Vilkas Group Oy

”Hämeenkatu hehkumaan”: Tampere tähtää Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi – Tukena pormestari, kauppakamari ja valtuutetut

Jaa

Tampere aikoo Suomen verkkokaupan veturiksi. ”Meillä on tarvittavat vahvuudet ICT-sektorilla, hyvä sijainti ja tahto luoda lisää elinvoimaa”, kiteyttää pormestari Lauri Lyly. Tampereen kauppakamari on samoilla linjoilla. ”Mikä voisi olla parempi verkkokauppapääkaupunki?”, kysyy apulaisjohtaja Markus Sjölund. ”Hämeenkadun tyhjät liiketilat kertovat, että kivijalka tarvitsee rinnalleen verkkokaupan”, painottaa puolestaan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski, idean isä.

Hämeenkatu hehkumaan! Tampere tähtää Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi, kuvassa kaupunki Näsinneulasta katsoen.
Hämeenkatu hehkumaan! Tampere tähtää Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi, kuvassa kaupunki Näsinneulasta katsoen.

Lehdistötiedote 21.12.2020

Ajatus Tampereesta Suomen verkkokaupan pääkaupunkina on saanut laajan tuen. Pormestari Lauri Lyly näkee siinä hyvän perustan tukea tamperelaista elinkeinoelämää ja hyvinvointia, varsinkin kaupungin keskusta-alue voi saada merkittävää hyötyä.

”Arvioin tätä hyvää ideaa erityisesti yritysten näkökulmasta. Haluamme kehittää kaupunkia ja sen keskustaa omien valttiemme pohjalta, ja verkkokaupan saaminen paremmin kivijalkakaupan tueksi olisi juuri sitä. Meillä on tarvittavat vahvuudet ICT-sektorilla, hyvä sijainti ja tahto luoda lisää elinvoimaa. Joten, tehdään Tampereesta Suomen verkkokaupan veturi”, summaa Lyly.

”Tässä meillä on hyvä mahdollisuus vaikuttaa siihen, että kaupunki ja sen keskusta lähtevät niin lyhyellä kuin pitkälläkin aikajänteellä kehittymään suotuisasti. Raitiovaunun koeliikenne on sopivasti alkamassa ensi vuoden huhtikuussa”, toteaa Lyly.

Hämeenkadusta mallia koko maalle – Palmroth edelläkävijänä

Idea Tampereesta verkkokaupan pääkaupunkina syntyi Markku Korkiakoskelle hänen katsellessaan tyhjentyvää Hämeenkatua. Korkiakoski on Suomen johtavan verkkokauppa-alustojen toimittajan Vilkas Groupin toimitusjohtaja, joka on aitiopaikalta seurannut verkkokaupan ennätysnopeaa kasvua koronavuonna. Korkiakoski on iloinen, että niin pormestari, kauppakamari kuin kaupunginvaltuustokin ovat tarttuneet vahvasti asiaan.

”Tamperelaisena minulla on huoli siitä, kuinka kauppa karkaa kaupunkimme sydämestä. Hämeenkadulla on nytkin yli 10 000 neliötä tyhjillään, aivan paraatipaikoilla. Verkkokaupan huikean nopea kasvu on hyödynnettävä! Tyhjiin tiloihin elinvoimaisia showroomeja, kaikin tavoin verkkokaupan ja perinteisen kaupan hedelmällistä rinnakkaineloa tukien. Siinä on meille loistava tilaisuus näyttää esimerkkiä koko maalle. Laitetaan Hämeenkatu hehkumaan!” maalaa Korkiakoski.

Läsnäolo kaupungin keskustassa ei ole liikkeille enää minkäänlainen itsestäänselvyys. Tampereelta maailmalle ponnistava ikoninen kenkäbrändi Palmroth on kasvavan verkkokaupan aikana jälleen edelläkävijä ja hiljattain palannut takaisin keskustaan, verkkokauppa selkänojanaan.

”Kasvavan verkkokaupan ansiosta olemme nyt keskustaan tulleet. Nyt keskustan liikkeemme toimii meille sekä verkkokauppana että showroomina, joka poikii kauppaa niin kivijalassa kuin verkossakin. Tampere on meille loistava sijainti. Kasvava kaupunki, pääkaupunkiseutua edullisemmat liiketilat, laaja osaaminen ja hyvä logistiikka. Tampere voi kasvaa esikuvaksi koko Suomelle”, painottaa toimitusjohtaja Mikko Palmroth.

Valtuuston enemmistö ja kauppakamari tukena

Tampereen nostaminen verkkokaupan pääkaupungiksi on kerännyt kaupunginvaltuustossa jo selkeän enemmistön tuen. Valtuustoaloitteen kirjoittanut Antti Ivanoff on tyytyväinen.

”On todella hienoa, että ajatus saa poikkeuksellisen vahvan tuen yli puoluerajojen. Yhdessä kaupungin johdon ja tamperelaisen elinkeinoelämän kanssa voimme päästä todella pitkälle – tässä on meille suuria mahdollisuuksia”, kiittää Ivanoff laajaa yksituumaisuutta ja yhteistyötä.

Tampereen kauppakamari näkee verkkokaupan tukitoiminnoissa merkittäviä liiketoimintamahdollisuuksia alueelle. Kauppakamarin kaupan valiokunnassa on keskusteltu pitkään verkkokaupan merkityksestä koko elinkeinoelämälle.

”Verkkokauppa on kasvanut vahvasti, mutta toisaalta sen kasvupotentiaali on vielä valtava. Verkkokauppa on nouseva megatrendi, jossa erilaiset kivijalka- ja verkkokaupan hybridimallit ovat nykypäivää. Tampereella on ehdottomasti mahdollisuus olla edelläkävijä näissä teemoissa”, toteaa kauppakamarin apulaisjohtaja Markus Sjölund.

”Kauppa on Tampereella ja Pirkanmaalla liikevaihdoltaan merkittävä toimiala. Meillä on runsas vähittäiskaupan valikoima ja tänne on sijoittunut myös tukkukaupan perinteisempiä ja erikoistuneempia toimijoita. Lisäksi meillä on ICT-alan huippuosaamista verkkokaupan järjestelmistä. Ala kehittyy jatkuvasti, joten tarvitaan myös tutkimusta, ja sitä tarjoavat Tampereen laaja-alaiset korkeakoulut.”

”Kun tähän vielä yhdistetään loistava logistinen sijainti, herää kysymys mikä voisi olla parempi verkkokauppapääkaupunki?”, summaa Sjölund.

Lisätiedot:

Kaisa Läärä, pormestarin erityisavustaja, Tampere, 040 806 3640, kaisa.laara@tampere.fi

Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku.korkiakoski@vilkas.fi

Mikko Palmroth, toimitusjohtaja, Palmroth International Oy, 0400 317 732, mikko@palmroth.fi

Antti Ivanoff, kaupunginvaltuutettu, Tampere, 050 568 5021, laheta@anttiivanoff.com

Markus Sjölund, apulaisjohtaja, Tampereen kauppakamari, 040 745 4342, markus.sjolund@tampereenkauppakamari.fi

Avainsanat

Kuvat

Hämeenkatu hehkumaan! Tampere tähtää Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi, kuvassa kaupunki Näsinneulasta katsoen.
Hämeenkatu hehkumaan! Tampere tähtää Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi, kuvassa kaupunki Näsinneulasta katsoen.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Vilkas Group Oy
Vilkas Group Oy
Finlaysoninkuja 19
33210 Tampere

0400434244https://www.vilkas.fi/

Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy

Verkkoyllätys: Pudotuspeli meneillään, kotimaisista verkkokauppiaista hävisi 25% – ”Isommat porskuttavat, myynti ja markkinointi ratkaisee”13.10.2021 16:00:20 EEST | Tiedote

Verkkokaupan euromääräinen kasvu jatkuu, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. Indeksiä täydentävä selvitys kuitenkin paljastaa, että kotimaisten verkkokauppojen määrä on pudonnut jopa 25% vuoden takaisesta. ”Meneillään on verkkokauppojen pudotuspeli”, arvioi Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Verkkokauppojen hävikin havaitsi selvitystyössään huippuasiantuntija Petteri Erkintalo, jonka mukaan syynä ovat ennen kaikkea koronasta johtuvat globaalit toimitusvaikeudet.

”Luksusta myydään 40% enemmän, kotimaista ja kestävää” – Verkossa myydään nyt hitusen vähemmän, mutta reippaasti isommalla rahalla7.7.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Verkkokauppaan on käytetty vuoden toisella neljänneksellä 15% enemmän rahaa viime vuoteen verrattuna, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. Näin siitä huolimatta, että tilausmäärät putosivat. ”Kallis tavara liikkuu verkossa yhä enemmän, vaikka kivijalassakin jo uskalletaan poiketa”, kiteyttää indeksiä toteuttavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Toimialojen sisälläkin on eroja, ja onnistujat ovat tavoittaneet kuluttajat paljon yleistä trendiä paremmin”, arvioi Klarnan maajohtaja Jacob Segercrantz.

