Emmi-Liia Sjöholmin omakohtainen esikoisromaani on aseistariisuvan avoin kirja naiseudesta ja äidiksi kasvamisesta

Toimittaja Emmi-Liia Sjöholm kirjoittaa omasta elämästään, seksistä, tarpeesta miellyttää miehiä, 14-vuotiaana tehdystä abortista, siitä kuinka hänestä tuli parikymppisenä äitipuoli, kuinka hän lopulta sai oman lapsen, rakkaudesta, halusta, itsen etsimisestä ja vähän löytämisestäkin.
Emmi-Liia Sjöholm. Kuva: Meri Björn.

Emmi-Liia Sjöholmin Paperilla toinen on häikäisevän taitava omakohtainen esikoisromaani, joka alkoi luovan kirjoituksen harjoituksina ja kasvoi kirjaksi, jollaista Sjöholm oli itse kaivannut. “Halusin kirjoittaa kauniin mutta kaunistelemattoman kirjan asioista, joista ei ole aina helppo puhua. Kirja osoittaa, ettei kukaan ei ole täysin hyvä eikä täysin paha, eivätkä elämän tapahtumat ole yksiselitteisen suotuisia tai huonoja. Yksityiskohtien merkitystä harvoin ymmärtää heti, mutta lopulta kasvaa kokonaisuus, joka voi olla tasapainossa”, Sjöholm kertoo kirjastaan.

Sjöholmin esikoiskirjasta tehtiin kustannussopimus vain kolmen liuskan näytteen perusteella. “Se on esikoiselle ennenkuulumatonta. Mutta mitkä kolme liuskaa ne olivat! Ja nyt kun kirja on valmis, voi sanoa, että Sjöholm ei ainoastaan lunastanut odotuksia vaan ylitti ne”, kertoo Kosmoksen kustantaja Mikko Aarne.

Emmi-Liia Sjöholm on helsinkiläinen freelancetoimittaja.

Arvostelukappaleet, kuva- ja haastattelupyynnöt:

Emmi-Liia Sjöholm. Kuva: Meri Björn.