Kauppakamarin koronakysely: paljon puhetta yritystuista, liian vähän tekoja

Kymmenesosalla yrityksistä liikevaihto on tippunut 75-100 %. Suhteellisesti eniten tähän joukkoon kuuluvia yrityksiä on rahoitus-, vakuutus-, kiinteistö- sekä informaatio- ja viestintäaloilla. Näkymät ovat heikkenemässä seuraavan kahden kuukauden aikana, ainoastaan enää 15 % uskoo liikevaihtonsa säilyvän ennallaan. Poliittisen päätöksenteon hitaus turhauttaa yrityksiä, selviää Helsingin seudun kauppakamarin koronakyselystä.

Vaikka kokonaistilanne näyttää pysyneen parin viikon aikana vakaana, avoimista vastauksista löytyy aikaisempia kyselyjä kovasanaisempia ja turhaantuneempia äänenpainoja. Näillä vastaajilla epäluottamus ja tyytymättömyys hallituksen toimia kohtaan on kasvussa. Erityistä huolta yritykset kantavat eri toimialojen asettamisesta eriarvoiseen asemaan, poliittisen päätöksenteon hitaudesta sekä mahdollisista epäselvistä rajoitusten purkuun liittyvistä ohjeistuksista ja niiden käytännön toteutuksista työpaikoilla.

- Hallituksen on pikaisesti vakuutettava vaikeuksissa olevat elinkelpoiset yritykset ja investoijat siitä, että yleiset ja riittävät yritystuet otetaan käyttöön mahdollisimman nopeasti ja niitä voidaan soveltaa kaikille toimialoille ja yrityskokoluokille. Vaikka yritystuilla ja rajoitusten puruilla ei kaikkia ongelmia ratkaista, niillä on valtava vaikutus siihen, miten yritykset suunnittelevat syksyn ja ensi vuoden liiketoimintaansa, sanoo johtaja Markku Lahtinen Helsingin seudun kauppakamarista.

Elvytyskeinoista yrityksiltä kysyttiin näkemystä ansiotuloveron laskemisesta, nopeista tiekorjaushankkeista, raideliikenneinvestoinneista, ravintola-alan arvonlisäveron väliaikaisesta pienentämisestä ja kotitalousvähennyksen korvaussumman nostamisesta. Kauppakamarien esittävät elvytystoimet saavat kyselyssä erittäin vahvan tuen.

- Kotitalousvähennyksen kasvattaminen nousee kyselyssä elvytyslistan kärkeen. Ehdotus ravintola-alan arvonlisäveron alentamisesta väliaikaisesti 10 %:lla saa tasaisesti kannatusta yli toimialojen, sanoo Lahtinen.

Talouden elpymisen ja exit-suunnitelman nopeuttamiseksi akuutin kriisin hoitoon tarkoitetut tuet ja tulevaisuuden liiketoiminnan kehittämistuilla, kuten Business Finland-rahoituksilla, on poikkeustilan selättämisessä eri roolit.

-Eri tarkoituksiin myönnettävät yritystuet eivät saa olla automaattisesti toisensa poissulkevia, mikäli niiden yhdistelmillä voidaan nopeuttaa elpymistä ja työpaikkojen syntymistä, korostaa Lahtinen.

Kysely toteutettiin 17.5.2020. Helsingin seudun kauppakamarin alueella kyselyyn vastasi noin 1000 yritystä.

Liite: Kauppakamarien kysely koronaviruksen vaikutuksista yrityksille: Helsingin seudun kauppakamarin alueen tulosten yhteenveto 20.5.2020.

