Asuntokauppa jatkaa vahvana koronasta huolimatta

Kiinteistömaailman Pulssi

Suomen suurin kiinteistönvälittäjä Kiinteistömaailma teki maaliskuussa 2021 yhteensä 1278 käytettyjen ja uusien asuntojen sekä kiinteistöjen kauppaa. Kasvua edellisvuoden maaliskuuhun on 33 prosenttia. Perspektiiviä nyt tehtyjen kauppojen määrään saa historiatilastoista: viimeisen viiden vuoden aikana ketjun kauppamäärä on yltänyt näille samoille sataluvuille vain viitenä kuukautena, tyypillisesti kesäkaudella.

Kiinteistömaailma-ketju teki maaliskuussa 2021 yhteensä 1278 käytettyjen ja uusien asuntojen sekä kiinteistöjen kauppaa, kun vuosi sitten vastaavaan aikaan määrä oli 958 kauppaa.

”Maaliskuun erittäin hyvä kauppamäärä syntyi sekä huomattavalla aktiivisuudella käytettyjen asuntojen kaupassa (1112 kauppaa) että alkuvuoden luvuista nousseilla määrillä uudiskohteiden myynnissä (166). Vahvoja kasvun vetureita olivat erityisesti pääkaupunkiseutu, Turku, Oulu, Kuopio ja Lahti”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.

Uudet metodit varmistavat turvallisen asuntokaupan

Kiinteistömaailmassa käytössä olevat digikotikäynnit, asuntojen digiesittelyt ja sähköiset asuntokauppa-alustat ovat nousseet keskeiseen rooliin korona-ajassa.

”Kodinvaihto on ketjuuntunut prosessi, jossa vanhan myyminen ja uuden ostaminen on saatava hoidettua häiriöttä, oli aika tai tilanne mikä hyvänsä”, Kyhälä sanoo ja jatkaa:

”Me pidämme kaikin käytettävissä olevin keinoin palvelun käynnissä: korvaamme yleisesittelyt yhden asiakasperheen kohtaamisella kerrallaan ja käytämme etäpalvelua kaikissa niissä tilanteissa, joissa se mahdollista on.”

Taina Mustamo, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 4240045
Kiinteistömaailman kuvapankki: https://www.kiinteistomaailma.fi/kuvapankki

Kiinteistömaailma on vuonna 1990 perustettu valtakunnallinen kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee yli 600 asuntokaupan ammattilaista noin 100 yrittäjävetoisessa asuntomyymälässä. Kauppamäärillä mitattuna Kiinteistömaailma on kiinteistönvälityksen markkinajohtaja Suomessa.

1000 suomalaista: Korona-aika vahvistanut suomalaisten kaipuuta vesistöjen ääreen – naapurisopu yllättäen jopa parantunut8.4.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Liki 90 prosenttia suomalaisista haluaisi katsella ikkunastaan vesistöä ja lähes yhtä moni metsää, kertoo Kiinteistömaailman tilaama IROResearch Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimus. Kaipuu vesistöjen ja metsän ääreen on voimistunut neljän vuoden takaiseen vastaavaan tutkimukseen nähden, eivätkä kaupunkimaiset puistonäkymät enää riitä luontolähteeksi yhtä monelle. Naapurisuhteita ei kotosalla vietetty korona-aika sen sijaan näytä kiristäneen, vaan riitelevien naapureiden määrä on yllättäen jopa vähentynyt.

KUTSU Teams-lehdistötilaisuuteen: Kiinteistömaailman barometri 8.4. asuntomarkkinan näkymistä6.4.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Kiinteistömaailma julkaisee puolivuosittaisen barometrinsa torstaina 8.4.2021. Se muodostuu nyt tekoälypohjaisesta hintakehitysennusteesta vuoteen 2023 saakka eri postinumeroalueille sekä lähiajan katsauksesta, joka pohjautuu yli 350 välittäjämme näkemyksiin kysynnästä ja tarjonnasta asuntokaupassa juuri nyt. Julkaisemme myös 1000 suomalaisen kyselyn vastaukset: miten korona-aika on muuttanut toiveita omasta lähinaapurustosta ja vaikuttanut naapurisuhteisiin? Kysely tehtiin samansisältöisenä vuonna 2017, eli näemme nyt, miten korona-aika on vaikuttanut suomalaisten toiveisiin ja tarpeisiin.

Vuoden 2020 asuntokauppamäärät ja keskineliöhinnat ovat nyt nähtävissä postinumeroittain ja asuntotyypeittäin Kiinteistömaailman verkkopalvelusta19.2.2021 09:10:00 EET | Tiedote

Kiinteistömaailman maksuton palvelu osoitteessa www.kiinteistomaailma.fi/asuntojen-hinnat kertoo nyt koko maan toteutuneet kauppamäärät, keskineliöhinnat ja myyntiajat postinumeroittain sekä asuntotyypeittäin vuodelta 2020. Palvelussa voi esimerkiksi katsoa, montako kauppaa viime vuonna tehtiin Helsingin Lauttasaaressa kaksioista tai Tampereen Kalevan yksiöistä, mihin keskineliöhintaan ja mihin keskimääräiseen myyntiaikaan.