Budjettiriihen päätös luopua neliövuokraleikkurista toimiva - asumisen tukijärjestelmien kehittämistä on jatkettava

Budjettiriihessä päätettiin ehdotetusta neliövuokraleikkurista luopumisesta. Suomen Vuokranantajien mielestä päätös on järkevä, sillä neliövuokraleikkuri olisi monimutkaistanut asumistukijärjestelmää. Suomen Vuokranantajat kannustaa edelleen asumisen tukijärjestelmien kehittämiseen.

Tänään päättyneessä budjettiriihessä on päätetty, että neliövuokrarajojen lisäämisestä asumistukijärjestelmään luovutaan.

”Päätös on erittäin järkevä: neliövuokraleikkuri olisi monimutkaistanut asumisen tukijärjestelmää ja tehnyt siitä tuensaajille hankalamman ymmärtää. Hallitusta pitää kiittää joustavuudesta ja tuoreimpien tutkimustulosten huomioonottamisesta. Tuntuu siltä, että hallitus on kuunnellut muun muassa VATT:n uusimpia tutkimustuloksia asumistuista ja asumistukijärjestelmästä”, toteaa Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva.

Budjettiriihessä on myös päätetty enimmäisasumismenojen jäädyttämisestä vuoden 2017 tasolle sekä ns. osa-asunnon normin palauttamisesta. ”Jäämme mielenkiinnolla odottamaan, mitä osa-asunnon normin palauttaminen tarkoittaa käytännössä”, Koro-Kanerva kertoo.

Asumistuen kehittämistä jatkettava

Suomen Vuokranantajien näkemyksen mukaan asumistukimenojen kasvua pitää hillitä ja asumisen tukien yhdenmukaistamista ja yksinkertaistamista pitää jatkaa.

”Jos asumistukimenoja halutaan leikata, järkevämpää on tehdä se enimmäisasumismenojen kautta. Lisäksi järjestelmän yksinkertaistaminen on tärkeää. Esimerkiksi opiskelijoiden siirtäminen yleisen asumistuen piiriin selkeytti järjestelmää. Toki sen jälkimainingeissa kannattaisi muuttaa ruokakuntakäsitettä siten, ettei se ohjaa tapaa, jolla vuokrasopimukset tehdään. Lisäksi eläkkeensaajien asumistuki pitäisi yhtenäistää yleiseen asumistukeen”, sanoo Koro-Kanerva.

”Pitkällä aikavälillä on syytä pohtia siirtymistä jonkinlaiseen perustulomalliin, jossa asukkaiden oma vastuu asumisensa järjestämisestä vahvistuisi. Saattaa kuitenkin olla, että joissain tilanteissa on syytä myös olla olemassa jokin asumiseen korvamerkitty tukimuoto. Kaikista heikoimmassa asemassa olevista on suomalaisessa hyvinvointiyhteiskunnassa pidettävä huolta”, ideoi Koro-Kanerva jatkoa.

(09) 1667 6421http://www.vuokranantajat.fi

Suomen Vuokranantajat on valtakunnallinen vuokranantajien etujärjestö. Edistämme vuokranantajien asiaa ja tarjoamme Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta. Suomen Vuokranantajat on tärkein lähde, josta yksityiset vuokranantajat saavat tukea ja tietoa vuokraustoimintaan ja asuntosijoittamiseen.

Opintotukimuutos ei mullista isojen kaupunkien vuokra-asuntomarkkinoita – ruokakuntakäsitettä pitäisi kuitenkin muuttaa22.8.2017 08:00Tiedote

Opiskelijat siirtyivät yleisen asumistuen piiriin elokuun alussa. Tuoreiden vuokrapyyntitilastojen mukaan Helsingin ja pääkaupunkiseudun yksiöiden keskimääräiset neliövuokrat näyttäisivät olevan kuitenkin opiskelijoiden ulottumattomissa. Näin ollen kimppakämpille riittää myös jatkossa kysyntää. Suomen Vuokranantajien mukaan ruokakuntakäsite pitäisi kuitenkin muuttaa niin, että se ei ohjaisi tapaa, jolla vuokrasopimukset tehdään.

Pääkaupunkiseudulla yksityisten vuokranantajien vuokrapyynnit ovat edelleen laskussa21.8.2017 08:00Tiedote

Yksityisten vuokranantajien vuokrapyynnit nousivat koko Suomessa 0,1 prosenttia alkuvuoden 2017 aikana. Yritystoimijoiden vuokrapyynnit ovat nousseet jopa 4,3 prosenttia. Kuitenkin pääkaupunkiseudulla yksityisten vuokranantajien vuokrapyynnit ovat laskussa. Suomen Vuokranantajien mukaan tämä on tärkeä huomata, sillä Helsingin ja pääkaupunkiseudun vuokramarkkinat näyttävät yleisesti suuntaa koko Suomen vuokramarkkinoille.