Markku Lahtinen, johtaja
markku.lahtinen@chamber.fi

Helsingin seudun MAL-sopimusneuvottelut saatava pikaisesti maaliin – valtion rahoitettava pääosa Espoon kaupunkiradasta28.5.2020 16:13:13 EESTTiedote

Valtion ja Helsingin seudun kuntien väliset MAL-sopimusneuvottelut ovat vielä kesken, vaikka edellinen sopimuskausi päättyi jo viime vuoden lopussa. Sopimukseton tila on myrkkyä seudun asuntotuotannolle, jonka hyytyminen olisi vakava lisäisku koronakriisistä laajasti kärsivälle metropolialueelle. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan sopimukseen pääsemistä viivästyttää erimielisyys valtion rahoitusosuudesta Espoon kaupunkiradan rakentamisessa. Valtion tulee rahoittaa pääosa merkittävistä raskaan raideliikenteen investoinneista, kuten Espoon kaupunkiradasta.

Kysely: Yrityspäättäjät odottavat viranomaisilta johdonmukaisempaa koronaviestintää27.5.2020 10:39:59 EESTTiedote

Yrityspäättäjät seuraavat koronakriisiin liittyen eniten pääministeri Sanna Marinin, presidentti Sauli Niinistön ja Osmo Soininvaaran näkemyksiä. Organisaatioina seurataan eniten THL:n ja HUS:n asiantuntijalausuntoja. Kotimaiset sanomalehdet digijulkaisuineen sekä TV ovat Googlen ohella suosituimpia tiedonhakuareenoita. Pääministeri Marin saa kiitosta selkeästä viestinnästään, muiden ministereiden viestintään suhtaudutaan kriittisemmin. Yritysjohto odottaa median välttävän skuuppijournalismia ja luovan vähemmän paniikkimielialaa. Yli 600 yrityspäättäjää kertoivat mielipiteensä koronaviestinnästä.

Helsingin seudun MAL-sopimuksessa varmistettava raskaan liikenteen taukopaikkojen toteuttaminen7.5.2020 09:26:11 EESTTiedote

Helsingin seudun kuntien ja valtion välisissä maankäyttöä, asumista ja liikennettä koskevissa MAL-neuvotteluissa tarvitaan ministeriöiden vahvaa ohjausta, jotta tulevalla sopimuskaudella saadaan pääkaupunkiseudulle viimein toteutettua raskaan liikenteen taukopaikka-alueita. MAL-sopimuksessa tulee sopia sitovasti taukopaikkojen toteuttamisesta, määritellä niiden sijainti ja kytkeä toteuttaminen valtion MAL-sitoumusten toteuttamiseen. Lisäksi tulee velvoittaa kunnat varautumaan omassa kaavoituksessaan tuleviin taukopaikkatarpeisiin.

Helsingin seudun kauppakamari: Yritysten tilanne vaikeutuu – suorat yritystuet nopeasti käyttöön6.5.2020 00:01:00 EESTTiedote

Yli puolet Uudenmaan yrityksistä odottaa koronan vähentävän liikevaihtoa paljon seuraavan kahden kuukauden aikana. 54 % yrityksistä on pystynyt pitämään tai jopa lisäämään henkilöstönsä määrää, mutta työllisyysnäkymien odotetaan heikkenevän tulevina kuukausina. Hallituksen toimia talouskriisin hoitamisessa peräti yli puolet vastaajista pitää huonona tai erittäin huonona. Kriittisimpiä ovat yritykset, joiden liikevaihto on alle 10 miljoonaa euroa, selviää kauppakamareiden kyselystä.

Helsingin seudun kauppakamari: Hallituksen elvytystoimille Uudenmaan yrityksissä suuria odotuksia21.4.2020 00:01:00 EESTTiedote

Kuudesosa Uudenmaan yritysvastaajista ilmoittaa, että liikevaihto on vähentynyt 75-100 prosenttia. Neljäsosa vastaajista ilmoittaa, että korona ei ole toistaiseksi vaikuttanut yritystoimintaan merkittävästi. Yritykset toivovat hallitukselta ja viranomaisilta nykyistä yksiselitteisempää viestintää ja selkeää suunnitelmaa rajoitusten purkamiseksi, selviää kauppakamareiden yhteisestä koronakyselystä.