Apuväline 2017: Elämyksiä, tietoa ja ratkaisuja yhdenvertaisuuden hyväksi

Apuväline 2017 -suurtapahtuma järjestetään 9.-11. marraskuuta Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa. Hyvän mielen tapahtuma tarjoaa innostavia kokemuksia, tietoa ja näkemistä kaikenikäisille.
Elävät apuvälineet, opas- ja avustajakoirat nousevat ohjelmalavalle esittäytymään kaikkina päivinä.

Apuvälinealan suurimmassa tapahtumassa kuullaan alan ajankohtaisimpia puheenvuoroja ja tavataan niin vertaisia kuin asiantuntijoita. Esillä on apuvälineitä ja ratkaisuja kotiin ja työhön yli 200 näytteilleasettajalta. Elämyksiä ja uutta tietoa on tarjolla niin apuvälineiden käyttäjille ja heidän läheisilleen, terveysalan ammattilaisille kuin kaikille päivien ohjelmasta kiinnostuneille. Monipuoliseen ohjelmaan voi tutustua tapahtuman verkkosivuilla.

Tapahtuman keynote-puhuja, Pekka Hyysalo kertoo oman tarinansa perjantaina 10. marraskuuta. Ohjelmalavoilla kuullaan ja nähdään koko tapahtuman ajan esityksiä ja puheenvuoroja eri alojen asiantuntijoilta, yrityksiltä, yhdistyksiltä ja vertaisilta. Torstain ohjelma on suunnattu erityisesti terveys- ja hoiva-alojen ammattilaisille.

Torstaina järjestettävä Invalidiliiton Kohti esteetöntä ja yhdenvertaista Suomea -seminaari herättää keskustelua, miten esteettömyys ja yhdenvertaisuus aidosti toteutuvat Suomessa.

Sote-uudistus ja sen vaikutukset apuvälinealaan ovat esillä myös paneelissa perjantaina 10. marraskuuta. Panelisteina ovat kansanedustaja Juha Rehula, Sosiaali- ja terveysministeriön Hyvinvointi- ja palveluosaston johtaja Taru Koivisto, Etelä-Pohjanmaan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistuksen muutosjohtaja Harri Jokiranta sekä emeritusprofessori Pentti Arajärvi. Paneelikeskustelua juontaa Ylen sosiaali- ja terveystoimittaja Tiina Merikanto.

Lauantai on lapsiperheiden päivä

Lauantaina Apuväline 2017 -tapahtumassa on runsaasti ohjelmaa lapsiperheille. Aamulla kuullaan lastenmuusikko Niina Bellin Leppäkerttu ilman pilkkuja -konsertti ja iltapäivällä Talent-voittaja Antton Puontin esitys. Kello 12.30 luvassa on SirkusRakkausPumPumin Pellejengin katushow. Tapahtumassa nähdään myös muun muassa pyörätuolitanssiesityksiä, cheerleadingia ja Opas- ja avustajakoirien näytös.

Koko tapahtuman ajan liikunta ja urheilu ovat vahvasti esillä. Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta VAU ry:n organisoimassa Liikuntamaassa voi kokeilla yli 30 toimintapisteessä vammaisurheilulajeja ja tutustua harrastusmahdollisuuksiin sekä liikunnan ja urheilun apuvälineisiin. Luvassa on esimerkiksi haasteotteluita, näytöksiä ja taukojumppaa. Lauantain perhepäivässä saa erityisesti vinkkejä lasten harrastuksiin.

Tapaa esteettömyydestä kirjoittavia bloggareita

Perjantain ja lauantain ajan vihreän ohjelmalavan Blogi & Some Cornerissa voi tavata ja kuulla esityksiä bloggareilta ja somesta tutuilta henkilöiltä.

Bloggareista paikalla ovat Esteetön ja kaunis koti -blogin Sanna Pesola, Palmuasema-nimistä esteettömän matkustamisen blogia pitävä Sanna Kalmari sekä sairastamisen, kivun ja kuntoutumisen kautta maailmaa katsova Lusikoita kiitos -blogin Anna Giss. Yle Summerista ja Idolsista tuttu Aikku on paikalla kello 12.

Apuväline 2017 -tapahtuman järjestävät Expomark Oy ja Invalidiliitto ry. Yhteistyössä ovat Näkövammaisten liitto ry, Sailab ry sekä Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta ry. Tapahtumaan odotetaan paikalle 14 000 kävijää.

Apuväline 2017 Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa 9.-11.11.

Avoinna: To 9.11. klo 9-17, Pe 10.11. klo 9-17, La 11.11. klo 9-16

Liput 12€
Alle 15v. vanhemman kanssa, vammaisen henkilön avustaja ja näkövammaiskortilla veloituksetta.

Alan ammattilaiset veloituksetta rekisteröitymällä kävijäksi netissä: www.apuvaline.info/rekisteroidy

Lisätietoja:
Expomark Oy, p. 010 830 0800, info@expomark.fi

Median palvelut:
Taina Hiekkataipale, markkinointipäällikkö, Expomark Oy
p. 040 550 5950, taina.hiekkataipale@expomark.fi

Pekka Hyysalo on puhumassa Apuväline-tapahtumassa pe 10.11.
Ylen sosiaali- ja terveystoimittaja Tiina Merikanto juontaa Apuväline-tapahtuman sote-paneelia pe 10.11.
SirkusRakkausPumPum on mukana tapahtumassa lauantain 11.11. perhepäivässä.

Expomark Oy järjestää teollisuuden ja terveyden alan tapahtumia. Olemme Suomen Messujen tytäryhtiö. 9 hengen tiimimme toimipaikka on Jyväskylä. 2018 yritys ja osa tapahtumista täyttää 30 vuotta.