Alaikäiset kokevat nikotiinituotteiden hankkimisen helpoksi

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n teettämässä selvityksessä kävi ilmi, että alaikäiset kokevat nikotiinituotteiden hankkimisen helpoksi. Nikotiinituotteita hankkineista 15-17-vuotiaista vastaajista 69 prosentin mukaan tupakan ja nuuskan hankkiminen on helppoa tai erittäin helppoa.

Vaikka ikärajavalvonta toimii varsin hyvin, alaikäisille päätyy EHYTin teettämän selvityksen mukaan nikotiinituotteita. Alaikäisistä vastaajista 30 prosenttia kertoi hankkineensa nikotiinituotteita kaverilta tai tutulta ja 10 prosenttia joltain tuntemattomalta henkilöltä. Nikotiinituotteita hankkineista 15-17-vuotiaista vastaajista 69 prosentin mukaan tupakan ja nuuskan hankkiminen on helppoa tai erittäin helppoa. 55 prosentin mukaan sähkösavukkeiden hankkiminen ja 44 prosentin mukaan nikotiinipussien hankkiminen on helppoa tai erittäin helppoa.

Kaikkien nikotiinituotteiden suosio ja säännöllinen käyttö nuorten keskuudessa on vähentynyt. Samalla nikotiinituotteiden satunnainen käyttö on kuitenkin vastausten perusteella kasvanut: tupakan kohdalla satunnainen käyttö on kasvanut vuoden 2020 18 prosentista 37 prosenttiin ja nuuskan kohdalla 11 prosentista 25 prosenttiin. Myös nuuskaa kokonaan käyttämättömien määrä oli vähentynyt vuoden 2020 selvityksen 81 prosentista 64 prosenttiin.

”Tämä on mielestäni seurausta siitä, että nuoret näkevät nikotiinituotteiden käyttöä paljon erilaisissa digitaalisissa medioissa. Lisäksi nuorille tarjotaan nikotiinituotteita ostettavaksi sosiaalisen median välityksellä. Koska nikotiinituotteiden käyttö normalisoituu nuorten silmissä ja hankkiminen somen kautta on helppoa, myös kynnys kokeiluun madaltuu”, sanoo projektipäällikkö Katri Saarela EHYTistä.

Alkoholin ja nikotiinituotteiden välittäminen alaikäiselle on rikos

Monet alaikäiset nuoret saavat alkoholia käyttöönsä omasta perhepiiristä tai täysi-ikäisiltä kavereiltaan. Alaikäiset saavat käsiinsä myös nikotiinituotteita kavereiden ja täysi-ikäisten tuttujen kautta. Alkoholin ja nikotiinituotteiden välittäminen alaikäiselle on kuitenkin aina rikos.

Vanhemmat saattavat ostaa lapselleen esimerkiksi olutta tai siideriä, koska ajattelevat, että voivat tällä tapaa kontrolloida nuoren juomista ja olla tietoisia siitä, mitä nuori juo. Kuitenkin alkoholin antaminen alaikäiselle viestii nuorelle, että alaikäisten alkoholin käyttö olisi ok. Tutkimusten mukaan vanhempien kielteinen suhtautuminen alkoholin käyttöön ehkäisee nuorten alkoholikokeiluja, ja vanhempien salliva suhtautuminen lisää humalajuomista.

Koulujen päättäjäisten lähestyessä ja kesälomien alkaessa Hakematta paras -kampanja muistuttaa, että alkoholia ja nikotiinituotteita ei pidä välittää alaikäiselle nuorelle.

* Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry selvitti, kuinka trendikkäänä nuoret kokevat päihteet ja kuinka heidän kaveripiirissään suhtaudutaan päihteisiin. Suomen Onlinetutkimus toteutti kyselyn webpaneelilla. Kyselyn kohderyhmänä olivat 15–29-vuotiaat suomalaiset. Tiedonkeruuaika oli tammikuussa 2022. Webpaneeliin vastasi 1032 henkilöä.

Elimäenkatu 17-19

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry toimii koko maassa ja koko väestön parissa terveiden elämäntapojen edistämiseksi. Alkoholiin, nikotiinituotteisiin ja huumeisiin liittyvän ehkäisevän työn ohella EHYT ry ehkäisee pelaamisesta syntyviä haittoja. Työmme pohjautuu tutkittuun tietoon ja näyttöön perustuviin menetelmiin.

Mediakutsu: Tervetuloa Kuka pelaa riskillä? Mitä tutkimus kertoo ja käytäntö opettaa -webinaariin 16.6.202218.5.2022 10:15:00 EEST | Tiedote

Moni ongelmallisesti rahapelaava on pelannut ensin riskitasolla. Suomessa on lähes 400 000 riskitasolla rahapelaavaa (THL 2020). Rahapelaamisen puheeksiotolla ja riskitason rahapelaamisen tunnistamisella ehkäistään vakavampien rahapelihaittojen syntymistä. Mitä tarkoittaa riskitason rahapelaaminen? Mikä merkitys riskitason rahapelaamisen tunnistamisella on rahapelihaittojen ehkäisyssä? Miten riskitaso eroaa ongelmallisesta rahapelaamisesta? Miten riskitason pelaaminen voidaan ottaa huomioon käytännön asiakastyössä? Muun muassa näitä teemoja käsitellään Kuka pelaa riskillä? Mitä tutkimus kertoo ja käytäntö opettaa –webinaarissa torstaina 16.6.2022 klo 9–11.30. Tilaisuus on maksuton ja se järjestetään verkossa. Webinaari on suunnattu sote-ammattilaisille, järjestöille, tutkijoille sekä kaikille rahapelaamisen teemasta kiinnostuneille. Webinaarissa YTM, väitöskirjatutkija Kalle Lind kertoo tuoreen Riskitason rahapelaaminen -selvityksen tuloksista. Riskitason rahapelaamisesta käytännön työ

Kysely: Alkoholinkäyttöä ei aina oteta puheeksi terveydenhuollossa, vaikka se olisi hoitoon hakeutumisen syynä6.5.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Terveydenhuollon työntekijöistä kaksi kolmesta ottaa aina tai lähes aina alkoholinkäytön puheeksi vastaanottokäynnillä, jos potilaalla on viitteitä päihteiden käytöstä. Kolmannes ottaa alkoholinkäytön puheeksi korkeintaan toisinaan. Tiedot käyvät ilmi Innolinkin kyselytutkimuksesta, johon vastasi 490 ensihoidossa, päivystyksessä ja perusterveydenhuollossa työskentelevää terveydenhuollon ammattilaista eri puolilla Suomea. Kyselyn teetti Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry.