Vilkas Group Oy

”Hämeenkatu hehkumaan”: Tampere tähtää Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi – Tukena pormestari, kauppakamari ja valtuutetut

Jaa
Tampere aikoo Suomen verkkokaupan veturiksi. ”Meillä on tarvittavat vahvuudet ICT-sektorilla, hyvä sijainti ja tahto luoda lisää elinvoimaa”, kiteyttää pormestari Lauri Lyly. Tampereen kauppakamari on samoilla linjoilla. ”Mikä voisi olla parempi verkkokauppapääkaupunki?”, kysyy apulaisjohtaja Markus Sjölund. ”Hämeenkadun tyhjät liiketilat kertovat, että kivijalka tarvitsee rinnalleen verkkokaupan”, painottaa puolestaan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski, idean isä.
Hämeenkatu hehkumaan! Tampere tähtää Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi, kuvassa kaupunki Näsinneulasta katsoen.
Hämeenkatu hehkumaan! Tampere tähtää Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi, kuvassa kaupunki Näsinneulasta katsoen.

Lehdistötiedote 21.12.2020

Ajatus Tampereesta Suomen verkkokaupan pääkaupunkina on saanut laajan tuen. Pormestari Lauri Lyly näkee siinä hyvän perustan tukea tamperelaista elinkeinoelämää ja hyvinvointia, varsinkin kaupungin keskusta-alue voi saada merkittävää hyötyä.

”Arvioin tätä hyvää ideaa erityisesti yritysten näkökulmasta. Haluamme kehittää kaupunkia ja sen keskustaa omien valttiemme pohjalta, ja verkkokaupan saaminen paremmin kivijalkakaupan tueksi olisi juuri sitä. Meillä on tarvittavat vahvuudet ICT-sektorilla, hyvä sijainti ja tahto luoda lisää elinvoimaa. Joten, tehdään Tampereesta Suomen verkkokaupan veturi”, summaa Lyly.

”Tässä meillä on hyvä mahdollisuus vaikuttaa siihen, että kaupunki ja sen keskusta lähtevät niin lyhyellä kuin pitkälläkin aikajänteellä kehittymään suotuisasti. Raitiovaunun koeliikenne on sopivasti alkamassa ensi vuoden huhtikuussa”, toteaa Lyly.

Hämeenkadusta mallia koko maalle – Palmroth edelläkävijänä

Idea Tampereesta verkkokaupan pääkaupunkina syntyi Markku Korkiakoskelle hänen katsellessaan tyhjentyvää Hämeenkatua. Korkiakoski on Suomen johtavan verkkokauppa-alustojen toimittajan Vilkas Groupin toimitusjohtaja, joka on aitiopaikalta seurannut verkkokaupan ennätysnopeaa kasvua koronavuonna. Korkiakoski on iloinen, että niin pormestari, kauppakamari kuin kaupunginvaltuustokin ovat tarttuneet vahvasti asiaan.

”Tamperelaisena minulla on huoli siitä, kuinka kauppa karkaa kaupunkimme sydämestä. Hämeenkadulla on nytkin yli 10 000 neliötä tyhjillään, aivan paraatipaikoilla. Verkkokaupan huikean nopea kasvu on hyödynnettävä! Tyhjiin tiloihin elinvoimaisia showroomeja, kaikin tavoin verkkokaupan ja perinteisen kaupan hedelmällistä rinnakkaineloa tukien. Siinä on meille loistava tilaisuus näyttää esimerkkiä koko maalle. Laitetaan Hämeenkatu hehkumaan!” maalaa Korkiakoski.

Läsnäolo kaupungin keskustassa ei ole liikkeille enää minkäänlainen itsestäänselvyys. Tampereelta maailmalle ponnistava ikoninen kenkäbrändi Palmroth on kasvavan verkkokaupan aikana jälleen edelläkävijä ja hiljattain palannut takaisin keskustaan, verkkokauppa selkänojanaan.

