Hubit tarjoavat yhteisöllisyyttä etäopiskeluun Keski-Suomessa
Elinkeinoelämän murros ja digitalisaatio tarjoavat uusia mahdollisuuksia etäyhteyksin tehtävään opiskeluun tai työhön, joiden avulla kasvukeskuksista kauempana sijaitseviin kuntiin voidaan saada lisää asukkaita, elinvoimaa, yrityksiä ja yrittäjiä. Vuonna 2020 käynnistynyt HUBITTAAKO?-hanke on testannut digitalisaation mahdollisuuksia Pihtiputaalla, ja toimintaa on tarkoitus kehittää muissakin keskisuomalaisissa kunnissa.
”Tavoitteena on rakentaa Keski-Suomeen aktiivisesti yhteistyötä tekevä hubien eli yhteisöllisten työtilojen verkosto sekä vastata sen avulla alueellisiin osaamis- ja koulutustarpeisiin. Näin laajennetaan korkeakoulujen jatkuvan oppimisen mahdollisuuksia Jyväskylän ulkopuolella”, hankkeen projektipäällikkö Miia Hiironen kertoo.
Osaamista kehitetään avoimilla korkeakouluopinnoilla
Jyväskylän yliopiston avoin yliopisto on hanketta koordinoivan Pihtiputaan kunnan aisaparina vastaamassa esiin tuleviin koulutustarpeisiin. HUBITTAAKO?-hanke tekee yhteistyötä alueen toimijoiden kanssa, jotta tarjottava koulutus auttaa työntekijöitä kehittämään osaamistaan työelämän tarpeiden mukaisesti.
Eri kuntiin perustettavien hubien hyödyntämisen perusajatuksena on opiskelun paikallisuus, yhteisöllisyys ja vertaistuki.
”Yhteisöllisten työtilojen kautta voidaan lisätä tietoisuutta avoimesta korkeakouluopetuksesta sekä järjestää opetusta ja ohjausta niissä paikallisesti. Verkko-opetus lisää saavutettavuutta, mutta opiskelijat saattavat tarvita tukea opinnoissaan. Esimerkiksi paikallisesti järjestetty opintoryhmä voi edistää opintotavoitteiden toteutumista”, kertoo koulutuspäällikkö Muru Linjala Jyväskylän yliopiston avoimesta yliopistosta. Hän on mukana HUBITTAAKO?-hankkeessa valmistelemassa opintotarjontaa.
Hankkeessa kartoitetaan työntekijöiden osaamistarpeita eri kunnissa. Jyväskylän yliopiston avoin yliopisto kehittää koulutustarjontaa tähän kysyntään sopivaksi. Opinnot voivat olla esimerkiksi työllisyyttä tukevia lyhytkoulutuksia tai pidempikestoisia koulutuspolkuja, kuten tutkintotavoitteista opiskelua esimerkiksi avoimen väylän kautta tutkintokoulutukseen.
Tavoitteena työelämän ja jatkuvan oppimisen aktiivinen yhteistyöverkosto
Vuonna 2022 hankkeen luomassa maakunnallisessa yhteistyöverkostossa on tarkoitus olla vähintään neljä yhteisöllistä työtilaa eri puolilla Keski-Suomea. Näihin eri toimipisteisiin etsitään sekä säännöllisesti tiloissa toimivia yrityksiä että vaihtuvia toimijoita. Hankkeen aikana rakennettavan yhteistyöverkoston on siis tarkoitus linkittyä koulutuksen tarjoajien lisäksi myös yrityksiin.
”Tavoitteenamme on yhteistyöverkoston vahvistaminen ja sen toiminnan saaminen vauhtiin sekä etätyöhön kytkeytyvien yritysverkostojen rakentaminen. Koulutuksen osalta haluamme ylläpitää aktiivista yhteistyötä näissä toimipisteissä. Osuvilla koulutuksilla voimme vastata ihmisten tarpeeseen kehittää osaamistaan elämän ja työuran eri vaiheissa”, Linjala kertoo.
HUBITTAAKO?-hanke (2020–2022) on Pihtiputaan kunnan koordinoima jatkuvan oppimisen hanke, jossa Jyväskylän yliopiston avoin yliopisto on mukana toteuttamassa koulutustarjontaa. Hanketta rahoittaa Euroopan aluekehitysrahasto.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Miia Hiironen
projektipäällikkö
Pihtiputaan kunta
040 714 4453
Muru Linjala
koulutuspäällikkö
Jyväskylän yliopiston avoin yliopisto
040 746 3223
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Iäkkäiden ihmisten liikkuminen palautuu hitaasti ennalleen koronaviruspandemian jäljiltä26.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote
Iäkkäiden ihmisten elinpiiri pieneni ja koetut mahdollisuudet liikkua kodin ulkopuolella heikkenivät koronaviruspandemian alussa alkukesällä 2020, vaikka liikunnan määrä lisääntyi. Noin kaksi vuotta pandemian puhkeamisen jälkeen vuosina 2021–2022 tehdyssä seurantatutkimuksessa iäkkäiden ihmisten liikkumisessa tapahtuneiden muutosten havaittiin jossain määrin palautuneen, mutta ei täysin pandemiaa edeltäneelle tasolle.
“Kun hän syntyi, päätin antaa hänelle mahdollisuuden puhua venäjää” – näkökulma kielipolitiikkaan25.4.2024 09:34:59 EEST | Tiedote
FM Polina Vorobeva tutkii väitöksessään, miten venäjänkieliset yksinhuoltajaperheet sovittavat Suomessa kielipolitiikkaansa monimutkaisten yhteiskuntapoliittisten ja koulutuksellisten realiteettien taustaa vasten.
Vertailututkimus sai jatkoa: Onko suomalaisnuorten kuva yhteiskunnasta muuttunut?24.4.2024 13:39:02 EEST | Tiedote
Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitokselle noin 1,2 miljoonan euron rahoituksen kansainväliseen vertailevaan ICCS 2027 -tutkimukseen, jossa arvioidaan 8.-luokkalaisten nuorten yhteiskunnallisia tietoja, asennoitumista kansalaistaitoihin ja kansalaisuuteen sekä sitoutumista ja halukkuutta sitoutua aktiiviseen kansalaisuuteen.
Simojoen raakkukanta on pelastettavissa tehokkailla toimilla24.4.2024 06:45:00 EEST | Tiedote
LIFE Revives -projektissa arviotiin raakkupopulaation tila Simojoessa. Etenkin nuorten raakkuyksilöiden puuttuminen huolestuttaa tutkijoita. Kanta on kuitenkin vielä pelastettavissa.
Onko koulu kriisissä – miten koulutuksen tulosten ja hyvinvoinnin suunta saadaan muuttumaan?23.4.2024 07:07:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopistolla on torstaina 25.4.2024 koulutuksen superpäivä, joka alkaa EDUCA – koulutuksen tulevaisuus -lippulaivahankkeen esittelyllä. Lippulaiva pyrkii löytämään ratkaisuja muun muassa oppimistulosten heikentymiseen. Päivä jatkuu PISA-tutkimuksen ruotimisella: mitä PISAssa oikeastaan mitataan, ja mitä se meille kertoo?
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme