Joulunaika on vuokranantajalle oiva tilaisuus muistaa asiakastaan

Vuodenvaihteessa yritykset ovat perinteisesti muistaneet työntekijöitään ja asiakkaitaan esimerkiksi erilaisin joulutervehdyksin. Myös vuokranantajalle vuodenvaihde on oiva tilaisuus kiittää vuokralaista onnistuneesta vuokrasuhteesta.

Kuva: Shutterstock.

Monilla alueilla vuokramarkkinoille on syntynyt viime vuosina paljon uutta tarjontaa. Asuntomarkkinoiden toimivuuden kannalta tämä on hyvä asia. Yksittäisen vuokranantajan kannalta tämä tarkoittaa sitä, että jatkossa kannattaa panostaa yhä enemmän hyvien vuokralaisten viihtyvyyteen ja vuokrasuhteeseen.

”Vuokranantajana toimiminen on ennen kaikkea asiakaspalvelutehtävä. Onnellinen asukas pitää myös todennäköisemmin hyvää huolta kodistaan ja ongelmatilanteetkin ratkeavat sopuisammin”, sanoo Suomen Vuokranantajat ry:n viestintä- ja kehittämispäällikkö Liina Länsiluoto.

“Mahdollisuus luoda hyvä, henkilökohtainen suhde asiakkaaseen on yksityisen vuokranantajan iso kilpailuvaltti. Yksityinen vuokranantaja tuntee vuokralaisensa henkilökohtaisesti ja pystyy usein myös joustamaan tämän tarpeiden mukaan. Pieni joulumuistaminen on hyvä tapa viestiä vuokralaiselle, että häntä arvostetaan”, Länsiluoto vinkkaa.

Arvoltaan pienet, korkeintaan muutaman kymmenen euron arvoiset joulumuistamiset voidaan lisäksi vähentää vuokratulojen verotuksessa vuokraustoiminnan kuluina.

”Tietoomme on tullut tapauksia, joissa verottaja ei ole hyväksynyt hyvin pienimuotoisten joululahjojen kustannuksia vähennettäväksi vuokratulojen verotuksessa. Tällainen verottajan päätös on nähdäksemme lainvastainen. Asiakastyytyväisyyden ylläpitäminen esimerkiksi pienillä vuosittaisilla muistamisilla on verrattavissa mihin tahansa markkinointiin ja siten niistä aiheutuvat kulut ovat luonnollisesti pääomatulojen hankkimisesta aiheutuneita vähennyskelpoisia kuluja”, linjaa yhdistyksen päälakimies Tarik Ahsanullah.

Suomen Vuokranantajat ry toivottaa kaikille vuokranantajille ja vuokralaisille rauhallista joulun aikaa ja menestyksekästä tulevaa vuosikymmentä!

Kuva: Shutterstock.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 20 000 vuokranantajaa.

Korkeakoulujen etäopiskelu ja kansainvälisten vaihto-opiskelijoiden väheneminen helpottanevat syksyn vuokra-asuntotilannetta18.6.2020 08:39:31 EESTTiedote

Monet opiskelijat jatkavat syksyllä opintojaan etäopiskeluna. Tällä voi olla vaikutusta myös vuokramarkkinoihin varsinkin pienemmissä korkeakoulukaupungeissa. Lisäksi kansainvälisten opiskelijoiden väheneminen vaikuttaa vuokramarkkinoihin. ”Syksyllä opiskelijoiden voi olla hieman tavallista helpompaa löytää uusi koti”, summaa Suomen Vuokranantajien yhteiskuntasuhdepäällikkö Ville Valkonen.

Taloyhtiöiden hoitokulujen nousu haastaa vuokranantajien kannattavuutta ja nostaa vuokria12.6.2020 15:08:15 EESTTiedote

Tilastokeskus julkaisi torstaina vuoden 2019 tilastot asunto-osakeyhtiöiden taloudesta. Yhteensä asunto-osakeyhtiöiden hoitokulut nousivat 4,2 prosenttia vuodesta 2018. Kulut huoneistoneliötä kohden olivat keskimäärin 5,07 euroa. Hoitokulut ilman korjauskustannuksia kasvoivat koko maan osalta 2,9 %. Vauhti oli nopeinta pääkaupunkiseudulla, 3,4 prosenttia, ja muualla Suomessa keskimäärin 2,8 prosenttia.

Uudenmaan eristys ja tautitilanne vaikuttivat asuntojen vuokraamiseen ja vuokranantajien näkymiin22.5.2020 08:00:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajien kyselyissä näkyy koronavirustilanteen alueellisen vaihtelun vaikutus vuokra-asuntomarkkinoihin. Huhtikuun alun kyselyssä uusmaalaisten vuokranantajien näkymät olivat muualla Suomessa asuvia synkemmät. Toukokuun alun kyselyn vastauksiin heijastuu tautitilanteen tasoittuminen. Näkymät tulevasta vuokra-asuntomarkkinoilla ovat koko Suomessa yhtenevät ja optimistisemmat.