Ilouutinen uusille opiskelijoille: opiskelija-asuntoja tarjolla hyvin

Valtaosa vaihto-opiskelijoista ja jopa 71 prosenttia kansainvälisistä tutkinto-opiskelijoista – korkein osuus Euroopassa – asuu Suomessa opiskelija-asunnossa. Siksi epidemian takia takkuileva opiskelijaliikkuvuus näkyy juuri opiskelija-asuntojen kysynnässä.

”Opiskelija-asuntoyhteisöt ovat tukeneet korkeakoulutuksen kansainvälistymistä tarjoamalla edullisia asuntoja kansainvälisille opiskelijoille, joiden on vaikea löytää asuntoa tavallisilta vuokramarkkinoilta,” Suomen opiskelija-asunnot SOA:n toiminnanjohtaja Lauri Lehtoruusu selittää.

Vapaana on nyt erityisesti edullisimpia soluasuntoja ja kimppakämppiä, jotka ovat olleet kansainvälisten opiskelijoiden suosiossa.

”Yhteisöllistä asumista kannattaa rohkeasti kokeilla. Korona on vienyt monelta opiskelijalta kesätyöt, mikä kiristää toimeentuloa. Soluasuminen on edullinen vaihtoehto,” Lehtoruusu vinkkaa.

Eri korkeakoulut valmistautuvat syksyyn hyvin erilaisin opetusjärjestelyin. Osa palaa normaaliin lähiopetukseen ja aikoo vastaanottaa vaihto-opiskelijoita, toiset jatkavat poikkeusjärjestelyin. Esimerkiksi Itä-Suomen yliopisto on päättänyt, että opetus järjestetään pääsääntöisesti etänä koko syyslukukauden eikä opiskelijavaihtoa järjestetä.

Lehtoruusu ei kuitenkaan suosittele lykkäämään muuttoa opiskelupaikkakunnalle, vaikka opiskelu alkaisikin etänä. Asunnonsaanti voi takkuilla myöhemmin lukuvuoden aikana.

Osa korkeakouluista lykkää syksyn peruuntuneita vaihtoja keväälle ja osa korkeakouluista saattaa palata etäopetuksesta lähiopetukseen syksyn puolivälissä. Siksi lukuvuoden aikana voi olla odotettavissa yllättäviä kysyntäpiikkejä.

Lisätietoa korkeakoulujen syksyn poikkeuslinjauksista

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut päättävät itsenäisesti opetuksen järjestämistavasta ja mahdollisista kansainvälisiä opiskelijoita koskevista linjauksista. Korkeakoulujen linjauksia on kerätty tänne: Katso tästä taulukko korkeakoulujen syksyn opetusjärjestelyistä.

Taulukon tiedot on kerätty 12.-16.6.2020. Koska tilanne elää päivittäin, osa korkeakouluista on saattanut päivittää linjauksiaan tiedonkeruun jälkeen. Taulukon tiedot perustuvat avoimista lähteistä saatavilla oleviin linjauksiin. Korkeakouluilla voi olla henkilökunnalle ja opiskelijoille suunnattuja tarkempia linjauksia kirjautumista edellyttävissä järjestelmissä.

Suomen opiskelija-asunnot SOA ry on opiskelija-asuntoyhteisöjen valtakunnallinen edunvalvonta- ja yhteistyöjärjestö. SOA:n jäseninä on 22 opiskelija-asuntoyhteisöä sekä opiskelijajärjestöt Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ja Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK. Jäseninä olevat opiskelija-asuntoyhteisöt toimivat tärkeimmillä opiskelupaikkakunnilla ja ne omistavat yhteensä noin 45 000 vuokra-asuntoa, joissa asuu noin 70 000 opiskelijaa. Opiskelija-asuntoyhteisöt ovat yleishyödyllisiä toimijoita, joko säätiöitä, kaupunkien omistamia yhtiöitä, ylioppilaskuntia tai yhdistyksiä. SOA:n jäsenyhteisöjen tavoitteena on tarjota opiskelijoiden toiveita ja tarpeita vastaavia asuntoja kohtuulliseen hintaan.

Puusta pitkälle – Arkkitehtiopiskelijat suunnittelivat puusta asuntoja opiskelijatovereilleen24.8.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Puusta Pitkälle -julkaisu esittelee puurakenteisen opiskelija-asumisen ideakilpailun, joka järjestettiin Tampereella, Oulussa ja Aalto-yliopistolla vuosina 2019-2020. Kilpailun toteuttamisessa olivat mukana myös paikalliset opiskelija-asuntosäätiöt ja Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA. Julkaisu on vapaasti luettavissa ja ladattavissa täältä. Julkaisussa esitellään kolmen eri korkeakoulun voittoisat suunnitelmat. Lisäksi jutuissa vieraillaan Kuhmossa puuelementtitehtaalla ja selvitetään, miksi juuri opiskelija-asuntosäätiöt ovat puurakentamisen suunnannäyttäjiä: Esimerkiksi Suomen kaksi korkeinta puukerrostaloa ovat opiskelija-asuntokäytössä. Tampereen ideakilpailun voittanut suunnitelma on puolestaan jo valmisteilla. - Opiskelija-asuminen on puurakentamisen luonteva edelläkävijä. Opiskelijat arvostavat ekologisuutta ja puurakentaminen on yksi keino, jolla opiskelija-asuntoyhteisöt voivat tarjota ympäristöystävällistä asumista, SOA ry:n toiminnanjohtaja Lauri Lehtoruusu toteaa.