Joukkoliikenteen koronatukeen kaavaillut ehdot kummaksuttavat

Kuntatalous on jo ennen koronaepidemiaa ollut heikossa tilanteessa ja myös kaupunkien tilanne on ollut hälyttävä. Korona kurittaa eri kaupunkeja ja niiden joukkoliikennejärjestelmiä eri tavalla aiheuttaen vaihtelevia säästöpaineita.

Kaupunkiseuduilla joukkoliikenteen rahoitus on ollut valtaosin kaupunkien harteilla.

- Kunnat ja joukkoliikenneviranomaiset haluavat hakea yhteistyössä valtion kanssa tietä ulos koronan aiheuttamasta kriisistä. Kuntaliitto on tukena tässä työssä, toteaa Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina.

Koronan aiheuttama joukkoliikenteen rahoituskriisi on ennennäkemätön ja siihen tarvitaan valtion tukea. Valtio on tähän mennessä korvannut isojen ja keskisuurten kaupunkiseutujen lipputulomenetyksiä 47 %:n osuudella.

Seitsemäs lisätalousarvio sisältää 100 M€:n esityksen joukkoliikenteen koronatukeen kaupunkiseuduille ja ELY-keskuksille. Tuen jakamiselle kaavaillaan ehtoja, joilla halutaan estää lipunhintojen korotukset ja palvelujen karsinta.

Kaupunkiseutujen tahtotila ylläpitää palveluja ja edullisia lipun hintoja on hallituksen kanssa yhteinen. Kuntaliitto haluaa kiinnittää huomiota siihen, että kunta-valtio -suhteessa ja valtionavun jakamisen ehdoissa kunnallisten päättäjien käsiä ei tule sitoa kuntatalouden tasapainotuskeinojen suhteen.

Jos valtion korvaus lipputulomenetyksiin olisi kaupunkikohtaisesti täysimääräinen, sitovat ehdot olisivat ajateltavissa.

Valtionapu 50 % osuudella lipputulomenetyksiin auttaa merkittävästi, mutta ei vielä poista joukkoliikenteen rahoituskriisiä.

- Valtionavusta huolimatta kaupunkijoukkoliikenteelle jää edelleen iso aukko täytettäväksi toisen taloudellisesti epävarman vuoden edessä. Epävarmuus valtion koronatuen aikataulusta ja määrästä vaikeuttaa varautumista, sillä sitovien valtionavun ehtojen olisi myös tullut olla tiedossa, kun kunnat laativat ensi vuoden talousarvioitaan. Nehän ovat jo valtuustojen käsittelyssä, sanoo kuntatalouden kehittämispäällikkö Sanna Lehtonen.

Joukkoliikenteen merkitys yhteiskunnan toimivuudelle ja työssäkäynnin ja eri toimintojen saavutettavuudelle on suuri myös korona-aikana. Samalla on huolehdittava siitä, että joukkoliikenne toipuu koronan aiheuttamista ongelmista ja on edelleen kehittyvä vahva perusta liikenteen ilmastotyölle.

Varatoimitusjohtaja Timo Reina, +358 9 771 2700

Liikenneasiantuntija Johanna Vilkuna, +358 9 771 2104

Kehittämispäällikkö Sanna Lehtonen +358 9 771 2079

Kunnat luovat perustan asukkaiden hyvälle elämälle. Kuntaliitto tekee työtä, jotta kunnat onnistuvat tehtävässään.

Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä.

Sänkning av rösträttsåldern vid kommunalval understöds inte6.11.2020 14:28:11 EETTiedote

Av dem som besvarat Kommunförbundets enkät skulle 62 procent inte sänka rösträttsåldern vid kommunalval från 18 år till 16 år. Färre än var femte understöder en sänkning av rösträttsåldern. Understödet för att sänka rösträttsåldern är relativt litet i alla åldersklasser. Mest understöd får en sänkning av rösträttsåldern bland 40–49-åringar (25 %). Av 18–29-åringarna understöder 23 procent en sänkning av åldersgränsen, medan 55 procent motsätter sig det. I åldersklassen över 70 år förhåller sig hela 72 procent negativt till en sänkning av rösträttsåldern. Åsikterna om en sänkning av rösträttsåldern har förändrats endast en aning i positiv riktning under granskningsperioden 2015–2020. Andelen personer som stöder en sänkning har ökat med två procentenheter och är nu 18 procent. I motsvarande mån har andelen personer som motsätter sig en sänkning av åldersgränsen sjunkit med tre procentenheter. Andelen personer i åldersklassen 18–29 år som understöder en sänkning av rösträttsåldern har öka

Äänestysikärajan laskeminen kuntavaaleissa ei saa kannatusta6.11.2020 14:24:25 EETTiedote

Kuntaliiton kyselyyn vastanneista 62 prosenttia ei laskisi kuntavaalien äänestysikärajaa 18 vuodesta 16 vuoteen. Äänestysikärajan laskemista kannattaa harvempi kuin joka viides. Äänestämisikärajan laskemisen kannatus on kaikissa ikäluokissa suhteellisen vähäistä. Vahvimmin äänestysikärajan laskemista kannattavat 40–49-vuotiaat (25 %). 18–29-vuotiaista ikärajan laskemista kannattavia on 23 prosenttia, 55 prosenttia ei kannata. Yli 70-vuotiaiden ikäluokassa peräti 72 prosenttia suhtautuu kielteisesti äänestysikärajan laskemiseen. Äänestysikärajan laskemista koskevat mielipiteet ovat muuttuneet vain piirun verran positiivisemmiksi tarkasteluajanjaksolla 2015-2020. Kannattavien osuus on kasvanut kahdella prosenttiyksiköllä ja on nyt 18 prosenttia. Vastaavasti äänestysikärajan laskemista vastustavien osuus on pudonnut kolmella prosenttiyksiköllä. 18-29 -vuotiaiden ikäluokasta äänestysikärajan laskemista kannattavien osuus on kasvanut viidellä prosenttiyksiköllä vuodesta 2017 ja vastaa nyt v