Hartela kehittää Karjasillan Verstaalle älykästä liikennettä

Hartela tuo Oulun Karjasillan Verstas -asuinalueelle uusia ratkaisuja sujuvaan, taloudelliseen ja ekologiseen liikkumiseen. Tavoitteena on kehittää älykästä liikennettä, josta hyötyvät niin ympäristö, asukkaat, taloyhtiöt kuin lähikorttelitkin.

Karjasillan Verstas Business Labissa kehitettävä älykäs liikenne tuottaa asukkaille ja lähiympäristölle uusia yksityisautoilua kompensoivia ja liikkumisen sujuvuutta edistäviä palveluja: yhteiskäyttöautoja ja -pyöriä sekä älykkään tavan hallinnoida pysäköintitilaa korttelin pysäköintihallissa. Ensimmäisten kumppanien joukossa on OP Ryhmän OP Kulku -palvelu.

Älykkään liikenteen konsepti tarkoittaa

• yhteiskäyttöautoja, jotka vähentävät asukkaiden pysäköintitilan tarvetta. Lähtökohtaisesti yhteiskäyttöautot ovat sähköautoja. Yhteiskäyttöautot voidaan nivoa suurempaan liikkumisen ratkaisuun osaksi julkista liikennettä ja lähiasuinalueita
  • pysäköinnin hallintamallia, jonka tavoitteena on optimoida pysäköintitilan käyttöä ja pysäköinnin kustannuksia
  • sähköautojen latausjärjestelmää, jonka tavoitteena on taata ajanmukainen, asukkaiden tarpeet täyttävä pysäköintitila myös tulevaisuudessa ja sähköautojen yleistyessä sekä tukea ekologisuutta korttelissa
  • yhteiskäyttöpyöriä, jotka omalta osaltaan vähentävät asukkaiden pysäköintitilan tarvetta
  • osallistumista myös yleisemmin aluetta palvelevien MaaS (”Mobility as a Service)-sovellusten kehitykseen.

Suora vaikutus kustannuksiin, hyötyjä on asukas

Tällä hetkellä suunnitellaan mm. Karjasillan yhteiskäyttöautopalvelua yhteistyössä OP Ryhmän OP Kulku -palvelun kanssa siten, että se sujuvoittaa koko lähialueen kulkemista.
Yhteiskäyttöauton käyttäjiä voivat olla korttelin asukkaat, mutta myös lähialueen muut asukkaat sekä yritykset. Auton käyttäjä maksaa vain auton käytöstä, ei sen omistamisesta tai ylläpidosta. Auton hallinnointi tapahtuu OP Kulku -palvelun tarjoaman sovelluksen avulla itsepalveluna.

Työn alla on myös dynaamisen pysäköinninhallinnnan malli. Älykkään liikenteen konseptilla pyritään vähentämään rakennettavien pysäköintipaikkojen määrää n. 20-30 prosentilla normin mukaisesta, kun pysäköintiä hallitaan dynaamisesti ja omistusautolla liikkumiselle tarjotaan vaihtoehtoja.

Nykyisten pysäköintinormien mukaan pysäköintitilojen rakentamiskustannuksia kohdistuu myös sellaisiin asuntoihin, jotka eivät paikkoja tarvitse. On tyypillistä, että paikat sijaitsevat ainakin osittain maan alla, jolloin rakentaminen on myös kallista. Myös autopaikkojen ylläpito maksaa.

- Tyypillisesti osa pysäköintipaikoista on vajaakäytöllä, erityisesti työpäivien aikana. Jos pysäköintiä voidaan hallinnoida dynaamisesti, voidaan paikat saada hyötykäyttöön ja keventää näin kustannuksia. Käytännössä asukas voisi tulevaisuudessa maksaa vain käyttämästään pysäköintiajasta tai vaihtoehtoisesti saada tuottoa omistamastaan pysäköintipaikasta, kertoo Karjasillan Verstas Business Labin projektipäällikkö Helena Moring Hartelasta.

Karjasillan Verstaan kortteliin suunnitellaan koteja noin 750 asukkaalle. Rakentaminen alkaa keväällä 2018.

Karjasillan Verstas Business Labin projektipäällikkö Helena Moring
Hartela Pohjois-Suomi Oy, puh. 040 5459875

Timo Kemppainen, OP Kulku, puh. 050 400 1511

Kaupintie 2

Hartela kuuluu suurimpiin valtakunnallisiin rakennusyhtiöihin. Rakennamme asuntoja ja toimitiloja sekä kehitämme kiinteistöjä ja alueita. 75-vuotias, suomalainen perheyhtiö työllistää noin 600 rakentamisen ammattilaista. Konserniin kuuluvat Turun ja Tampereen seudulla sekä Satakunnassa ja Länsi-Uudellamaalla toimiva Hartela Länsi-Suomi Oy, pääkaupunkiseudulla ja ympäristökunnissa sekä Lahdessa toimiva Hartela Etelä-Suomi Oy sekä Oulun talousalueella toimiva Hartela Pohjois-Suomi Oy. Toimipisteet sijaitsevat Helsingissä, Lahdessa, Turussa, Tampereella, Raumalla ja Oulussa.

Kruunuvuorenrantaan haetaan laadukasta arkkitehtuuria kutsukilpailulla30.6.2017 11:56Tiedote

Hartelan ja kumppanikonsortion toteuttama monimuotoinen korttelikokonaisuus Helsingin Kruunuvuorenrannan Haakoninlahdessa on edennyt arkkitehtuurikilpailuun. Kilpailun tavoitteena on löytää eri asiakasryhmien toiveita ja resursseja vastaava, kaupunkikuvallisesti ja arkkitehtonisesti korkeatasoinen sekä toteuttamiskelpoinen suunnitelma. Korttelikokonaisuudessa korostetaan asumisen monipuolisia hallintomuotoja, yhteisöllisyyttä ja vihreitä arvoja. Suunnittelun pohjaksi tutkittiin asiakkaiden odotuksia.

”Hyrrä”-ehdotuksesta tornitalo Jätkäsaareen15.6.2017 14:45Tiedote

Arkkitehtitoimisto HMV Oy voitti ehdotuksellaan ”Hyrrä” Helsingin Jätkäsaaren 16-kerroksisen tornitalon arkkitehtuurikutsukilpailun. Yksimielinen palkintolautakunta arvosti erityisesti kilpailutyön julkisivua sekä kaunista ja selkeää pohjaratkaisua. Tornitalo on ensimmäinen osa Hartelan rakentamasta korttelista, johon kuuluu yhteensä kolme asuintonttia. Hartela Etelä-Suomi Oy käynnisti helmikuussa arkkitehtisuunnittelukilpailun yhteistyössä Helsingin kaupungin kaupunkisuunnitteluviraston kanssa. Helsingin Länsisatamaan, Jätkäsaaren merelliseen kaupunginosaan rakennetaan 16-kerroksinen asuinkerrostalo osaksi laajempaa korttelikokonaisuutta.