Ammattimaiset vuokranantajat tarjoavat nyt 25 000 vihreää vuokrakotia – asukkaille tietoa asumisen ilmastopäästöistä

Seitsemän ammattimaista kiinteistönomistajaa käynnistää yhdessä Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry:n kanssa vuokra-asumiseen keskittyvän Green homes -vastuullisuustoiminnan. Green homes -vuokrakotien asukkaat saavat säännöllisesti tietoa asumisesta aiheutuvista ilmastopäästöistä. Toiminnassa mukana on huimat 25 000 vuokra-asuntoa ympäri Suomen. Green homes -toimijoita ovat Avara, Keva, Kruunuasunnot, LähiTapiola Kiinteistövarainhoito, OP Kiinteistösijoitus, SATO ja Sivakka-yhtymä. Kaikki toimijat ovat mukana kiinteistöalan energiatehokkuussopimuksen vuokra-asuntoyhteisöjen toimenpideohjelmassa ja sitoutuvat käytönaikaisen energian päästöttömyyteen vuoteen 2030 mennessä.

Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry ja seitsemän ammattimaista vuokranantajaa aloittavat vuokra-asumisen Green homes -vastuullisuustoiminnan. Toiminnan piirissä olevissa vihreissä vuokrakodeissa asukkaat saavat vuokranantajaltaan vuosittain tietoa vuokratalon sähkönkulutuksesta ja sen CO2-päästöistä, asukkaiden vedenkulutuksesta ja kierrätysasteesta.

Toiminnassa mukana olevat kiinteistönomistajat ovat sitoutuneet vuokra-asuntoja koskevaan energiatehokkuussopimukseen toimenpideohjelmaan VAETSiin ja raportoivat vuosittain omista energiatehokkuutta parantavista toimenpiteistä. Kaikki VAETSiin sitoutuneet kiinteistönomistajat ovat tehneet vuosina 2017-2020 yhteensä lähes 2000 energiatehokkuustekoa ja säästäneet energiaa 156 gigawattituntia.

- Asuminen tuottaa noin kolmanneksen suomalaisten hiilijalanjäljestä. Ammattimaiset vuokranantajat ovat jo pitkään tehneet vastuullisuustyötä omistamissaan kiinteistöissään, ja nyt asukkaat otetaan tähän työhön mukaan vielä tiiviimmin. Green homes -toiminnassa asukkaat saavat vuokranantajiltaan tietoa asumisen ilmastopäästöistä ja opastusta arjen ilmastotekoihin, johtaja Aija Tasa Raklista kertoo.

- Green homes -vastuullisuustoiminta lyö kättä päälle ilmastotekojen, ympäristötekojen ja oman talouden kannalta järkevien valintojen kanssa. Energiansäästö on myös kukkarolle kannattavaa, samoin kuin pitkällä aikavälillä säästäväinen veden käyttö ja syntyvän jätteen minimointi. Korkea kierrätysaste hyödyttää puolestaan koko yhteiskunnan resurssien käyttöä, ympäristö- ja ilmastoministeri Maria Ohisalo toteaa.

Vuokralaiset yhä kiinnostuneempia asumisen ilmastovaikutuksista

Oulussa asuntoja vuokraava Sivakka-yhtymä on ollut mukana kehittämässä Green homes -toimintaa. Sivakka omistaa yli 8000 vuokra-asuntoa ja vuokralaisia on noin 14 000. Asukkaita kiinnostaa yhä enemmän asumisesta aiheutuvat ilmastopäästöt.

- Asukkaiden kysymykset liittyvät hyvin arkisiin asioihin, kuten kierrättämiseen ja sähkön säästämiseen. Tämän vuoden olemme kiertäneet taloissa opastamassa asukkaita lajittelemaan jätteitä oikein. Tänä syksynä heille järjestetään Green homes -toiminnan puolesta ohjausta energian säästämiseen, Sivakan toimitusjohtaja Raimo Hätälä kertoo.

Sivakan lisäksi Green homes -toimintaan ensivaiheessa sitoutuu Avara, Keva, Kruunuasunnot, LähiTapiola Kiinteistövarainhoito, OP Kiinteistösijoitus ja SATO. Toiminnan piirissä on yhteensä 25 000 asuntoa ympäri Suomen.

