Joulunaika on vuokranantajalle oiva tilaisuus muistaa asiakastaan

Vuodenvaihteessa yritykset ovat perinteisesti muistaneet työntekijöitään ja asiakkaitaan esimerkiksi erilaisin joulutervehdyksin. Myös vuokranantajalle vuodenvaihde on oiva tilaisuus kiittää vuokralaista onnistuneesta vuokrasuhteesta.

Kuva: Shutterstock.

Monilla alueilla vuokramarkkinoille on syntynyt viime vuosina paljon uutta tarjontaa. Asuntomarkkinoiden toimivuuden kannalta tämä on hyvä asia. Yksittäisen vuokranantajan kannalta tämä tarkoittaa sitä, että jatkossa kannattaa panostaa yhä enemmän hyvien vuokralaisten viihtyvyyteen ja vuokrasuhteeseen.

”Vuokranantajana toimiminen on ennen kaikkea asiakaspalvelutehtävä. Onnellinen asukas pitää myös todennäköisemmin hyvää huolta kodistaan ja ongelmatilanteetkin ratkeavat sopuisammin”, sanoo Suomen Vuokranantajat ry:n viestintä- ja kehittämispäällikkö Liina Länsiluoto.

“Mahdollisuus luoda hyvä, henkilökohtainen suhde asiakkaaseen on yksityisen vuokranantajan iso kilpailuvaltti. Yksityinen vuokranantaja tuntee vuokralaisensa henkilökohtaisesti ja pystyy usein myös joustamaan tämän tarpeiden mukaan. Pieni joulumuistaminen on hyvä tapa viestiä vuokralaiselle, että häntä arvostetaan”, Länsiluoto vinkkaa.

Arvoltaan pienet, korkeintaan muutaman kymmenen euron arvoiset joulumuistamiset voidaan lisäksi vähentää vuokratulojen verotuksessa vuokraustoiminnan kuluina.

”Tietoomme on tullut tapauksia, joissa verottaja ei ole hyväksynyt hyvin pienimuotoisten joululahjojen kustannuksia vähennettäväksi vuokratulojen verotuksessa. Tällainen verottajan päätös on nähdäksemme lainvastainen. Asiakastyytyväisyyden ylläpitäminen esimerkiksi pienillä vuosittaisilla muistamisilla on verrattavissa mihin tahansa markkinointiin ja siten niistä aiheutuvat kulut ovat luonnollisesti pääomatulojen hankkimisesta aiheutuneita vähennyskelpoisia kuluja”, linjaa yhdistyksen päälakimies Tarik Ahsanullah.

Suomen Vuokranantajat ry toivottaa kaikille vuokranantajille ja vuokralaisille rauhallista joulun aikaa ja menestyksekästä tulevaa vuosikymmentä!

Kuva: Shutterstock.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 20 000 vuokranantajaa.

”Lyhytvuokrauksen liian tiukat rajoitukset olisivat mahdottomia valvoa ja toisivat vain epäluottamusta taloyhtiöihin”19.12.2019 10:37:59 EETTiedote

Lyhytaikainen majoitustoiminta on noussut otsikoihin taas viime päivinä Helsingin hallinto-oikeuden annettua ratkaisunsa EasyHomesin tapauksessa. Ratkaisun perusteella on ehditty leimata kaikki lyhytaikainen vuokraus luvattomaksi salahotellitoiminnaksi ja maalailtu uhkakuvia suihkuun nukahtavista turisteista. Ratkaisuksi on esitetty niin rajoituksia kuin lyhytaikaisen vuokraustoiminnan kieltoa kokonaan. Keskustelussa tuntuu kuitenkin unohtuvan, että kyse on yleisemmin muutoksesta asumisen tarpeissa ja palveluissa. Kieltojen sijaan pitäisi pohtia, miten tähän kysyntään pystyttäisiin vastaamaan kestävällä tavalla.

Ei näin – Huhtanen Capitalin konkurssiuutinen kertoo asuntosijoittamisen perusasioiden unohtamisesta 12.12.2019 08:00:00 EETTiedote

Kauppalehti uutisoi eilen Huhtanen Capitalin ongelmista. Kiinteistösijoitusyhtiö Huhtanen Capital, jonka toimiala käytännössä on asuntosijoittaminen, tavoitteli vuonna 2018 listautumista pörssiin ja antoi sijoittajille katteettomia lupauksia suurista tuotoista. Moni sijoittikin rahojaan yhtiöön ja joutuu pettymään, koska Huhtanen Capital hakeutuu konkurssiin. Suomen Vuokranantajat haluaa korostaa vastuullista asuntosijoittamista ja peruslaskelmien tekemistä.

Vuokranantajaosakkaan osaaminen on taloyhtiön hallitukselle arvokasta 4.12.2019 08:00:00 EETTiedote

Kiinteistöliiton tuoreen korjausrakentamisbarometrin mukaan korjausrakentamiseen povataan ensi vuodelle lievää kasvua. Suomen asuntokannasta suuri osa on rakennettu 60- ja 70-luvuilla, joissa on edelleen korjaustarpeita. Lainansaannissa ei ole tapahtunut suuria muutoksia. Vuokranantajien osaaminen on taloyhtiöille arvokasta korjaushankkeiden toteuttamisessa. Valtion suunnittelema heikennys rahoitusvastikkeiden verovähennysoikeuteen huonontaisi tätä tilannetta.

Velkaantumistyöryhmän esitysten toteuttaminen tekisi vuokraustoiminnasta hyvätuloisten etuoikeuden29.11.2019 07:30:00 EETTiedote

Kotitalouksien velkaantumista ja velkaantumisen syitä pohtineen työryhmän esitysten toimeenpano tekisi ensiasunnon ostamisesta ja yksityisen vuokraustoiminnan aloittamisesta huomattavasti vaikeampaa. Suomen Vuokranantajat on huolissaan ensiasunnon ostajien asemasta ja asuntosijoittamisen aloittamisen vaikeutumisesta erityisesti pääkaupunkiseudulla. Järjestön mukaan ensisijaisesti pitäisi kiirehtiä positiivista luottorekisteriä ja tehdä riittävät vaikutusarviot muista ehdotetuista esityksistä.