”Hämeenkatu hehkumaan”: Tampere tähtää Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi – Tukena pormestari, kauppakamari ja valtuutetut

Hämeenkatu hehkumaan! Tampere tähtää Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi, kuvassa kaupunki Näsinneulasta katsoen.

Lehdistötiedote 21.12.2020

Ajatus Tampereesta Suomen verkkokaupan pääkaupunkina on saanut laajan tuen. Pormestari Lauri Lyly näkee siinä hyvän perustan tukea tamperelaista elinkeinoelämää ja hyvinvointia, varsinkin kaupungin keskusta-alue voi saada merkittävää hyötyä.

”Arvioin tätä hyvää ideaa erityisesti yritysten näkökulmasta. Haluamme kehittää kaupunkia ja sen keskustaa omien valttiemme pohjalta, ja verkkokaupan saaminen paremmin kivijalkakaupan tueksi olisi juuri sitä. Meillä on tarvittavat vahvuudet ICT-sektorilla, hyvä sijainti ja tahto luoda lisää elinvoimaa. Joten, tehdään Tampereesta Suomen verkkokaupan veturi”, summaa Lyly.

”Tässä meillä on hyvä mahdollisuus vaikuttaa siihen, että kaupunki ja sen keskusta lähtevät niin lyhyellä kuin pitkälläkin aikajänteellä kehittymään suotuisasti. Raitiovaunun koeliikenne on sopivasti alkamassa ensi vuoden huhtikuussa”, toteaa Lyly.

Hämeenkadusta mallia koko maalle – Palmroth edelläkävijänä

Idea Tampereesta verkkokaupan pääkaupunkina syntyi Markku Korkiakoskelle hänen katsellessaan tyhjentyvää Hämeenkatua. Korkiakoski on Suomen johtavan verkkokauppa-alustojen toimittajan Vilkas Groupin toimitusjohtaja, joka on aitiopaikalta seurannut verkkokaupan ennätysnopeaa kasvua koronavuonna. Korkiakoski on iloinen, että niin pormestari, kauppakamari kuin kaupunginvaltuustokin ovat tarttuneet vahvasti asiaan.

”Tamperelaisena minulla on huoli siitä, kuinka kauppa karkaa kaupunkimme sydämestä. Hämeenkadulla on nytkin yli 10 000 neliötä tyhjillään, aivan paraatipaikoilla. Verkkokaupan huikean nopea kasvu on hyödynnettävä! Tyhjiin tiloihin elinvoimaisia showroomeja, kaikin tavoin verkkokaupan ja perinteisen kaupan hedelmällistä rinnakkaineloa tukien. Siinä on meille loistava tilaisuus näyttää esimerkkiä koko maalle. Laitetaan Hämeenkatu hehkumaan!” maalaa Korkiakoski.

Läsnäolo kaupungin keskustassa ei ole liikkeille enää minkäänlainen itsestäänselvyys. Tampereelta maailmalle ponnistava ikoninen kenkäbrändi Palmroth on kasvavan verkkokaupan aikana jälleen edelläkävijä ja hiljattain palannut takaisin keskustaan, verkkokauppa selkänojanaan.

”Kasvavan verkkokaupan ansiosta olemme nyt keskustaan tulleet. Nyt keskustan liikkeemme toimii meille sekä verkkokauppana että showroomina, joka poikii kauppaa niin kivijalassa kuin verkossakin. Tampere on meille loistava sijainti. Kasvava kaupunki, pääkaupunkiseutua edullisemmat liiketilat, laaja osaaminen ja hyvä logistiikka. Tampere voi kasvaa esikuvaksi koko Suomelle”, painottaa toimitusjohtaja Mikko Palmroth.

Valtuuston enemmistö ja kauppakamari tukena

Tampereen nostaminen verkkokaupan pääkaupungiksi on kerännyt kaupunginvaltuustossa jo selkeän enemmistön tuen. Valtuustoaloitteen kirjoittanut Antti Ivanoff on tyytyväinen.