”Verkko ja kivijalka löytäneet toisensa” – Verkkokaupan pääkaupungiksi pyrkivän Tampereen keskustassa liikkeistä jo 60% verkkokauppiaita4.6.2021 09:36:32 EEST | Tiedote

Tampere on selvittänyt ensimmäisenä suurena suomalaiskaupunkina verkkokaupan todellisen tilanteen. ”Lupauksia herättävä tulos”, iloitsee Tampereen Viiden tähden keskusta -hankkeen johtaja Tero Tenhunen. ”Yllättävän iso prosentti, hyvä uutinen”, arvioi puolestaan verkkokauppapääkaupunki-idean isä Markku Korkiakoski. Pormestari Lauri Lyly uskoo, että tutkimustulos antaa Tampereen pääkaupunkitavoitteelle ”tietoa seuraavien askelien tueksi”. Professori Marko Seppänen toivoo Tampereen keskustaan nyt digiajan kauppahalli-efektiä.

Tampere selvittää verkkokaupan todellisen tilan – ”Olemme liikkeellä kärkikaupunkina, ja verkkokaupan pääkaupunkihankkeemme etenee”, linjaa pormestari Lyly29.4.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi tähtäävä Tampere näyttää mallia selvittämällä verkkokaupan todellisen tilanteen kaupungissa. Vastaavaa selvitystä ei ole Suomessa vielä tehty missään muualla. ”Tämä selvityskin osoittaa, että olemme tosissamme. Meillä ovat liikkeellä niin yritykset, koko elinkeinoelämä kuin tietysti itse Tampereen kaupunki”, kertoo pormestari Lauri Lyly. ”Saamme nyt kriittisen tärkeää tietoa koko hankkeen etenemistä varten”, arvioi idean isä Markku Korkiakoski. Torstaina koulutetaan uusia verkkokauppiaita.

Koronavuosi räjäytti verkkokaupan jopa 70% kasvuun – ”15 vuodessa älylaitteet ostavat puolestamme: äly-WC auttaa jääkaappia tilauksissa”22.4.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Verkkokauppa kasvoi koronavuonna jopa 70%, kertoo yli 2000 verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Indeksiä on tuotettu 15 vuotta, sinä aikana verkkokauppa on kasvanut 4900%. 15 vuoden sisällä älylaitteet hoitavat ostoksemme”, visioi Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Verkkovallankumous tulee sekä kuluttajille että teollisuuteen. Älykkäät laitteet tilaavat omat varaosansa”, ennustaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Pakettiralli Kiinasta romahtaa jopa 85%, jos Ruotsin esimerkki pätee” – Tullauspakko Kiinalle on miljoonien mahdollisuus suomalaisille yrittäjille30.3.2021 10:30:00 EEST | Tiedote

Kaikki EU:n ulkopuolelta saapuva tavara on heinäkuusta alkaen tullattava arvosta riippumatta. Tällä voi olla suuria vaikutuksia suomalaisten ostokäyttäytymiseen, sillä tilaaminen Kiinasta sekä kallistuu että hankaloituu. ”Kun Ruotsissa otettiin Kiinan-tullaus käyttöön, pakettituonti Kiinasta lähes tyrehtyi”, kertoo verkkokauppatoimittaja Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Jos markkinoinnissa onnistutaan, tämä on valtava mahdollisuus suomalaisyrityksille”, arvioi Suomen Asiakkuusmarkkinointiliiton toimitusjohtaja Jari Perko. Potentiaali on jopa satoja miljoonia.

”Iso kisa siirtyi verkkoon” – Verkkokauppa ajaa ohi perinteisen 2025 ennakoi verkkokauppaindeksi, Matkahuolto varautuu jo jättikasvuun8.1.2021 08:00:00 EET | Tiedote

Koronavuosi 2020 on ratkaisevasti nopeuttanut kaupan siirtymistä verkkoon. Yli 2000 suomalaisen verkkokaupan myyntiin perustuva verkkokauppaindeksi kertoo tilausmäärien huikeasta kasvusta. ”Ohi perinteisen kaupan mennään viimeistään 2025”, arvioi verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Joulun hurjasta pakettiruuhkasta hyvin selviytynyt Matkahuolto on samaa mieltä. ”Varaudumme jo täysillä tähän kehitykseen”, kertoo Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme