Asiallisen tiedon omena -tunnustus Kaksi äitiä & kaksoset -YouTube-kanavalle

Seta on jakanut vuoden 2020 Asiallisen tiedon omena -tunnustuksensa Kaksi äitiä & kaksoset -YouTube-kanavalle. Suositun perhekanavan tekijät ovat jakaneet tietoa kahden äidin ja heidän lastensa muodostaman perheen arjesta samaistuttavalla tavalla.

Susanna Silvander-Rosti (vas.) ja Ella Rosti vastaanottivat Asiallisen tiedon omena -tunustuksen Setan puheenjohtaja Sakris Kupilalta 2.10.2020. Kuva: Sohvi Hellsten, Seta ry.

Vapaa julkaistavaksi heti.

- Seta jakaa vuosittain Asiallisen tiedon omenan sateenkaari-ihmisten asemaa       edistäneellä tai heistä asiallista tietoa levittäneelle taholle.
- Vuoden 2020 Asiallisen tiedon omena myönnetään Kaksi äitiä & kaksoset -   YouTube-kanavalle.
- Suositun perhekanavan tekijät ovat jakaneet tietoa kahden äidin ja heidän lastensa muodostaman perheen arjesta samaistuttavalla tavalla.
- Kanavan videot välittävät myönteistä ja ennakkoluuloja hälventävää kuvaa sateenkaariperheen elämästä

Kaksi äitiä & kaksoset -kanavalla seurataan yhden suomalaisen sateenkaariperheen elämää. Seta katsoo, että suositun perhekanavan tekijät ovat jakaneet tietoa kahden äidin ja heidän lastensa muodostaman perheen arjesta samaistuttavalla tavalla. Kanavan kirjaimelliset ja tuotannolliset “äidit”, Ella Rosti ja Susanna Silvander-Rosti, vastaanottivat tunnustuksen kotonaan Vihdissä 2.10.2020 Setan puheenjohtaja Sakris Kupilalta. Video palkinnon luovutuksesta on katsottavissa Setan YouTube-kanavalla.

“Kanavan videot välittävät myönteistä ja ennakkoluuloja hälventävää kuvaa sateenkaariperheen elämästä. Palkitut myös laittavat itseään likoon ja ottavat tarvittaessa kantaa myös ihmisoikeus- ja tasa-arvokysymyksiin omalla lempeän jämäkällä tavallaan. Kaksi äitiä ja kaksoset -kanavalla on avoin, lämmin, rakkaudellinen ja rohkaiseva viesti, joka tuo tärkeän lisän sateenkaariperheiden näkyvyyteen Suomessa”, kiittää Setan hallitus tekijöitä.

Rosti ja Silvander-Rosti kertovat olevansa todella liikuttuneita tunnustuspalkinnosta. Oma perhe on heille kaikki kaikessa ja toteutunut pitkäaikainen haave, jonka arkea nykyään seuraavat kiinnostuneina kymmenet tuhannet suomalaiset.

“Alunperin tarkoituksena oli lähinnä dokumentoida omaksi iloksi sitä aikaa, kun Ella oli raskaana ja odotti kaksosiamme”, kertoo Susanna Silvander-Rosti.” Aika pian ymmärsimme, että tämä olisi myös väylämme esitellä sateenkaariperheen elämää ja näyttää, etteivät sateenkaariperheet ole sen kummoisempia kuin muutkaan perheet.”

Perheiden moninaisuuden näkyminen on tärkeää ja rohkaisevaa perheellistymistä suunniteleville.

“YouTubessa oli jo suomenkielistä perhesisältöä paljon, mutta sateenkaariperheitä kertomassa omasta elämästään itse suomeksi ei ollut. Ajattelimme, että jonkunhan se pitää tehdä!” Ella Rosti toteaa kanavan synnyn taustalla vaikuttaneisiin seikkoihin.

Kaksi äitiä & kaksoset -kanavaa voi seurata YouTubessa. Aiemmat Asiallisen tiedon omena -tunnustukset löytyvät Setan verkkosivulta.

Asiallisen tiedon omena -tunnustuspalkinto jaetaan vuosittain taholle, joka on edistänyt seksuaali- tai sukupuolivähemmistöjen asemaa tai levittänyt asiallista tietoa seksuaalisen suuntautumisen tai sukupuolen moninaisuudesta. Seta on jakanut tunnustusta vuodesta 1991. Setan hallitus valitsee tunnustuksen saajan yleisöehdotusten perusteella.