”Kasvavan verkkokaupan ansiosta olemme nyt keskustaan tulleet. Nyt keskustan liikkeemme toimii meille sekä verkkokauppana että showroomina, joka poikii kauppaa niin kivijalassa kuin verkossakin. Tampere on meille loistava sijainti. Kasvava kaupunki, pääkaupunkiseutua edullisemmat liiketilat, laaja osaaminen ja hyvä logistiikka. Tampere voi kasvaa esikuvaksi koko Suomelle”, painottaa toimitusjohtaja Mikko Palmroth.

Valtuuston enemmistö ja kauppakamari tukena

Tampereen nostaminen verkkokaupan pääkaupungiksi on kerännyt kaupunginvaltuustossa jo selkeän enemmistön tuen. Valtuustoaloitteen kirjoittanut Antti Ivanoff on tyytyväinen.

”On todella hienoa, että ajatus saa poikkeuksellisen vahvan tuen yli puoluerajojen. Yhdessä kaupungin johdon ja tamperelaisen elinkeinoelämän kanssa voimme päästä todella pitkälle – tässä on meille suuria mahdollisuuksia”, kiittää Ivanoff laajaa yksituumaisuutta ja yhteistyötä.

Tampereen kauppakamari näkee verkkokaupan tukitoiminnoissa merkittäviä liiketoimintamahdollisuuksia alueelle. Kauppakamarin kaupan valiokunnassa on keskusteltu pitkään verkkokaupan merkityksestä koko elinkeinoelämälle.

”Verkkokauppa on kasvanut vahvasti, mutta toisaalta sen kasvupotentiaali on vielä valtava. Verkkokauppa on nouseva megatrendi, jossa erilaiset kivijalka- ja verkkokaupan hybridimallit ovat nykypäivää. Tampereella on ehdottomasti mahdollisuus olla edelläkävijä näissä teemoissa”, toteaa kauppakamarin apulaisjohtaja Markus Sjölund.

”Kauppa on Tampereella ja Pirkanmaalla liikevaihdoltaan merkittävä toimiala. Meillä on runsas vähittäiskaupan valikoima ja tänne on sijoittunut myös tukkukaupan perinteisempiä ja erikoistuneempia toimijoita. Lisäksi meillä on ICT-alan huippuosaamista verkkokaupan järjestelmistä. Ala kehittyy jatkuvasti, joten tarvitaan myös tutkimusta, ja sitä tarjoavat Tampereen laaja-alaiset korkeakoulut.”

”Kun tähän vielä yhdistetään loistava logistinen sijainti, herää kysymys mikä voisi olla parempi verkkokauppapääkaupunki?”, summaa Sjölund.

Lisätiedot:

Kaisa Läärä, pormestarin erityisavustaja, Tampere, 040 806 3640, kaisa.laara@tampere.fi

Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku.korkiakoski@vilkas.fi

Mikko Palmroth, toimitusjohtaja, Palmroth International Oy, 0400 317 732, mikko@palmroth.fi

Antti Ivanoff, kaupunginvaltuutettu, Tampere, 050 568 5021, laheta@anttiivanoff.com

Markus Sjölund, apulaisjohtaja, Tampereen kauppakamari, 040 745 4342, markus.sjolund@tampereenkauppakamari.fi

Avainsanat

Kuvat

Hämeenkatu hehkumaan! Tampere tähtää Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi, kuvassa kaupunki Näsinneulasta katsoen.
Hämeenkatu hehkumaan! Tampere tähtää Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi, kuvassa kaupunki Näsinneulasta katsoen.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Vilkas Group Oy
Vilkas Group Oy
Finlaysoninkuja 19
33210 Tampere

0400434244https://www.vilkas.fi/

Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy

Ilmainen AI-agenttiarmeija sukeltavaa verkkokauppaa pelastamaan: ”Tekoäly-murros on make or break” – Verkkokauppa romahti 33 %24.1.2024 09:34:05 EET | Tiedote

Suomalaisesta verkkokaupasta on sulanut kolmannes, kertoo uunituore verkkokaupan tilaa reaaliaikaisesti seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Kuluttajien ostovoiman kuihtuminen osuu erityisesti verkon erikoiskauppaan, mutta pahin kolaus näkyy silti verkon B2B-myynnissä”, kertoo indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Nyt on kauppiaiden aika toimia, sillä tekoälyn hyödyntäminen ratkaisee pian menestyksen. Tarjoamme itse kauppiaiden avuksi nipun AI-agentteja, emmekä peri niistä maksua.”

