Hoitokulujen jatkuva nousu nakertaa yksityisten vuokranantajien kannattavuutta

Kiinteistöliitto julkaisi perusteellisesti tehdyn vuosittaisen Indeksitalo-selvityksen, jossa on vertailtu kuntakohtaisia kiinteistökustannuksia ja niiden kehitystä. Selvityksessä on eritelty muun muassa kaukolämmön, vesihuollon ja kiinteistöveron muodostamia kustannuksia. Indeksitalo-vertailussa kustannukset ovat nousseet keskimäärin 2,6 prosenttia vuodessa. Kustannusten nousu on ollut huomattavaa erityisesti Helsingissä ja Espoossa.

”Kiinteistökustannusten jatkuva nousu vaikuttaa jo vuokraustoiminnan kannattavuuteen. Yksityiset vuokranantajat ovat muutenkin tulleet jo viime aikoina huomattavasti varovaisemmiksi. Nyt voimakkaasti kasvavat hoitokulut tuovat lisää tummia pilviä vuokraustoiminnan kannattavuudelle”, sanoo Suomen Vuokranantajien yhteiskuntasuhdejohtaja Tuomas Viljamaa.

Kiinteistöliiton Indeksitalo-selvityksen mukaan kuntakohtaiset kiinteistökustannukset ovat nousseet tänä vuonna edellisvuotta voimakkaammin. Indeksitalo-vertailussa kustannukset nousivat keskimäärin 2,6 prosenttia vuodesta 2018. Nousua selittää erityisesti sähkön ja lämmityksen kallistuminen. Vuotta aiemmin kustannukset nousivat keskimäärin noin prosentin verran.

”Yksityisille vuokranantajille ei tappiin asti vedetty vuokra ole ollut mikään itseisarvo. Yksityiset vuokranantajat ovat vuokramarkkinoiden joustavin toimija ja pystyvät markkinatilanteen mukaan joustamaan myös vuokrissa. Hoitokulujen jatkuva reipas nousu haastaa tällä hetkellä vuokraustoiminnan kannattavuutta. Tämä aiheuttaa pitkällä aikavälillä ongelmia asuntomarkkinoille”, Viljamaa pohtii.

Erityisesti Suomen suurimpien kaupunkien Helsingin ja Espoon kustannukset ovat nousussa. Viidessä vuodessa Helsingin kustannukset ovat nousseet 23 prosenttia. Espoon kustannusnousu on ollut 14 prosenttia, mikä on kaksinkertainen koko maan keskiarvoon nähden.

”Yksityisten vuokranantajien verotus on korkeaa, mikä on jo kannattavuuden kannalta iso kivi kengässä. Yksityisten vuokranantajien investoinnit asuntoihin ovat viime aikoina merkittävästi laskeneet, mikä johtuu osittain hoitokulujen kasvusta. Asuntoja rakennetaan vähemmän ja tärkeitä korjauksia lykätään eteenpäin”, harmittelee Viljamaa.

”Hallituksen olisi budjettiriihessä etsittävä keinoja, miten yksityiset vuokranantajat saadaan jatkossakin investoimaan asuntoihin. Julkiset varat loppuvat nopeasti kesken, kun pyritään vastaamaan erityisesti pääkaupunkiseudun voimakkaasti kasvavaan kysyntään. Pääkaupunkiseudun väestö kasvaa Euroopan mittapuulla todella nopeasti. Yksityiset investoinnit pitäisi nähdä entistä enemmän asuntopolitiikan välineenä. Asuntojen hinnat ja vuokrat nousevat, jos tarjontaa ei ole riittävästi. Valtion pitäisi luoda kannusteita yksityisille investoinneille”, Viljamaa kannustaa.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 19 000 vuokranantajaa.

Suomen vuokramarkkinat toimivat hyvin – markkinatalous toimii vuokralaisten hyväksi22.10.2019 12:00:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajien tuoreen vuokramarkkinakatsauksen mukaan markkinatalous toimii vuokralaisten hyväksi Suomen vuokramarkkinoilla. Katsauksen mukaan eri alueiden eriytyminen vahvistuu tulevina vuosina. Pääkaupunkiseudun ja muiden kasvukeskusten kehitystä vauhdittamaan tarvitaan asuntotuotantoa myös tulevina vuosina. Katsauksessa tarkastellaan eri kaupunkien vuokramarkkinanäkymiä ajankohtaisen asuntopoliittisen keskustelun, Vuokraovi.comin kevään 2019 tilastojen sekä Tilastokeskuksen tietojen valossa.

Yksityiset vuokranantajat entistä paremmin mukaan asunnottomuustyöhön17.10.2019 10:08:42 EESTTiedote

Asunnottomien yötä vietetään jälleen 17.10.2019. Suomessa on vuodesta 2002 alkaen vietetty YK:n kansainvälistä päivää köyhyyden poistamiseksi Asunnottomien yön merkeissä. Uudessa hallitusohjelmassa tavoitellaan asunnottomuuden poistamista kahdessa vaalikaudessa eli kahdeksassa vuodessa. Jotta tavoite toteutuu, on tärkeää ottaa myös yksityiset vuokranantajat entistä vahvemmin mukaan asunnottomuustyöhön.