”On todella hienoa, että ajatus saa poikkeuksellisen vahvan tuen yli puoluerajojen. Yhdessä kaupungin johdon ja tamperelaisen elinkeinoelämän kanssa voimme päästä todella pitkälle – tässä on meille suuria mahdollisuuksia”, kiittää Ivanoff laajaa yksituumaisuutta ja yhteistyötä.

Tampereen kauppakamari näkee verkkokaupan tukitoiminnoissa merkittäviä liiketoimintamahdollisuuksia alueelle. Kauppakamarin kaupan valiokunnassa on keskusteltu pitkään verkkokaupan merkityksestä koko elinkeinoelämälle.

”Verkkokauppa on kasvanut vahvasti, mutta toisaalta sen kasvupotentiaali on vielä valtava. Verkkokauppa on nouseva megatrendi, jossa erilaiset kivijalka- ja verkkokaupan hybridimallit ovat nykypäivää. Tampereella on ehdottomasti mahdollisuus olla edelläkävijä näissä teemoissa”, toteaa kauppakamarin apulaisjohtaja Markus Sjölund.

”Kauppa on Tampereella ja Pirkanmaalla liikevaihdoltaan merkittävä toimiala. Meillä on runsas vähittäiskaupan valikoima ja tänne on sijoittunut myös tukkukaupan perinteisempiä ja erikoistuneempia toimijoita. Lisäksi meillä on ICT-alan huippuosaamista verkkokaupan järjestelmistä. Ala kehittyy jatkuvasti, joten tarvitaan myös tutkimusta, ja sitä tarjoavat Tampereen laaja-alaiset korkeakoulut.”

”Kun tähän vielä yhdistetään loistava logistinen sijainti, herää kysymys mikä voisi olla parempi verkkokauppapääkaupunki?”, summaa Sjölund.

Kaisa Läärä, pormestarin erityisavustaja, Tampere, 040 806 3640, kaisa.laara@tampere.fi

Mikko Palmroth, toimitusjohtaja, Palmroth International Oy, 0400 317 732, mikko@palmroth.fi

Antti Ivanoff, kaupunginvaltuutettu, Tampere, 050 568 5021, laheta@anttiivanoff.com

Markus Sjölund, apulaisjohtaja, Tampereen kauppakamari, 040 745 4342, markus.sjolund@tampereenkauppakamari.fi

Suomessa lähes 40% verkkokauppiaista miettii palvelun vaihtoa – satojen miljardien maksupalvelumarkkina myllertää maailmalla23.11.2020 14:03:55 EET | Tiedote

Joulumyynti verkossa räjähtämässä! ”Korona ja käyttämättömät rahat luomassa kulutusjuhlan verkkoon”, arvioi ETLA:n Kangasharju8.10.2020 11:30:00 EEST | Tiedote

Verkkokaupan tilausmäärät kasvoivat heinä-syyskuussa lähes 70%, kertoo yli 2000 verkkokaupan todellista myyntiä seuraava verkkokauppaindeksi. ”Indeksi ennakoi kaikkiaan hurjaa kasvua joulumyyntiin verkossa”, tiivistää indeksiä julkaisevan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Koronan takia on syntynyt patoutunutta kysyntää, kun ei ole voitu kuluttaa esimerkiksi matkoihin. Verkkomyynnin miljardibuumi voi näkyä jopa kauppataseessa saakka”, arvioi ETLA:n toimitusjohtaja Aki Kangasharju.

”Verkkokauppa pelasti ja antoi uskallusta kasvuun” – Yli 500 yritystä verkkoon taikonut #pelastetaankauppa-kampanja ehdolla EU-palkintoon1.10.2020 11:00:00 EEST | Tiedote

Korona iski Suomeen runsaat puoli vuotta sitten ennenkokemattomalla voimalla. #pelastetaankauppa-kampanja syntyi ennätysvauhtia auttamaan kivijalkakauppiaita ja muita korona-ahdinkoon ajautuneita yrityksiä. ”Yli 500 verkkoon ilmaiseksi pelastettua yritystä ja lähes 1300 yritystä #pelastetaankauppa-portaalissa on melkoinen saavutus”, toteaa Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. #pelastetaankauppa-kampanja on nyt ehdolla EU:n solidaarisuuspalkinnon saajaksi ansioista koronahaittojen torjumisessa.