Hartela ja YIT aloittavat lähipalvelukeskus Hertsin rakentamisen Helsingissä

Herttoniemen ytimeen, Itäväylän ja metroaseman läheisyyteen pitkään kehitelty Hertsin kiinteistöhanke käynnistyy tammikuussa 2018. YIT ja Hartela toteuttavat hankkeen toimitilarakentamisen työyhteenliittymänä.
Lähipalvelukeskus Hertsi Havainnekuva 1

Hertsi on merkittävä hybridihanke, johon sijoittuu vähittäiskaupan ja palvelujen lisäksi myös palveluasumisen tiloja. Samaan kortteliin Hartela toteuttaa kaksi omaa asuinkohdetta vuokra- ja omistusasumiseen.

Rakennustyöt alkavat tammikuussa 2018 Megahertsin liikekeskuksen muutostöillä ja työt jatkuvat pian myös uudisrakentamisella. Lähipalvelukeskus Hertsi avautuu keväällä 2020, minkä jälkeen jatkuvat vielä asuintornien rakennustyöt. Hertsin korttelikokonaisuus on valmis kesään 2021 mennessä.

”Hertsin hanke on poikkeuksellisen kiinnostava merkittävän sijaintinsa takia. Herttoniemen monipuolistuvat palvelut saavat arvoisensa puitteet kohteessa, joka on kaiken lisäksi hyvin saavutettava”, kertoo Hartela Etelä-Suomi Oy:n varatoimitusjohtaja Tapio Rantanen.

Lähipalvelukeskuksesta tulee Herttoniemen alueella päivittäistavarakaupan ja palvelujen keskipiste. Uudiskiinteistössä on vuokrattavaa toimitilaa noin 18 500 m2 ja se muodostaa olemassa olevan Megahertsi-liikekeskuksen kanssa Lähipalvelukeskus Hertsin.

Hertsin uudisrakennuksen sijoittajina ovat Aktia Henkivakuutus Oy:n, Vakuutusosakeyhtiö Henki-Fennian sekä Yleisradion Eläkesäätiön muodostama sijoittajaryhmittymä. Samassa korttelissa olevan Megahertsin liikekeskuksen omistaa Erikoissijoitusrahasto eQ-Liikekiinteistöt.

Herttoniemen metroaseman ja Hertsin välille rakennetaan hankkeen yhteydessä Itäväylän ylittävä kävelysilta, jonka avulla asiakkailla on sujuva kulkuyhteys julkisen liikenteen palveluiden ja Lähipalvelukeskus Hertsin välillä. Lähipalvelukeskus Hertsin tiloihin sijoittuvat mm. HOK-Elannon Prisma, Helsingin kaupungin kirjasto- ja nuorisotila ja Päiväkoti Touhula. Herttoniemen Treffi Pub & Bistron omistajana tunnettu Andy Solomon on avaamassa Hertsiin noin 900 neliömetrin laajuista uutta Fat Lizard Restaurant ja Bar -ravintolakokonaisuutta. Kokonaiusutta täydentävät liikekeskus Megahertsissä jo toimivat Tokmanni, Alko ja Megahertsin Apteekki. Lähipalvelukeskus Hertsiin siirtyvät Herttoniemen Kettutiellä sijaitsevat Helsingin kaupungin kirjasto ja nuorisotila. Hertsiin tulee myös useita ravintoloita ja kahviloita.

Tapio Rantanen, varatoimitusjohtaja, Hartela Etelä-Suomi Oy
tapio.rantanen@hartela.fi

Lähipalvelukeskus Hertsi Havainnekuva 1
Lähipalvelukeskus Hertsi Havainnekuva 2
Lähipalvelukeskus Hertsi Havainnekuva 3

Hartela kuuluu suurimpiin valtakunnallisiin rakennusyhtiöihin. Rakennamme asuntoja ja toimitiloja sekä kehitämme kiinteistöjä ja alueita. 75-vuotias, suomalainen perheyhtiö työllistää noin 600 rakentamisen ammattilaista. Konserniin kuuluvat Turun ja Tampereen seudulla sekä Satakunnassa ja Länsi-Uudellamaalla toimiva Hartela Länsi-Suomi Oy, pääkaupunkiseudulla ja ympäristökunnissa sekä Lahdessa toimiva Hartela Etelä-Suomi Oy sekä Oulun talousalueella toimiva Hartela Pohjois-Suomi Oy. Toimipisteet sijaitsevat Helsingissä, Lahdessa, Turussa, Tampereella, Raumalla ja Oulussa.