Apuväline 2017: Elämyksiä, tietoa ja ratkaisuja yhdenvertaisuuden hyväksi

Apuväline 2017 -suurtapahtuma järjestetään 9.-11. marraskuuta Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa. Hyvän mielen tapahtuma tarjoaa innostavia kokemuksia, tietoa ja näkemistä kaikenikäisille.

Elävät apuvälineet, opas- ja avustajakoirat nousevat ohjelmalavalle esittäytymään kaikkina päivinä.

Apuvälinealan suurimmassa tapahtumassa kuullaan alan ajankohtaisimpia puheenvuoroja ja tavataan niin vertaisia kuin asiantuntijoita. Esillä on apuvälineitä ja ratkaisuja kotiin ja työhön yli 200 näytteilleasettajalta. Elämyksiä ja uutta tietoa on tarjolla niin apuvälineiden käyttäjille ja heidän läheisilleen, terveysalan ammattilaisille kuin kaikille päivien ohjelmasta kiinnostuneille. Monipuoliseen ohjelmaan voi tutustua tapahtuman verkkosivuilla.

Tapahtuman keynote-puhuja, Pekka Hyysalo kertoo oman tarinansa perjantaina 10. marraskuuta. Ohjelmalavoilla kuullaan ja nähdään koko tapahtuman ajan esityksiä ja puheenvuoroja eri alojen asiantuntijoilta, yrityksiltä, yhdistyksiltä ja vertaisilta. Torstain ohjelma on suunnattu erityisesti terveys- ja hoiva-alojen ammattilaisille.

Torstaina järjestettävä Invalidiliiton Kohti esteetöntä ja yhdenvertaista Suomea -seminaari herättää keskustelua, miten esteettömyys ja yhdenvertaisuus aidosti toteutuvat Suomessa.

Sote-uudistus ja sen vaikutukset apuvälinealaan ovat esillä myös paneelissa perjantaina 10. marraskuuta. Panelisteina ovat kansanedustaja Juha Rehula, Sosiaali- ja terveysministeriön Hyvinvointi- ja palveluosaston johtaja Taru Koivisto, Etelä-Pohjanmaan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistuksen muutosjohtaja Harri Jokiranta sekä emeritusprofessori Pentti Arajärvi. Paneelikeskustelua juontaa Ylen sosiaali- ja terveystoimittaja Tiina Merikanto.

Lauantai on lapsiperheiden päivä

Lauantaina Apuväline 2017 -tapahtumassa on runsaasti ohjelmaa lapsiperheille. Aamulla kuullaan lastenmuusikko Niina Bellin Leppäkerttu ilman pilkkuja -konsertti ja iltapäivällä Talent-voittaja Antton Puontin esitys. Kello 12.30 luvassa on SirkusRakkausPumPumin Pellejengin katushow. Tapahtumassa nähdään myös muun muassa pyörätuolitanssiesityksiä, cheerleadingia ja Opas- ja avustajakoirien näytös.

Koko tapahtuman ajan liikunta ja urheilu ovat vahvasti esillä. Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta VAU ry:n organisoimassa Liikuntamaassa voi kokeilla yli 30 toimintapisteessä vammaisurheilulajeja ja tutustua harrastusmahdollisuuksiin sekä liikunnan ja urheilun apuvälineisiin. Luvassa on esimerkiksi haasteotteluita, näytöksiä ja taukojumppaa. Lauantain perhepäivässä saa erityisesti vinkkejä lasten harrastuksiin.

Tapaa esteettömyydestä kirjoittavia bloggareita

Perjantain ja lauantain ajan vihreän ohjelmalavan Blogi & Some Cornerissa voi tavata ja kuulla esityksiä bloggareilta ja somesta tutuilta henkilöiltä.

Bloggareista paikalla ovat Esteetön ja kaunis koti -blogin Sanna Pesola, Palmuasema-nimistä esteettömän matkustamisen blogia pitävä Sanna Kalmari sekä sairastamisen, kivun ja kuntoutumisen kautta maailmaa katsova Lusikoita kiitos -blogin Anna Giss. Yle Summerista ja Idolsista tuttu Aikku on paikalla kello 12.

Apuväline 2017 -tapahtuman järjestävät Expomark Oy ja Invalidiliitto ry. Yhteistyössä ovat Näkövammaisten liitto ry, Sailab ry sekä Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta ry. Tapahtumaan odotetaan paikalle 14 000 kävijää.

Apuväline 2017 Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa 9.-11.11.

Avoinna: To 9.11. klo 9-17, Pe 10.11. klo 9-17, La 11.11. klo 9-16

Liput 12€
Alle 15v. vanhemman kanssa, vammaisen henkilön avustaja ja näkövammaiskortilla veloituksetta.

