Vuoden 4H-yrittäjä Mandi Koskela, 14, loi tankotanssiharrastuksestaan menestyvää liiketoimintaa

Maailmanmestaruudenkin kaksi kertaa voittanut 14-vuotias tankotanssija Mandi Koskela on Vuoden 4H-yrittäjä 2023.

Tankotanssija Mandi Koskela nappasi nuorempien sarjan (13–17-vuotiaat) ykkössijan valtakunnallisessa Vuoden 2023 4H-yritys -kilpailussa. Tankotanssiesitysten lisäksi Koskela pitää lapsille ja nuorille tankotanssikursseja. Koskela on myös sopinut sponsorisopimuksia yhteistyöyritysten kanssa. Koskela on tankotanssin A-sarjan kolminkertainen suomenmestari ja kaksinkertainen maailmamestari.

“Idea 4H-yrityksen perustamiseen lähti siitä, että jotkut tapahtumat halusivat, että esiintyjällä on mahdollisuus laskuttaa heitä. Mietittiin äidin kanssa, miten se voisi olla mahdollista ja 4H-yritys oli siihen hyvä vaihtoehto”, Koskela kertoo.

Tuomariston huomion kiinnitti se, että Koskela oli keksinyt tehdä vapaa-ajan harrastuksestaan menestyvää liiketoimintaa, joka innostaa lapsia liikkumiseen ja uuden urheiluharrastuksen pariin.

“Toivoisin Suomeen enemmän tankotanssijoita. Rakastan opettamista ja on ihanaa nähdä, kun muutkin ovat innokkaita oppimaan uutta ja ovat innostuneet tämän lajin pariin. Tällä hetkellä kursseillani käy yli 40 lasta”, Koskela kommentoi.

Elsa Tabellin rohkea investointi kannatti

Vanhempien sarjan (18–28-vuotiaat) voittanut Nuppula on lähes kolme vuotta toiminnassa ollut, lastenhoitoa ja juhla-apua tarjoava 4H-yritys. Vuonna 2023 Elsa Tabell laajensi toimintaansa ja perusti Nuppula pop-upin. Tämä ei ollut nuorelle yrittäjälle täysin riskitöntä, sillä projektiin piti ensin sijoittaa rahaa rintamamiestalon kunnostusta ja siivousta varten sekä ja tuote- ja tavarahankintoihin. Kuluja saatiin katettua muun muassa myymällä paikallisille yrityksille mainostilaa pop-upin tiloista.

Pop-upin ensimmäisenä tapahtumana järjestettiin Nuppulan joulukauppa- ja kahvila, joka työllisti sivutoimisesti myös Tabellin sisarten 4H-yritykset. Pop-up-joulukauppaan saatiin seitsemän eri käsityöläisen ja 4H-yrittäjän tuotteita. Tilassa järjestettiin lisäksi asiakkaita houkuttelevaa yhteisöllistä ohjelmaa, jonka tarkoituksena oli myös saada erityisesti alueen vanhuksia ja lapsiperheitä kokoontumaan ja tutustumaan.

Tuomaristo nosti esiin muiden kilpailukriteerien ohella erityisesti Nuppulan onnistuneen yritystoiminnan laajentamisen sekä yritysyhteistyön ja yhteisöllisen toiminnan kehittämisen paikkakunnalla.

”Aina kisaan lähdetään voittamaan. Voitto tuli silti yllätyksenä, sillä finaalissa oli mukana tosi kovia 4H-yrityksiä. Otin ison riskin laajentaessani yrityksen toimintaa. Riski osoittautui kannattavaksi ja taloudellisen puolen lisäksi projekti opetti valtavasti asioita, joita en muuten olisi päässyt kokemaan”, Tabell kommentoi voittoaan.

Yrittäjyyden asiantuntijoista koostuva tuomaristo valitsi voittajat

Vuoden 4H-yrittäjä -kilpailun tuomaristo koostui yrittäjyyden alan asiantuntijoista. Tuomaristossa oli maa- ja metsätalousministeriön kansliapäällikkö Pekka Pesonen, Finnish Business Angels Network FiBAN ry:n toimitusjohtaja Tiina Laisi-Puheloinen, Nordean aluejohtaja Anna Eklund, Vuoden 2022 4H-yrittäjä Lasse Uutela, Yksityisyrittäjäin säätiön asiamies  Annukka Åstrand, 4H-liiton hallituksen puheenjohtaja, kansanedustaja Marko Kilpi ja Suomen 4H-liiton toimitusjohtaja Tomi Alakoski

Arvioinnissa kiinnitettiin huomiota mm. liikeidean toimivuuteen, yrityksen kannattavuuteen, kestävään kehitykseen sekä markkinointiin ja viestintään. Tuomarit pääsivät katsomaan lisäksi finalistien lähettämät minuutin mittaiset pitchausvideot yrityksistään.

