Danske Bank: Suomen talous kasvaa lähivuodet muita Pohjoismaita hitaammin

Pohjoismaiset taloudet ovat toistaiseksi pitäneet hyvin pintansa maailmantalouden ongelmien edessä. Danske Bankin Nordic Outlook -katsauksen mukaan kasvu hidastuu nyt erityisesti Suomessa.

Suomen talous kehittyy muista Pohjoismaista poikkeavalla tavalla, ennustaa Danske Bank Nordic Outlook -katsauksessa. Viime vuonna Suomessa talous kasvoi vielä kärkivauhtia, mutta uusissa ennusteissa ero muihin Pohjoismaihin kasvaa erityisesti ensi vuonna.

Suomeen Danske Bank ennustaa ensi vuodeksi 1,0 prosentin talouskasvua, kun Norjassa luku on 2,3 prosenttia, Tanskassa 1,6 ja Ruotsissa 1,5 prosenttia. Ennusteen ovat laatineet Danske Bankin ekonomistit Pohjoismaissa. Ekonomistit ennustavat ensi vuodelle Ruotsia lukuun ottamatta hiipuvaa talouskasvua.

Danske Bankin Suomen pääekonomisti Pasi Kuoppamäki selittää Suomen heikkoutta ikärakenteella ja säästämisen kasvulla.

”Suomi on saavuttamassa normaalin potentiaalisen kasvuvauhdin, joka on väestön ikärakenteen takia matalampi kuin muissa Pohjoismaissa. Lisäksi suomalaiset kuluttajat näyttävät lisänneen säästämistä, mikä onkin ollut muita Pohjoismaita vähäisempää”, Kuoppamäki sanoo.

Suomi on viime vuodet nauttinut aiempiin vuosiin verrattuna suotuisasta talouskehityksestä, mutta nyt ennusteet ovat näyttävät vaisuja kasvulukuja. Danske Bankin tuore suhdannekatsaus alensi kuluvan vuoden kasvuennustetta 1,7 prosentista 1,3 prosenttiin.

Maailmantalous heikentynyt vuoden 2018 puolivälistä

Pohjoismaat ovat toistaiseksi osoittautuneet yllättävän kestäviksi maailmantalouden paineiden keskellä, Danske Bank arvioi.

”Maailman ja erityisesti Euroopan taloudet ovat heikentyneet vuoden 2018 puolivälistä Saksan teollisuuden, kauppasotaan liittyvän poliittisen epävarmuuden, brexitin ja Italian talousvaikeuksien myötä. Tähän mennessä pohjoismaiset taloudet ovat olleet huomattavan kestäviä, mikä on näkynyt talouskasvussa ja hyvinä vientilukuina”, sanoo Danske Bankin pääekonomisti Las Olsen.

Viennin kasvua ovat pitäneet yllä Suomessa laivatoimitukset, Tanskassa lääketeollisuus ja tuulivoimalat, Ruotsissa palvelujen vienti ja Norjassa öljyyn liittyvät investoinnit.
Pohjoismaat ovat pieniä avoimia talouksia, jotka ovat hyvin riippuvaisia kansainvälisestä kehityksestä.

”Uskomme, että matalampi kasvu näkyy pian myös pohjoismaalaisia talouksia kuvaavassa datassa, mutta paikallisen kehityksen vaimentamana tai voimistama.”

Olsenin arvioin mukaan Kiinan ja Yhdysvaltojen kauppasodalla on vähän suoria vaikutuksia Pohjoismaihin.

”Jos Yhdysvallat alkaa painostaa Eurooppaa, Pohjoismaiset teollisuusyhtiöt kärsisivät myös suoraan esimerkiksi autoteollisuuden kautta. Jos sekava brexit-ratkaisu laukaisee taantuman Isossa-Britanniassa, se tuntuu koko Euroopassa.”

Lue koko julkaisu täältä: https://research.danskebank.com/research/#/Research/articlepreview/1e18540c-58c3-4148-a27b-3ada7d21f9c4/EN

POHJOISMAAT

ennuste

BKT:n kehitys

2,3

1,3

1,0

Tanska

1,4

1,7

1,6

Ruotsi

2,5

1,3

1,5

Norja

2,2

2,6

2,3

Ennusteet: Danske Bank

Pasi Kuoppamäki, pääekonomisti, Danske Bank, puh. 050 424 0025, pasi.kuoppamaki@danskebank.fi

Danske Bankin ennuste: Hallituksen työllisyystavoitteen saavuttaminen vaikeaa – kasvun hyytyminen ja rakenteellinen työttömyys esteenä17.6.2019 10:00:00 EESTTiedote

Suomen talous kehittyy nyt heikommin kolmen kasvuvuoden jälkeen, arvioivat Danske Bankin ekonomistit suhdannekatsauksessaan. Talouskehitys vaikeuttaa uuden hallituksen työllisyystavoitteen saavuttamista ja johtaa lisävelkaantumiseen. Maailmatalouden näkymät ovat kauppasodan sumentamat ja markkinakorot pysyvät matalalla.

Lähes 50 000 muovikorttia kuukaudessa vaihtuu yhteen sovellukseen ja laitteeseen - helpottaa asiointia sadoissa palveluissa ja verkkokaupoissa12.6.2019 08:00:00 EESTTiedote

Danske Bank on lanseerannut uuden Danske ID -tunnistussovelluksen, jonka kautta pankin asiakkaat kirjautuvat pankin palveluiden lisäksi satoihin erilaisiin palveluihin ja verkkokauppoihin. Jo 100 000 pankin asiakasta on ottanut sovelluksen käyttöönsä. Tunnistussovelluksen lisäksi tarjolla on myös tunnuslukulaite heille, jotka eivät käytä älypuhelinta.