta ja eri puolella Suomea sijaitsevista yli 200 paikallisesta 4H-yhdistyksestä. Toiminnassamme on mukana 45 000 jäsentä.

Vuoden 4H-yrittäjä Mandi Koskela, 14, loi tankotanssiharrastuksestaan menestyvää liiketoimintaa26.3.2024 07:58:00 EET | Tiedote

Valtakunnallisessa Vuoden 4H-yritys -kilpailussa palkitaan vuosittain menestyviä nuoria 4H-yrittäjiä. Tankotanssiharrastuksestaan monipuolista liiketoimintaa tehnyt ranualainen Mandi Koskela nousi tuomariston suosikiksi nuorempien sarjassa 4H-yrityksellään MandiKo. Vanhempien sarjan voittajaksi nousi ylöjärveläinen 4H-yritys Nuppula. 19-vuotias Elsa Tabell otti riskin laajentaessaan yritystoimintaansa perustamalla Nuppula pop-upin vanhaan rintamamiestaloon. Kilpailussa jaettiin lisäksi toinen ja kolmas sija molemmissa sarjoissa.

Harrastustoiminnassa ansioituneita nuoria palkitaan 4H-stipendeillä19.3.2024 08:03:00 EET | Tiedote

4H-säätiö myöntää vuosittain stipendejä ansioituneille nuorille sekä aktiivisesti 4H:n toiminnassa mukana oleville henkilöille. Nuorten 4H-stipendeissä palkitsemisperusteena on pitkäaikainen, monipuolinen, tuloksellinen ja edelleen jatkuva 4H-harrastus. 4H-säätiön myöntämät 14 valtakunnallista stipendiä jaetaan Valtioneuvoston juhlahuoneistossa Helsingissä tiistaina 2.4. kello 14.30. Media on tervetullut tilaisuuteen.