Sakris Kupilapuheenjohtaja

Sakris Kupila (s. 1996) on transsukupuolinen ja lääketieteen opiskelija. Kupila on kampanjoinut translain kokonaisuudistuksen ja transihmisten lääketieteellisen hoidon kehittämisen puolesta.

050 329 9891puheenjohtaja@seta.fi

Ella Rosti (vas.) ja Susanna Silvander-Rosti Asiallisen tieon omena -tunnustuksen kanssa kotonaan Vihdissä.

50 järjestöä: translain uudistusta kiirehdittävä, alaikäisten oikeuksia ei voi jättää huomiotta22.10.2020 10:00:00 EESTTiedote

50 suomalaista järjestöä on huolissaan niin sanotun translain säätämisen viivästymisestä. Hallitusohjelmaan on kirjattu, että laki sukupuolen vahvistamisesta uudistetaan. Lainvalmistelutyöhön ei ole kuitenkaan ryhdytty vieläkään. Sosiaali- ja terveysministeriön työryhmä arvioi raportissaan viime tammikuussa nykyisen lain vanhentuneeksi ja esitti vaihtoehtoja lain uudistamiselle. Allekirjoittaneet järjestöt kiirehtivät hallitusta uudistamaan translain. Järjestöt haluavat myös, että uudistustyössä arvioidaan uudelleen sukupuolen juridisen vahvistamisen 18 vuoden ikäraja.

Vinokinon Turun näytösten liput ovat varattavissa nyt, korona rajoittaa osallistujamääriä14.10.2020 16:16:21 EESTTiedote

Sateenkaareva elokuvafestivaali Vinokino järjestetään tänä vuonna 29. kerran, koronarajoitukset huomioiden. Turussa järjestettäviin näytöksiin voi nyt ostaa lippuja. Turun näytökset ovat 23. - 25.10. Kino Dianassa. Yleisömäärä kuhunkin näytökseen on rajoitettu, joten liput kannattaa ostaa nopeasti! Vinokino on Suomen ainoa elokuvafestivaali, jolla näytetään vain ja ainoastaan sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen tarinoista kertovia elokuvia.

Vinokino-elokuvafestivaalin ohjelmisto vuodelle 2020 julkaistu5.10.2020 13:32:21 EESTTiedote

Turun seudun Seta ry:n (TuSeta) järjestämä Vinokino on Suomen ainoa elokuvafestivaali, jolla näytetään vain ja ainoastaan sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen tarinoita kertovia elokuvia. Tänäkin vuonna ohjelmistoon valitut elokuvat käsittelevät seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuutta monipuolisesti. Festivaalilla näytetään kolmen päivän aikana seitsemän pitkää laatuelokuvaa, kolme ajankohtaista dokumenttia ja kaksi huolella laadittua lyhytelokuvakoostetta. 29. Vinokino-elokuvafestivaali järjestetään Turussa 23. - 25.10. Kino Dianassa ja Helsingissä 27. - 29.11. Cinema Orionissa. Lisäksi näytöksiä on Oulussa loka-marraskuun vaihteessa ja Tampereella marraskuun alussa.Vuoden 2020 ohjelmistovalinnoissa korostuvat laatu ja ajankohtaisuus.

Seta järjestää virtuaalitapahtumia Helsinki Pride -viikolla 7.–13.9.20204.9.2020 22:52:07 EESTTiedote

Valtakunnallinen Seta järjestää osana Helsinki Pride -viikkoa 7.–13.9. erilaisia virtuaalisia luentoja, vertaistukitapaamisia, kuvien ja päiväkirjamerkintojen keruuta sekä paneelikeskusteluja. Helsinki Priden teemana on vuonna 2020 esikuvat. Setan järjestämissä tapahtumissa aiheina ovat esimerkiksi ylisukupolviset Pride-muistot, sateenkaari-ihmisten oikeuksien puolustaminen polarisoituvassa Euroopassa ja sateenkaariyhteisössä luoviminen nuorena rodullistettuna tai kieli- tai kulttuurivähemmistön jäsenenä.