Palkitut 4H-yritykset

Nuorempien sarja, 13–17-vuotiaat

1. MandiKo, Mandi Koskela, 14, Ranua

2. Väisänen, Aaro Väisänen, 15, Tampere

3. AmelienApu, Amelie Dosseh, 16, Helsinki

Vanhempien sarja, 18–28-vuotiaat

1. Nuppula, Elsa Tabell, 19, Ylöjärvi

2. Onnenkavio, Iida Pohjonen, 18, Kouvola

3. Escape Luumäki, Jannika Toikka, 19 ja Rasmus Ahola, 16, Luumäki

Kaikkien vuoden 2023 finalistien esittelyt voi lukea uutisesta: https://4h.fi/ajankohtaista/vuoden-4h-yritys-kilpailun-2023-finalistit-on-valittu-lue-nuorten-esittelyt/

Tietoa lyhyesti 4H-yrittäjyydestä

Vuonna 2023 4H-yrittäjänä toimi 2 300 nuorta. Yritysten yhteenlaskettu liikevaihto oli 3,74 miljoonaa euroa. 4H-yritys on turvallinen tapa kokeilla yrittäjyyttä 13–28-vuotiaana. 4H-yhdistykset ympäri Suomen tukevat yrittäjiä muun muassa järjestämällä yrityskoulutuksia. 4H-yrityskoulutuksesta saa valmiudet oman yrityksen perustamiseen. Jokaisen 4H-yrittäjän tukena on myös oma yritysohjaaja. Monet nuoret ovat työllistäneet itsensä kesäksi oman 4H-yrityksen kautta.

Ylöjärveläinen Elsa Tabell valittiin Vuoden 4H-yrittäjäksi 18–28-vuotiaiden sarjassa. Elsa Tabell otti ison riskin laajentaessaan yritystoimintaansa.
Vanhempien sarjassa toiseksi tullut 4H-yritys Onnenkavio on 18-vuotiaan Iida Pohjosen 4H-yritys, joka tarjoaa kotieläinpihan lomassa myös eläinaiheisia aktiviteetteja lapsille ja aikuisille. Onnenkavio työllsitää myös muita nuoria 4H-yrittäjiä.
Kilpailun kolmannelle sijalle vanhempien sarjassa yltäneet 4H-yrittäjät Jannika Toikka,19, ja Rasmus Ahola, 16, pyörittävät yhdessä pakohuonepalveluja tarjoavaa Escape Luumäkeä.
Nuorempien sarjassa toiseksi sijoittunut 15-vuotias Aaro Väisänen valmistaa ja myy puukkoja. 4H-yritys Väisäsen verkkosivuilla on vieraillut vuonna 2023 yli 16 000 kävijää.
Kolmanneksi nuorten sarjassa sijoittui helsinkiläinen Amelie Dosseh, jonka 4H-yritys AmelienApu tarjoaa apua arkeen. Kuva

4H-järjestö muodostuu Suomen 4H-liitosta ja eri puolella Suomea sijaitsevista yli 185 paikallisesta 4H-yhdistyksestä. Toiminnassamme on mukana 46 000 jäsentä.

4H:n Ruokakoulut vievät lapset matkalle lähiruoan maailmaan1.6.2023 08:01:00 EEST | Tiedote

Ruokakoulu – Matskolan on lasten ruokakasvatukseen keskittyvä toiminnallinen päiväleiri, jossa lapset pääsevät tutustumaan ruokaan monipuolisesti. Ruokakouluissa ohjelmaan kuuluu lasten itsevalmistamat ateriat, maatilavierailu, leikkiä ja liikuntaa sekä yhteinen perhepäivällinen. Ruokakouluja järjestävät suomen- ja ruotsinkieliset 4H-yhdistykset ympäri Suomea. Medialla on mahdollisuus vierailla Ruokakouluissa.