”Johtavat brändit jo kiinnostuneita” – Uusi tekoälysovellus mullistaa verkkokaupan asiakaspalvelun, asialla Suomen verkkokaupan pioneeri7.11.2023 10:10:00 EET | Tiedote

Suomen johtava kotimainen verkkokauppatoimittaja Vilkas Group on avannut uuden rintaman verkkokaupan asiakaspalvelussa. ”Nimenomaan asiakaspalveluun kehittämämme SMART-tekoäly käyttää edistynyttä luonnollisen kielen prosessointia ja on merkittävästi kehittyneempi kuin yleisesti käytössä botit”, painottaa Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”SMART on parantanut jo pilottivaiheessa verkkokauppojen asiakastyytyväisyyttä ja tarjoaa suuret liiketoimintahyödyt”, kertoo Korkiakoski.

Verkkokaupan myynti romahti 39 prosenttia – ”Pohjakosketuksesta pomppu kohti joulua!”: Ostovoiman nousu lupaa käännettä parempaan17.10.2023 10:05:49 EEST | Tiedote

Uunituore verkkokauppaindeksi kertoo häkellyttävästä pudotuksesta verkkokaupassa. ”Lähes 40 prosentin pudotus verkkokauppaan on ennennäkemättömän valtava”, kuvaa muutosta indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Korkiakosken mukaan suunta on kuitenkin kääntymässä. ”Palkansaajien ostovoima on jo paranemassa ja talous kääntymässä taantumasta kasvuun, mikä merkitsee pikaista paluuta plussalle myös verkkokaupalle. Myös indeksistämme löytyy tähän tukea”, arvioi Korkiakoski.

Verkkokauppa romahti neljänneksen: ”Kotimainen ostovoima kriisissä” – Yrittäjien Jaskari: ”Verkkomyynti kansainvälisen kaupan tueksi”19.7.2023 10:21:28 EEST | Tiedote

Suomen verkkokauppa on romahtanut 24 % toisella vuosineljänneksellä, kertoo uunituore reaaliaikainen Verkkokauppaindeksi. ”Ihmiset eivät kuluta, korot ja inflaatio ovat iskeneet sekä kuluttajiin että yrittäjiin. Valtion verotulot romahtavat”, kuvailee indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Suomi kyllä pärjää, mutta nyt pitää saada ihmiset taas uskomaan ja investoimaan tulevaisuuteen. Suomella on mahdollisuus lisätä kansainvälistä myyntiä huomattavasti. Verkkokauppa on yksi mielenkiintoinen kanava kansainvälisen kaupan kasvattamiseen. Suomi voi viedä muutakin kuin teknologiaa”, painottaa Harri Jaskari, Suomen Yrittäjien johtaja ja Team Finlandin johtoryhmän jäsen.

”Ostovoiman romahdus on suuri vaara koko Suomelle, toivottavasti uusi hallitus torjuu sen” – Verkkokauppa putosi jyrkästi alkuvuonna13.4.2023 09:10:00 EEST | Tiedote

Verkkokauppa on romahtanut historiallisesti peräti 14 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Inflaatio ja korkeat korot ovat syöneet ihmisten ostovoimaa todella pahasti”, arvioi verkkokauppaindeksiä jo yli 25 vuotta tuottaneen Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Myynti hidastui jo viime vuoden lopulla ja tammikuu oli selkeästi huonompi kuin vuosi sitten. Tuottavuutta pitää kehittää jatkuvasti”, painottaa Bonusapteekki.fi -verkkoapteekkia johtava Helena Jalonen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye