Seta RySeta Ry

Ett nytt projekt stöder andliga regnbågspersoner

Regnbågspersoner är ofta ensamma i andliga gemenskaper. Projektet Tillgång i Regnbågsföreningen Malkus regi erbjuder ett nytt slags stöd på nätet.
Hanna-Leena Autio och Riku Karppinen är med på Regnbågsförening Malkus läger i Tammerfors. Läger som ordnas på hösten är en viktig träffpunkt för regnbågspersoner. (Foto: Inkeri Kinnunen)

Pressmeddelande 14.9.2022, projektet Tillgång

”Behovet att berätta om sig själv och höra andras berättelser är stort. Många beskriver att de känt sig ensamma i sina gemenskaper då förhållningssättet till regnbågspersoner är avogt” berättar projektkoordinator Riku Karppinen.

Regnbågsföreningen Malkus kamratstödgrupper samlas på nätet genom videosamtal och genom gruppchattar. Det finns olika grupper: för regnbågspersoner med bakgrund i den laestadianska väckelserörelsen och för dem inom frikyrkor, för regnbågspersoner som arbetar i församlingar och för närstående till regnbågspersoner.

Johan av Brandt till Grevnäs från Åbo är gruppledare i den svenskspråkiga videosamtalsgruppen för andliga regnbågspersoner.

”Det känns viktigt att ha en svensk grupp. Det handlar på många sätt om att värna om minoriteters trygghet och rättigheter. Att samlas på nätet möjliggör deltagandet från hela Svenskfinland” konstaterar Johan av Brandt.

”Vi har också tänkt bjuda in gästtalare. Man kan komma med bara för att lyssna på andra eller för att aktivt ta del i diskussionen. I gruppen följer vi principen för tryggare rum” berättar av Brandt.

Utöver videosamtal erbjuder projektet också en anonym gruppchatt på svenska. Chatten riktar sig till regnbågspersoner som är andliga eller har religiös bakgrund. Monika Pensar från Helsingfors har lovat ställa upp som chattledare.

”Ibland är det lättare att skriva än att tala ansikte mot ansikte, särskilt om teman som berör ens egen identitet. Också möjligheten till anonymitet är viktig” berättar Monika Pensar.

Verksamheten i projektet Tillgång är unik på så sätt att man inte tidigare lika omfattande har organiserat samtalsgrupper för andliga regnbågspersoner eller för regnbågspersoner med religiös bakgrund. Grupperna är konfidentiella och deltagarna har förbundit sig till att respektera varandras religiösa övertygelse och identitet. Nya deltagare får hoppa in när som helst.

Tystnaden måste brytas

Projektet startade i april med treårig finansiering från Social- och hälsoorganisationers biståndscentrum (STEA). Projektet erbjuder mångsidiga stödgrupper men knyter också kontakter med olika trosgemenskaper och hjälper dem att utveckla sin verksamhet så att den blir tryggare för regnbågspersoner.

”I många gemenskaper råder tystnadens kultur – regnbågsteman känns jobbiga och antas inte gälla den egna gemenskapen. Ändå finns regnbågspersoner i alla trosgemenskaper. Många väljer att hemlighålla sin identitet vilket är mycket tungt på längre sikt” berättar projektchef Hanna-Leena Autio.

Hon betonar att projektets målsättning inte är att ändra på trosuppfattningar i andliga gemenskaper men att skapa nya, tryggare sätt att gå till väga.

”Det skulle vara viktigt att förstå att regnbågspersonerna är en tillgång, inte en börda.”

Projektet utformar en nätkurs särskilt riktad till gemenskaper som är i början med att behandla regnbågsteman. Trosgemenskaper stöds också att utbilda kontaktpersoner i hbtq-frågor. Utbildningen testades redan i Malkus-projektet Från börda till tillgång (2018-2021) då Esbo och Tammerfors kyrkliga samfälligheter fick sina första kontaktpersoner i hbtq-frågor.

Gruppchatt för regnbågspersoner som är andliga eller har religiös bakgrund (på svenska)

Vad betyder andlighet för dig? Hur har det varit att leva som regnbågsperson i en andlig gemenskap? Hur har religionen påverkat din regnbågsidentitet? Kom och diskutera konfidentiellt med andra som har liknande bakgrund.

Du kan delta i chatten också utan att registrera dig.

29.9 kl. 18-19.30

9.11 kl. 18-19.30

Teams-videosamtal för andliga regnbågspersoner (på svenska)

Talar du svenska, är du regnbågsperson och har intresse för andliga frågor? I gruppen kan du delta i diskussioner om olika teman eller lyssna på andra. Ibland bjuder vi in en gästtalare. Kom med och känn dig trygg. Det finns en plats för just dig!

4.10 kl. 18-19.30

1.11 kl. 18-19.30

Kontakter: projektets verksamhet, intervjuer på svenska

Hanna-Leena Autio
Projektchef
050 322 9499, mån-tors 9-17
hanna-leena.autio@voimavaraksi.fi

Kontakter: projektets verksamhet, kamratstöd

Riku Karppinen
Projektkoordinator
050 339 9009, mån-fre 10-18
riku.karppinen@voimavaraksi.fi

Johan av Brandt till Grevnäs, brandttgrevnas@gmail.com

Bilder

Regnbågspersoner är ofta ensamma i andliga gemenskaper. I Regnbågsföreningen Malkus projekt Tillgång erbjuds nya slags stödgrupper på nätet, i form av videosamtal och som gruppchattar. Målsättningen i det treåriga STEA-finansierade projektet är att på olika sätt stöda andliga regnbågspersoner och regnbågspersoner med religiös bakgrund. Utöver organiserandet av kamratstöd knyter projektet kontakter med trosgemenskaper och hjälper dessa gestalta sin verksamhet så att den är tryggare för regnbågspersoner.

-----

Nationell människorättsorganisation Seta arbetar på bred front för ett samhälle där mänslikga rättigheter och likabehandling förverkligas oavsett sexuell läggning, könsidentitet eller könsuttryck. Malkus är Seta´s medlemsorganisation.

Följ Seta Ry

Senaste pressmeddelandena från Seta Ry