Alan ammattilaiset veloituksetta rekisteröitymällä kävijäksi netissä: www.apuvaline.info/rekisteroidy

Lisätietoja:
Expomark Oy, p. 010 830 0800, info@expomark.fi

Median palvelut:
Taina Hiekkataipale, markkinointipäällikkö, Expomark Oy
p. 040 550 5950, taina.hiekkataipale@expomark.fi

Pekka Hyysalo on puhumassa Apuväline-tapahtumassa pe 10.11.
Ylen sosiaali- ja terveystoimittaja Tiina Merikanto juontaa Apuväline-tapahtuman sote-paneelia pe 10.11.
SirkusRakkausPumPum on mukana tapahtumassa lauantain 11.11. perhepäivässä.

Puistokatu 2 A

010 830 0800, info@expomark.fihttp://www.expomark.fi

Expomark Oy järjestää teollisuuden ja terveyden alan tapahtumia. Olemme Suomen Messujen tytäryhtiö. 9 hengen tiimimme toimipaikka on Jyväskylä. 2018 yritys ja osa tapahtumista täyttää 30 vuotta.

Hyvä Ikä 2018: Ikääntyville on luotava ennakkoluulottomasti erilaisia asumisen vaihtoehtoja27.6.2018 10:39Tiedote

Arvokas vanhuus on ihmisoikeus, muistuttaa Vanhustyön keskusliiton toiminnanjohtaja Anni Lausvaara. Jokaisen ikääntyvän ja vanhuksen arki ja asumiseen liittyvät tarpeet ovat erilaisia, ja niihin on myös tarjottava vaihtoehtoisia ratkaisuja. ”Jokaisella tulee olla mahdollisuus hyvinvointiin, turvalliseen arkeen ja osallisuuden tunteeseen”, Lausvaara korostaa. Kotona asumisen arki ja tulevaisuus sekä omaehtoinen varautuminen hyvään vanhuuteen ovat Hyvän Iän Foorumin teemoja 3.–4. lokakuuta Helsingissä. Hyvinvointiyhteiskunnassa hyvään elämään kuuluvat olennaisesti asumisen ja elämisen ympäristöt. Millaista kotona asumisen hyvä arki on vanhuusiässä? Entä miten hyvään vanhuuteen voi omaehtoisesti varautua? ”Omista tekemisistään päättäminen, haasteista selviytyminen sekä yhteydet toisiin ihmisiin ovat perustarpeita, joiden täyttymistä ihmisen hyvinvointi edellyttää. Jokaisen omat tavoitteet, kyvyt ja toimintamahdollisuudet luovat pohjan aktiiviselle vanhuudelle”, sanoo Jyväskylän yliopiston

Fysioterapia ja kuntoutus 2018: Fysioterapeuttien osaamisen kehittäminen on yhteinen etu26.6.2018 13:35Tiedote

Vuorovaikutusosaaminen vaikuttaa kuntoutuksen tuloksiin. ”Vuorovaikutus on taitoa keskustella ihmisenä ihmiselle eikä vain kysyä vaivaan liittyviä asioita”, toteaa Fysioterapia- & kuntoutus -koulutuspäivien puhuja, TtT Tapio Ojala. Koulutuspäivät pidetään tänä vuonna suurtapahtumassa Fysioterapia ja kuntoutus- sekä Hyvä Ikä -messujen yhteydessä 3.–4.10. Helsingissä.

Pohjoinen Teollisuus 2018: Liikenteen sähköistyminen mullistaa teollisuuslogistiikkaa24.5.2018 14:36Tiedote

”Sähkökäytön yleistyminen liikenteessä on nopeaa, mikä johtuu sen ylivertaisesta hyötysuhteesta ja yksinkertaisesta, vähän kunnossapitoa vaativasta rakenteesta”, toteaa Siemensin Mobility-yksikön johtaja Juha Lehtonen. Logistiikka nousi 23.–24.5. Oulussa pidetyssä Pohjoinen Teollisuus 2018 -tapahtumassa merkittävämpään rooliin kuin koskaan. Expomarkin järjestämässä tapahtumassa oli reilut 350 näytteilleasettajaa ja yli 4000 kävijää.

Pohjoinen Teollisuus 2018: ”Kun ilmasto lämpenee, katseet kohdistuvat pohjoiseen”22.5.2018 09:07Kutsu

”Energiamurros ja uusiutuvan energian kasvava tarve lisäävät harvinaisten metallien ja mineraalien kysyntää. Akkuteknologian nousun sekä yleisen noususuhdanteen myötä avautuu uusia liiketoimintamahdollisuuksia”, toteaa Kaivosteollisuus ry:n ympäristöjaoston puheenjohtaja Anita Alajoutsijärvi. Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma kokoaa pohjoisen teollisuustoimijat Ouluun 23.–24.5.

Pohjoinen Teollisuus 2018: ”Kun ilmasto lämpenee, katseet kohdistuvat pohjoiseen”15.5.2018 15:12Tiedote