Aija Tasa, johtaja, asuminen
0503272077
aija.tasa@rakli.fi

Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry on maamme kattavin ja vaikuttavin ammattimaisten kiinteistönomistajien ja rakennuttajien järjestö. Valvomme jäsentemme etua, osallistumme yhteiskunnalliseen keskusteluun sekä teemme työtä kestävän elinympäristön puolesta. Tarjoamme myös tutkittua tietoa vastuullisen päätöksenteon tueksi sekä kehitämme toimialaa ja jäsentemme osaamista.

Työympäristöissä trendaavat nyt henkilöstön hyvinvointi ja työntekijöiden kohtauspaikat24.11.2022 15:30:00 EET | Tiedote

Vuoden työympäristöteko -kilpailussa etsittiin parhaita työympäristöjä yrityskulttuurin, uusien työvälineiden, fyysisen työympäristön, vastuullisuuden sekä suurten työympäristötekojen kategorioissa. Voittajiksi nousivat vakuutusyhtiö If, suunnittelutoimisto Workspace, muotoilutoimisto Rune & Berg asiakkaanaan PostNord, Mushrooming-palvelun ja kiinteistömanageri Monoman yhteistyö sekä työympäristöjen kehittämiseen erikoistunut Agile Work asiakkaanaan Bluefors. Kaikissa kilpailun voittajateoissa työympäristömuutosta lähdettiin tekemään työntekijäkokemus ja työntekijöiden hyvinvointi edellä.

Fingrid ja Rakli kutsuvat kiinteistönomistajat torjumaan sähköpulaa9.11.2022 14:32:33 EET | Tiedote

Sähköpulan torjumiseksi Fingrid on kehittänyt uuden Sähköjärjestelmän tuki -menettelyn. Kiinteistönomistajat voivat menettelyyn liittymällä auttaa sähköpulan välttämisessä. Mukaan toivotaan laajalti erilaisia kiinteistönomistajia, joilla on mahdollista joustaa lyhytaikaisesti ja lyhyellä varoitusajalla vähintään megawatin tehon kiinteistökannassaan. Menettely otetaan käyttöön tulevana talvena joulukuusta 2022 alkaen.

EU leikkaamassa kaupunkien elinvoiman edellytyksiä - reagoiko Suomi?8.11.2022 17:12:08 EET | Tiedote

Euroopan komissio on laatinut ehdotuksensa luonnon ennallistamisasetuksesta. Suomessa tähän on reagoitu vilkkaalla metsätalousväittelyllä. Kaupunkiympäristö on jäänyt täysin vaille huomiota, vaikka asetuksen artikla 6 rankaisee kaupunkien kestävää kasvua. Kiinteistönomistajia ja rakennuttajia edustavan Raklin mukaan Suomen tulee vaatia artiklan poistoa luonnon ennallistamisasetuksesta tai vähintäänkin sen palauttamista uudelleenvalmisteluun.

Kiinteistövero uhkaa nousta lähes 10 prosenttia – hallituksen tehtävä nopeasti päätöksiä tämän estämiseksi31.10.2022 07:00:00 EET | Tiedote

Kiinteistöverotusta uhkaa ensi vuonna historiallisen korkea korotus. Syynä tähän on rakennuskustannusindeksin vuosimuutos, joka kohosi kesäkuussa lähes kymmeneen prosenttiin. Ensi vuoden kiinteistöveroa tämä indeksimuutos olisi nostamassa 7–9 prosenttia. Kasvavien energiakulujen ja hintojen nousun kanssa kamppaileville kiinteistöveron roima korotus tarkoittaisi merkittävää lisätaakkaa. Kiinteistönomistajia ja rakennuttajia edustava Rakli vaatii hallitukselta pikaisia päätöksiä korotuksen estämiseksi.

Asuinrakennusten energia-avustusten tulee koskea kaikkia26.10.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Hallitus tukee vuosittain asuinrakennusten energiatehokkuusremontteja kymmenien miljoonien eurojen avustuksella. Avustus on osa vihreää siirtymää ja Suomen tavoitetta olla hiilineutraali yhteiskunta vuoteen 2035 mennessä. Avustukset tulevat tarpeeseen, mutta niiden ulkopuolelle on jätetty taloudellista toimintaa harjoittavat yhteisöt ja siten vapaarahoitteiset vuokra-asuntotoimijat. Tämän epäkohdan korjaaminen on välttämätöntä kiinteistönomistajia ja rakennuttajia edustavan Raklin mukaan, mikäli asumisen energiatehokkuutta parantamalla halutaan aidosti vauhdittaa vihreää siirtymää.